Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
23 dec 2025Binnen het team zijn wij op de zoek naar een senior Toezichthouder Wmo/Jeugdwet.
Je bent voornamelijk bezig met: het houden van toezicht op de rechtmatige uitvoering van de Wmo 2015 en Jeugdwet, rechercheren (ook online), analyseren en rapporteren over bestuursrechtelijke onderzoeken in het kader van de Wmo 2015 en Jeugdwet, het geven van voorlichting, adviseren over maatregelen en verbeteringen, het fungeren als inhoudelijke vraagbaak en coach, het ontwikkelen en onderhouden van functionele contacten met in- en externe partijen. De werkzaamheden worden in de toekomst uitgebreid met het verrichten van strafrechtelijke onderzoeken.
Het grootste deel van de opdracht is het bieden van training on the job/coaching van de twee zittende toezichthouders rechtmatigheid Jeugdwet en Wmo. De invulling hiervan kan bestaan uit het trainen van algemene vaardigheden, sparringpartner zijn voor de zittende toezichthouders Jeugdwet en Wmo en het daadwerkelijk meewerken aan rechtmatigheidsonderzoeken Jeugdwet en Wmo. Indien nodig neem je de leiding in het uitvoeren en afronden van onderzoeken. Onderdeel van de opdracht is ook het bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het toezichthouden.
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
De afdeling Inkomen en Zekerheid is één van de drie uitvoerende afdelingen binnen het Sociaal Domein. De afdeling Inkomen en Zekerheid is verdeeld in vijf teams en binnen één van deze teams worden de werkzaamheden van de toezichthouder Wmo en Jeugdwet uitgevoerd.
Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 8 januari 2026 tussen 11:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1 professional
Overig algemeen:
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur).