Wierdensestraat 33, 7607 GE Almelo, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
28 feb 2026Publicatiedatum:
4 sept 2025Om onze missie, visie, beleid en implementatie op passend onderwijs scherp te krijgen zijn wij op zoek naar een onderzoeker/projectleider die ons helpt deze visie en implementatiestrategie vorm te geven.
MA heeft een groeiend aantal studenten met een extra ondersteuningsbehoefte en de complexiteit van hun problematiek neemt toe. We hebben relatief veel studenten met neurologische diversiteit en mentale problematiek. Circa 25% van de studenten binnen het Mediacollege heeft een extra ondersteuningsbehoefte. Dit verhoogt de druk op de organisatie en op docenten. De verwachting voor de komende jaren is dat dit aandeel niet kleiner wordt.
Dat vraagt van het MA dat we passend onderwijs bieden. Dat zijn we sinds de invoering van de wet passend onderwijs ook verplicht. Echter, we zien in de uitvoering van de wet ambiguïteit, waarmee we voornamelijk pleisters plakken en curatief werken, i.p.v. ons beleid structureel, preventief en opschaalbaar in te richten. We hebben het afgelopen jaar stevig ingezet op de intensivering en het efficiënt inrichten van de ondersteuningsstructuur. We zijn er echter nog niet.
Dat zorgt er tevens voor dat we in de praktijk veel druk ervaren: Bij docenten die als eerste met de ondersteuningsbehoefte van de studenten te maken krijgen, maar wisselend handelingsbekwaam of dusdanig zijn opgeleid. Maar ook bij de 2e lijnszorg waar de ondersteuning passend onderwijs nu voornamelijk is ingericht.
Ten slotte zien we een groep studenten dat uitvalt en soms een vroegtijdig schoolverlater wordt. De cijfers binnen de regio Amsterdam liggen structureel hoger dan in de omliggende gemeenten. Ondanks dat uitval en vsv een Multi complex probleem is, vraagt het ons met een kritische en onderbouwde blik te kijken naar de invloed die we als school kunnen uitoefenen om het tij te keren.
We willen graag antwoord op de vraag hoe we passend onderwijs zouden moeten inrichten en organiseren, passend bij de studenten van vandaag. We zoeken daarom een onderzoeker/projectleider die een analyse kan maken van onze huidige situatie, zowel in ondersteuningsbehoefte als bestaande rollen en taken, en een visie/definitie op papier kan zetten met uitgangspunten, knelpunten en aanbevelingen schoolbreed. Met oog op inhoud van de lessen, extra ondersteuning, bpv, examinering en diplomering, HR en financiën.
Analyse van het percentage studenten met ondersteuningsbehoefte;
Analyse van het aantal docenten en ondersteuners dat opgeleid/ geschoold is op (een vorm van) passend onderwijs;
Analyse van de koppeling/correlatie tussen vsv’ers en (de inrichting van) passend onderwijs;
Analyse op de bestaande interventies van passend onderwijs, met daarbij de impact in kaart gebracht;
Effectieve aanbevelingen voor de inrichting van mogelijke aanpassing in ons beleid en uitvoering van het beleid op passend onderwijs. Met oog voor:
De positionering van de ondersteuners in relatie tot de visie passend onderwijs;
De taken, rollen, eigenaarschap en verantwoordelijkheden van medewerkers binnen MA;
Balans tussen ontwikkeling en ondersteuning van studenten enerzijds en bekostiging MA / diplomarendement anderzijds;
Opleveren van een journey passend onderwijs – van intake tot nazorg - met daarin de verschillende fases, rollen en verantwoordelijkheden binnen de organisatie belegd;
Effectieve aanbeveling voor de opschaling van het expertisecentrum en begeleidingsstructuur binnen MA
Het onderzoek en de aanbevelingen dienen in februari 2026 te worden opgeleverd
Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring als onderzoeker en/of projectleider in het onderwijs.
Kandidaat beschikt over aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van beleids- en praktijkonderzoek en de vertaling van analyses naar strategische aanbevelingen in het mbo.
Kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van wet- en regelgeving Passend Onderwijs in het mbo.
Kandidaat beschikt over aantoonbare werkervaring met het verzamelen, analyseren en interpreteren van zowel kwantitatieve als kwalitatieve data.
Kandidaat beschikt over een afgeronde academische opleiding in onderwijskunde, pedagogiek of vergelijkbaar.
Kandidaat beschikt over aantoonbare werkervaring met de mbo-populatie in Amsterdam en de specifieke ondersteuningsbehoeften van deze doelgroep.
Heeft uw kandidaat minimaal 2 onderzoeks- of adviesopdrachten binnen mbo-instellingen succesvol afgerond?
Hoeveel jaar ervaring heeft uw kandidaat met passend onderwijs in het mbo?
Heeft uw kandidaat ervaring met het uitvoeren van minimaal twee afgeronde projecten bestaand uit zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek?
Heeft uw kandidaat minimaal 2 opdrachten afgerond waarin uw kandidaat beleidsadviezen heeft opgesteld op basis van complexe analyses vertaald naar heldere aanbevelingen?
Heeft uw kandidaat ervaring met het formuleren van een structureel, preventief, opschaalbaar beleid?
Heeft uw kandidaat ervaring met het betrekken van verschillende interne stakeholders (Management, docenten, ondersteuners) binnen een verandertraject?
Communicatieve vaardigheden;
Analytisch vermogen
Strategisch inzicht
Onderzoeksvaardigheid
Projectmanagement
Verandermanagement
Resultaatgericht
Kritisch
Overtuigend
Bij Mediacollege Amsterdam (MA) leren studenten niet alleen een vak, maar ook de moed om te durven. Bij MA draait alles om kansen creëren en benutten. We bieden onze studenten de mindset om grenzen te verleggen en om als een pro voor de dag te komen. Op die manier bereiden we onze studenten voor op een toekomst midden in de dynamische, creatieve industrie. Met 15 creatieve en technische mboopleidingen en een vmbo-opleiding verbinden we leren met de praktijk. Dankzij samenwerkingen met toonaangevende bedrijven, krijgen studenten toegang tot een waardevol netwerk van (stage-)bedrijven. MA is open, duurzaam en ontwikkelingsgericht. We omarmen diversiteit, bouwen aan een betere toekomst en werken elke dag aan groei en verbetering.
De selectiegesprekken zullen plaatsvinden op 16 september 2025 op locatie Contactweg 36, Amsterdam.