Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
9 sept 2025Als regiehouder milieubeleid draag jij bij aan een gezonde leefomgeving in de gemeenten Woerden en Oudewater. Vanuit jouw expertise zorg jij ervoor, dat het brede werkveld van milieu, integraal doorwerkt in beleid en uitvoering. Jij bent de schakel tussen de Omgevingsdienst en de gemeenten waarbij je met management en bestuur de belangen van Woerden en Oudewater goed voor het voetlicht weet te brengen.
Als regiehouder milieubeleid ben jij de verbindende, strategische schakel binnen en buiten onze organisatie. Jij geeft strategisch en tactisch advies over het milieubeleid, zoals geluid, luchtkwaliteit en bodembeleid, waarbij je het proces coördineert en samenwerkt met partners zoals de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU). De ODRU voert de milieutaken uit voor beide gemeenten. Jij bent er verantwoordelijk voor dat de ODRU deze milieutaken kwalitatief goed uitvoert. Dit doe je samen met de andere gemeenten van deze omgevingsdienst.
Jouw werkzaamheden omvatten onder andere:
Je voert de regie op de gemeenschappelijke regeling met de ODRU, die zich momenteel in een fusietraject bevindt. Dit doe je zowel vanuit de opdrachtgevers- als vanuit de eigenaarsrol
Je bent hét aanspreekpunt voor milieu-aangelegenheden en adviseert bestuur, collega’s en externe partners.
Je treedt op als gebiedsbeheerder voor het gebiedsgericht grondwaterbeheer in de gemeente Woerden.
Je zorgt ervoor dat afgestemd op actuele en toekomstige opgaven, er gedegen milieubeleid wordt opgesteld.
Je coördineert de werkzaamheden rond milieuthema’s binnen én tussen onze gemeenten.
Zo ziet jouw werkdag als regiehouder milieubeleid er ongeveer uit
Je komt aanfietsen bij het gemeentehuis in Woerden, nadat je je plekje hebt gevonden op de derde etage, bekijk je je agenda voor die dag en werk je snel een paar mails weg. Daarna is er een “open uurtje’ van de ODRU. Een digitale bijeenkomst over een milieuthema. Dit keer gaat het over bodembeleid onder de Omgevingswet. Je stelt een aantal kritische vragen hoe dit regionale bodembeleid efficiënt en effectief in te richten. Daarna heb je overleg met een collega over het omgevingsplan. Je kan gelijk een aantal punten uit het vorige overleg meenemen. Het is alweer tijd voor de lunch, je luncht met een aantal collega's in het gezellige bedrijfsrestaurant. Aansluitend lopen jullie nog even een rondje en dan ga je aan de slag met een zienswijze op de begroting van de ODRU, dit doe je voor beide gemeenten. Financieel ziet het er goed uit. Wel zijn er nog een aantal punten met betrekking tot de governance die je in de zienswijze wilt opnemen. Op die manier zorg je voor bestuurlijke aandacht hiervoor. Je collega Bas komt langs, want je hebt met hem nog een afspraak. Er is een voortgangsrapportage van de ODRU binnen, welke jullie samen doornemen. Aan het eind van de dag beantwoord je nog een aantal e-mails en sluit je tevreden je laptop af.
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van milieu, ruimtelijke ordening of vergelijkbaar (30 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur milieu (40 punten);
Aantoonbare werkervaring bij een gemeente (30 punten).
Deskundig - In deze functie ben je het inhoudelijke geweten op milieuthemas binnen de gemeente. Je adviseert bestuurders en collegas op dossiers met complexe technische, juridische en maatschappelijke aspecten. Kennis van milieu, zoals bodem, lucht en geluid, is essentieel om beleidsmatig richting te geven en uitvoering te kunnen beoordelen of aansturen. Je hebt passie voor je vak en bent daardoor goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en wijzigingen.
Pro-actief - De milieuwet- en regelgeving is voortdurend in beweging, net als de regionale en maatschappelijke opgaven (denk aan stikstof, de energietransitie, de Omgevingswet). Met jouw proactieve houding weet je tijdig ontwikkelingen te signaleren, kansen te benutten en risicos te onderkennen.
Eigenaarschap - Jij bent verantwoordelijk voor de voortgang en kwaliteit van de inhoudelijke koers. Dat vraagt om eigenaarschap: je neemt verantwoordelijkheid, bewaakt samenhang en voelt je betrokken bij het eindresultaat. Ook als je zelf niet altijd direct aan de knoppen zit.
Lef - Jij houdt je hoofd koel, ook als tegengestelde belangen samen komen. Je bent in staat stevige adviezen te geven, knopen door te hakken en standpunten in te nemen ook als die niet altijd populair zijn.
Samenwerken - Je werkt in een complex veld met veel interne en externe partijen: van collega's uit andere teams tot regionale samenwerkingsverbanden en ketenpartners. Goed kunnen schakelen, afstemmen en vertrouwen opbouwen is cruciaal. Je bent verbindend, luistert actief en weet anderen mee te nemen in jouw voorstellen.
Organisatie
Werken voor de gemeenten Woerden en Oudewater betekent werken aan ambities in een dynamische organisatie met grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ruim 500 talentvolle professionals werken voor twee gemeentebesturen die samen 60.000 inwoners vertegenwoordigen.
Je bent werkzaam in een politiek bestuurlijke omgeving en centraal in het Groene Hart. De organisatie kent een informele werksfeer en heeft oog voor medewerkers met talent. We stimuleren ontwikkeling en brede inzetbaarheid. We bieden flexibiliteit in werkzaamheden en interessante interne projecten aan.
https://www.woerden.nl/werken-voor-woerden-en-oudewater.
Team
Meteen vanaf dag één maak je deel uit van het team Ruimtelijk beleid en projecten. Samen met ruim 45 collega’s werk je aan het beheer van de openbare ruimte en de coördinatie van projecten voor twee gemeentebesturen. Je doet de coördinatie van cluster Milieu, bestaande uit een contractbeheerder ODRU en collega's van de ODRU.
Ons team is een mix van jonge mensen en collega’s met jarenlange ervaring, zodat je veel van elkaar leert en samen tot de beste oplossing komt. We werken hard en hebben hart voor het werk wat we doen. En zie je de oplossing niet? Er is altijd iemand die je op weg helpt met een verfrissend inzicht.
Je werkt vanuit ons prachtige kantoor in het gemeentehuis in Woerden, de plek waar jij je collega’s ontmoet. Maar ook werken op het stadskantoor in Oudewater, het stadserf, een projectlocatie of vanuit huis behoort tot de mogelijkheden.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 23 september 2025, 09:30 uur tot 11:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 22 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma, di, woe, do, vrij
Is hybride werken mogelijk: Ja
Overige informatie
Gemeente Woerden heeft er voor gekozen om de externe partij als broker in te zetten. Na gunning verzorgt de externe partij derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de externe partij. U zal in casu factureren aan de externe partij middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Woerden mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Woerden. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).