Toezichthouder brandveiligheid

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 3 dagen
Geen maximum 24 - 36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente houdt toezicht bij liefst 1.200 panden in Zwolle. Een diversiteit aan gebouwen, zoals een theater, een ziekenhuis en kamerverhuurpanden. Veel gemeenten besteden dit toezicht uit, maar wij houden in eigen hand. Als toezichthouder heb je daarom veel invloed op het brandveiliger maken van gebouwen in onze stad. Zowel op de korte als de lange termijn.

Visuele controles
Elk jaar controleert het team enkele honderden gebouwen visueel op brandveiligheid. Jij bezoekt locaties, let op technische en bouwkundige veiligheidsmaatregelen en inventariseert risicos. Van elke visuele controle maak je een verslag in een geautomatiseerd systeem. In je rapportage neem je op of er maatregelen moeten worden getroffen. Uiteraard controleer je op de afgesproken termijn of deze maatregelen zijn uitgevoerd. Je treedt op als dat niet is gebeurd en neemt de regie over de (juridische) correspondentie.

Klachten en meldingen
Er komen regelmatig klachten en meldingen over brandveiligheid bij ons binnen. Mijn dochter woont in gebouw X. Is dat wel veilig? We zien dat boven het cafe Y mensen wonen. Er is geen buiten-brandtrap. Mag dat wel? Samen met je collega Toezichthouders nemen jullie deze vragen in behandeling. Jullie zijn een leuk team dat goed met elkaar samenwerkt en taken probleemloos verdeelt.

Adviserende rol
Als brandveiligheidsspecialist heb je een adviserende rol bij aanvragen, waar een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig is. Je adviseert ook bij het verlenen van evenementenvergunningen. Hoeveel publiek wordt er verwacht? Waar worden bakkramen geplaatst? En waar wordt er met gasflessen gewerkt? Je checkt of de evenementenorganisatie overal aan heeft gedacht en of er wordt voldaan aan brandveiligheidseisen. Voorafgaande aan evenementen voer je controles uit.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau in de richting van Bouwkunde of daarmee vergelijkbaar en een specifieke opleiding op het gebied van brandpreventie;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met de geschetste werkzaamheden in de afgelopen 10 jaar (maak duidelijk aantoonbaar in het cv waar deze werkervaring is opgedaan);
  • Kandidaat is bereid dinsdag en donderdag op kantoor te werken in Zwolle;
  • Aantoonbare kennis van de Omgevingswet, het BBL en de BGBOB.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het werken met de e-Suite (maak duidelijk aantoonbaar in het cv waar deze ervaring is opgedaan);

  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het werken met PowerBrowser van Genetics (maak duidelijk aantoonbaar in het cv waar deze ervaring is opgedaan);

  • Kandidaat is binnen 2 maanden na de start van de opdracht beschikbaar voor ten minste 32 uur per week;

  • Kandidaat is in het bezit van een afgeronde hbo opleiding Bouwkunde of daarmee vergelijkbaar en een specifieke opleiding op het gebied van brandpreventie;

  • Beschikbaarheid van een eigen auto.

Competenties

  • je bent ondernemend, pragmatisch, kritisch, dienstverlenend en vooral oplossingsgericht;

  • je bent klantgericht, besluitvaardig en daadkrachtig;

  • je kunt problemen goed analyseren en je bevindingen en adviezen helder, evenwichtig en overtuigend presenteren;

  • je beschikt zowel mondeling als schriftelijk over goede communicatie vaardigheden;

  • je bent hiermee in staat om goede rapportages te schrijven, gesprekken op verschillende niveaus te voeren en voorlichting te geven aan verschillende doelgroepen;

  • oplossingsgericht, omgevingsbewust en organisatorisch sterk zijn termen die u omschrijven.

Organisatie en team

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Samen met je collega Toezichthouders nemen jullie deze vragen in behandeling. Jullie zijn een leuk team dat goed met elkaar samenwerkt en taken probleemloos verdeelt.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op begin week 38. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur