Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Toezichthouder Wmo en Jeugdwet

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief 80Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Binnen het team zijn wij op de zoek naar een senior Toezichthouder Wmo/Jeugdwet.

Je bent voornamelijk bezig met: het houden van toezicht op de rechtmatige uitvoering van de Wmo 2015 en Jeugdwet, rechercheren (ook online), analyseren en rapporteren over bestuursrechtelijke onderzoeken in het kader van de Wmo 2015 en Jeugdwet, het geven van voorlichting, adviseren over maatregelen en verbeteringen, het fungeren als inhoudelijke vraagbaak en coach, het ontwikkelen en onderhouden van functionele contacten met in- en externe partijen. De werkzaamheden worden in de toekomst uitgebreid met het verrichten van strafrechtelijke onderzoeken.

Het grootste deel van de opdracht is het bieden van training on the job/coaching van de twee zittende toezichthouders rechtmatigheid Jeugdwet en Wmo. De invulling hiervan kan bestaan uit het trainen van algemene vaardigheden, sparringpartner zijn voor de zittende toezichthouders Jeugdwet en Wmo en het daadwerkelijk meewerken aan rechtmatigheidsonderzoeken Jeugdwet en Wmo. Indien nodig neem je de leiding in het uitvoeren en afronden van onderzoeken. Onderdeel van de opdracht is ook het bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het toezichthouden.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.)
  • Uurtarief maximaal € 80 exclusief BTW/ inclusief reiskosten en fee administratieve partner.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als toezichthouder Wmo/Jeugdwet.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als toezichthouder Wmo/Jeugdwet in een gemeentelijke organisatie.
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding.
  • Aantoonbare werkervaring in het uitvoeren en afronden van onderzoeken toezicht Wmo/Jeugdwet.
  • Aantoonbare werkervaring als opleider/coach op het gebied van de Wmo/Jeugdwet.

Competenties

  • Aantoonbare kennis hebben van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Wmo en de Jeugdwet en goed thuis zijn in de daaruit voortvloeiende bevoegdheden van een toezichthouder en de toezichts- en handhavingsmogelijkheden.
  • Aantoonbare kennis hebben van het zorgdomein, in het bijzonder de Jeugdwet en Wmo, de regionale sociale kaart en de financieringsstromen binnen de zorg(instellingen).
  • Goed kunnen omgaan met politieke gevoeligheid en tegengestelde belangen.
  • Het vermogen hebben om kennis en ervaring over te brengen.
  • Analytisch, doelgericht en zorgvuldig zijn in het proces.
  • Goede schrijfvaardigheid hebben.
  • Aantoonbare ervaring hebben met coaching van medewerkers toezicht op de Wmo en de Jeugdwet.

Organisatie en team

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De afdeling Inkomen en Zekerheid is één van de drie uitvoerende afdelingen binnen het Sociaal Domein. De afdeling Inkomen en Zekerheid is verdeeld in vijf teams en binnen één van deze teams worden de werkzaamheden van de toezichthouder Wmo en Jeugdwet uitgevoerd.

Gespreksinformatie

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 8 januari 2026 tussen 11:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
  • CV-eisen Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr