Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Adviseur Public Affairs New Town Alliantie

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 4 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

17 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 12
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Vanaf de jaren 60 zijn de New Towns gebouwd als oplossing voor de woningnood die toen ook hoog was. Doordat de New Towns in een kort tijdbestek zijn gebouwd met volgens de tijdgeest van dat moment, functioneren ze anders dan veel organisch gegroeide steden. De wijken die toen in korte tijd zijn gebouwd, worden nu gelijktijdig en massaal sleets. Daarnaast zijn er zorgelijke sociale patronen ontstaan in de steden, zoals broze sociale cohesie, minder ontwikkelmogelijkheden voor de jeugd en minder arbeidsparticipatie. De New Towns Almere, Capelle aan den IJssel, Helmond, Nieuwegein, Nissewaard, Purmerend en Zoetermeer hebben zich verenigd in de New Town Alliantie. Samen met het ministerie is er onderzoek gedaan naar de situatie in de steden. Beleidsmatig ingrijpen door de gemeenten en het Rijk is nodig om sociale en fysieke achteruitgang in de New Towns te voorkomen, stelt het onderzoek dat in november 2024 aan minister Keijzer is overhandigd. De komende tijd staat in het teken van vervolgonderzoek naar de benodigde maatregelen en investeringen, en het gesprek met het Rijk en andere partners hierover.

De opdracht omvat:

  • Het opstellen van een propositie en daarop gebaseerde lobbyboodschappen, in samenwerking met de alliantiegemeenten.
  • Het doorlopend opstellen van analyses over kansen en risicos voor de alliantie op basis van het monitoren van het politieke debat. Daarbij worden de alliantiegemeenten geadviseerd bij het acteren daarop, onder andere door het opstellen van position papers waarin de positie en de belangen van de New Town Alliantie duidelijk naar voren worden gebracht.
  • Het signaleren en organiseren van mogelijkheden om de boodschap van de alliantie te pluggen in het maatschappelijk debat en bij bestaande initiatieven, onder andere samenwerking met evenementen en onderwijsinstellingen te organiseren.
  • Het opstellen van een plan voor het versterken en verbreden van de samenwerking met het Rijk en het ondersteunen van de alliantiegemeenten bij het uitvoeren daarvan.
  • Het organiseren van periodieke bijeenkomsten voor wethouders, gemeentesecretarissen en raadsleden van de alliantiegemeenten, samen met de gemeente van de gaststad.

Je werkt voor de New Town Alliantie. Er is flexibiliteit bij hoe, waar en wanneer de werkzaamheden gedaan worden. De gemeente Zoetermeer is je eerste aanspreekpunt. Je kunt daar ook gebruik maken van een werkplek in het stadhuis.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur in een bestuurlijke omgeving;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het vlak van public affairs binnen een bestuurlijke omgeving.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met de landelijke New Town-opgave, duidelijk naar voren laten komen in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen zes jaar met strategisch lobbyen en public affairs, benoem waar dit is opgedaan;
  • Kennis van de politieke dynamiek in Den Haag met een aantoonbaar relevant netwerk, licht dit toe middels een aparte alinea in het cv;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, communicatiewetenschappen of politieke wetenschappen/politicologie;
  • Per 1 december 2025 beschikbaar voor 12 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingen.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Goede schriftelijke en communicatieve vaardigheden;
  • Samenwerkingsgericht;
  • Strategisch;
  • Hands-on.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

De functie is gepositioneerd binnen het team Bestuursondersteuning, bestaande uit 25 collega's. Er heerst een prettige werksfeer met veel ruimte om je werk naar eigen inzicht te kunnen doen. Het team Bestuursondersteuning heeft als ambitie bij te dragen aan een stabiel en optimaal functionerend gemeentebestuur. Allen werken op de as tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: in overleg.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr