Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zutphen
Logo van Gemeente Zutphen

Kwaliteitsmedewerker Inkomen

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

7 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Voor een tijdelijke opdracht zijn we op zoek naar een kwaliteitsmedewerker die ervaring heeft binnen het sociaal domein, specifiek met de Participatiewet. Je zult een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van werkprocessen en het borgen van de kwaliteit van de dienstverlening. Deze opdracht heeft een duur van 6 maanden en is een afgebakende opdracht gericht op het versterken van de kwaliteit binnen het team werk en inkomen. Als kwaliteitsmedewerker ben je verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van documenten, processen en rapportages. Je werkt samen met verschillende collegas en ondersteunt hen bij het optimaliseren van werkprocessen binnen het sociaal domein. Daarbij staat de uitgangspunten vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid centraal in je benadering van de werkzaamheden.

Jouw werkzaamheden:

Documentenbeheer

  • Beoordelen, redigeren en herschrijven van beschikkingen en rapportages over de Participatiewet, waarbij je zorgt voor begrijpelijke en heldere taal op B1-niveau.
  • Waarborgen van de juridische juistheid en naleving van de interne schrijfstijl van de organisatie.

Doorontwikkeling aanvraagformulieren

  • Adviseren over de structuur, volledigheid en gebruiksvriendelijkheid van aanvraagformulieren.
  • Verbeteren van de toegankelijkheid van formulieren voor inwoners, met een focus op eenvoud en duidelijkheid.

Datakwaliteit

  • Bewaken van de juistheid en volledigheid van gegevensregistratie binnen de systemen.
  • Ondersteunen van medewerkers bij het correct invoeren van gegevens en signaleren van verbeteringen in de dataverwerking.

Beleidsaanpassingen

  • Signaleren van knelpunten en verbeterpunten in beleid en uitvoering van de Participatiewet.
  • Het vertalen van bevindingen naar beleidsvoorstellen of adviesnotities, gericht op procesverbetering en kwaliteitsborging.

Communicatie en kennisdeling

  • Het ontwikkelen en bijdragen aan interne en externe communicatie-uitingen, zoals nieuwsbrieven, kennisupdates en richtlijnen.
  • Zorgen voor heldere en transparante communicatie over kwaliteitskwesties en procedures binnen de Participatiewet.

Doelmatigheid en procesverbetering

  • Actief bijdragen aan de verbetering van processen rondom werk en inkomen, met specifieke aandacht voor effectiviteit en uitvoerbaarheid.
  • Het optimaliseren van administratieve en juridische processen om de naleving van de Participatiewet te waarborgen.

Scholing en deskundigheidsbevordering

  • Het coachen van consulenten inkomen en het verzorgen van vakinhoudelijke trainingen en kennisbijeenkomsten op locatie.
  • Het ondersteunen van de medewerkers bij het verbeteren van hun kennis en vaardigheden met betrekking tot de Participatiewet.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop.
  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als kwaliteitsmedewerker inkomen.
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als kwaliteitsmedewerker Participatiewet.
  • Aantoonbare werkervaring met procesoptimalisatie en kwaliteitsborging binnen overheidsinstanties of gemeenten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als kwaliteitsmedewerker inkomen (30 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met de uitgangspunten gelijkwaardigheid vertrouwen en bestaanszekerheid (20 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven van beleidsadviezen en rapportages (10 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met het coachen van consulenten inkomen en het verzorgen van vakinhoudelijke trainingen en kennisbijeenkomsten (40 punten).

Competenties

  • Aanpassingsvermogen.
  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling).
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk).
  • Luisteren.
  • Motiveren.
  • Resultaatgericht werken.
  • Samenwerken.
  • Overtuigen.
  • Assertiviteit.
  • Besluitvaardigheid.
  • Organiseren.
  • Kritisch.
  • Analyserend vermogen.
  • Plannen en organiseren.

Organisatie en team

Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners. Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld. Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving. Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland op een later moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame beleid. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunningverstrekt.

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands.
  • Minimaal 2 referenties.
  • Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: nader te bepalen.

Meer informatie: Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 10 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 11 november 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 12 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr