Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zutphen
Logo van Gemeente Zutphen

Coordinator Inkomen

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

7 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32

Omschrijving

Opdracht

Binnen het team Inkomen werken consulenten, administratie en beleidsmedewerkers samen aan het versterken van de dienstverlening aan inwoners op het gebied van bestaanszekerheid. Het team is volop in ontwikkeling, mede door de uitvoering van het project Inwoner in Beeld, waarin het voeren van mensgerichte en gelijkwaardige gesprekken met inwoners centraal staat. Ter tijdelijke ondersteuning van het team zoekt de organisatie een zelfstandig werkende coordinator die de voortgang van de ingezette projecten bewaakt, verbinding legt tussen beleid en uitvoering en zorgt dat resultaten inzichtelijk worden gemaakt. De opdracht is nadrukkelijk geen leidinggevende functie: de coordinator werkt zelfstandig en adviseert de teammanager, maar geeft geen direct leiding aan medewerkers.

Doel van de opdracht

Het tijdelijk versterken van de uitvoering en borging van het project Inwoner in Beeld en aanverwante ontwikkeltrajecten binnen het team Inkomen, met als doel om de ingezette verbeteringen in dienstverlening, werkwijze en datagedreven werken structureel te verankeren.

Resultaatgebieden / Op te leveren resultaten

Borging project Inwoner in Beeld

  • Monitoren of de gemaakte afspraken uit het project, met name over de te voeren gesprekken met inwoners, worden nagekomen.
  • Signaleren van knelpunten en verbeterpunten in de uitvoering.
  • Opleveren van een korte voortgangsrapportage inclusief concrete aanbevelingen voor borging.

Ondersteuning in professionalisering van consulenten

  • Onderzoeken waar medewerkers behoefte hebben aan ondersteuning bij het voeren van dienstverleningsgesprekken.
  • Deze bevindingen vertalen naar aanbevelingen voor structurele ondersteuning en ontwikkeling binnen het team.
  • Input leveren voor het verankeren van de mensgerichte en op vertrouwen gebaseerde werkwijze.

Uitvoering deelprojecten uit teamplan en project Inwoner in Beeld

  • Regie voeren op (sub)projecten binnen de afgesproken kaders van het teamplan.
  • Input leveren voor verbeteringen in werkprocessen, samenwerking en monitoring.
  • Samenwerking bevorderen tussen verschillende disciplines (inkomen, werk, beleid, uitvoering).

Versterken mensgerichte aanpak en cultuurontwikkeling

  • Bijdragen aan het verder ontwikkelen van een cultuur van waarbij met vertrouwen kijken naar onze inwoners, eigenaarschap tonen voor ons werk en gelijkwaardigheid inwoners benaderen.
  • Signaleren van ontwikkelbehoeften bij medewerkers en hierover terugkoppeling geven aan de teammanager.

Datagedreven werken en inzicht creeren

  • In samenwerking met beleidsmedewerkers en datateam, verkennen welke data beschikbaar is en hoe deze vertaald kan worden naar stuurinformatie.
  • Opzetten van dashboards of formats waarmee resultaten en effecten van de projecten en andere doontwikkelingen inzichtelijk worden.
  • Adviesrapport opleveren met aanbevelingen voor structurele datasturing binnen het domein Inkomen.

Werkwijze en positionering (Wet DBA-proof)

De opdrachtnemer voert de werkzaamheden zelfstandig en op basis van eigen professionele inzichten uit. De opdrachtnemer ontvangt geen directe aansturing in de dagelijkse werkzaamheden en is zelf verantwoordelijk voor de planning en uitvoering van de opdracht. De opdrachtnemer stemt periodiek af met de teammanager Inkomen over voortgang en resultaten. De opdracht wordt uitgevoerd binnen de bestaande beleidskaders van de organisatie, maar met eigen regie over de aanpak en invulling van de werkzaamheden. De opdracht kent een tijdelijk en resultaatsgericht karakter.

Eisen

- Aantoonbare ervaring binnen het sociaal domein, bij voorkeur binnen de Participatiewet - Ervaring met projectcoordinatie en borging van ontwikkeltrajecten binnen gemeentelijke context. - Ervaring met de uitgangspunten vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid - Vaardig in het analyseren en vertalen van data naar praktische stuurinformatie. - Korte overdracht verzorgen aan vaste medewerkers na afloop van de opdracht - BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop - Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert - Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het sociaal domein bij een gemeente - Aantoonbare werkervaring als projectcoordinator bij een gemeente - Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen de participatiewet - Aantoonbare werkervaring met het vertalen van data naar praktische stuurinformatie (Benoem dit duidelijk in cv) - Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het project inwoner in beeld
  • Aantoonbare kennis van het project inwoner in beeld
  • Aantoonbare werkervaring met de uitgangspunten vertrouwen, gelijkwaardigheid en bestaanszekerheid
  • Aantoonbare werkervaring met project coordinatie en ontwikkeltrajecten (Benoem dit duidelijk in het cv)

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
  • Delegeren
  • Luisteren
  • Motiveren
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Overtuigen
  • Assertiviteit
  • Besluitvaardigheid
  • Organiseren
  • Kritisch
  • Analyserend vermogen
  • Plannen en organiseren

Organisatie en team

Gemeente Zutphen

Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners. Werken voor de Gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld. Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving. Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Binnen het team Inkomen werken consulenten, administratie en beleidsmedewerkers samen aan het versterken van de dienstverlening aan inwoners op het gebied van bestaanszekerheid. Het team is volop in ontwikkeling, mede door de uitvoering van het project Inwoner in Beeld, waarin het voeren van mensgerichte en gelijkwaardige gesprekken met inwoners centraal staat.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland op een later moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Top 10 cv's cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De Top 10 cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Resultaatverplichting

De opdracht eindigt met een beknopt adviesrapport waarin de voortgang, resultaten en aanbevelingen voor de structurele borging van Inwoner in Beeld en de verdere ontwikkeling van het team Inkomen zijn vastgelegd.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
  • Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: nader te bepalen.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur. Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunningverstrekt.

De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 10 november 2025, 09:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 11 november 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 12 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr