Adviseur Ruimtelijke ontwikkeling

Gemeente West Betuwe

Kuipershof 2, 4191 KH Geldermalsen, Nederland

Sluit over 4 dagen
110 36

Begindatum:

13 okt 2025

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

9 sept 2025

Omschrijving

De gemeente West Betuwe zoekt een ervaren Casemanager Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) voor een kwaliteitsimpuls in de afhandeling van ruimtelijke adviesaanvragen en onze dienstverlening daarop.

De omgevingsdienst Rivierenland behandelt namens de gemeente West Betuwe informatieverzoeken, conceptverzoeken en omgevingsvergunningen van inwoners en ondernemers. Principeverzoeken behandelt de gemeente zelf.

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders hebben opdracht gegeven om in samenwerking met de Omgevingsdienst de kwaliteit van dienstverlening op vergunningverlening te verbeteren. Als onderdeel van het verbetertraject gaan we de komende tijd onze vergunningverleningsprocessen optimaliseren. Aan de hand van de Lean-methode halen we de werkprocessen door de wasstraat en voeren verbeteringen door.

De Casemanager Ruimtelijke Ontwikkeling is een nieuwe rol binnen de gemeente West Betuwe waarvan we willen onderzoeken in hoeverre deze positief bijdraagt aan procesoptimalisatie.

Dit gaat de Casemanager doen:

  • Je creëert zicht in en houdt regie op binnenkomende ruimtelijke adviesaanvragen vanuit de Omgevingsdienst. Je registreert wanneer deze in behandeling worden genomen en door wie, naar welke vakdisciplines ze gaan, en binnen welke termijn ze afgehandeld zijn. Daarnaast help je bij de implementatie van het gemeentelijk zaaksysteem. Zo draag je bij aan het creëren van inzicht in onze werkvoorraad, de logistieke route die ruimtelijke adviesvragen afleggen en eventuele knelpunten daarin.

  • Je draagt actief bij aan de optimalisering van onze werkprocessen en het klantcontact hierin. Je behandelt aanvragen en signaleert verbeterkansen in het werkproces. Zowel intern als in de samenwerking met de omgevingsdienst. Deze breng je in bij de wasstraat. Verbeteringen uit de wasstraat voer je door. Het nieuwe werkproces maak je eigen. Je leert de collega’s van ruimtelijke ontwikkeling ook zo te werken.

  • Je bent een vraagbaak voor collega’s binnen en buiten je team. Je kijkt mee met adviesvragen vanuit de Omgevingsdienst die stroef lopen en helpt deze vlot te trekken.

Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring bij een gemeente in een soortgelijke rol;
    25p

  • Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op HBO werk- en denkniveau in een relevante richting zoals Bouwkunde, Ruimtelijke Ordening, Planologie of Omgevingsrecht;
    25p

  • Kandidaat heeft actuele kennis van wet- en regelgeving en de vergunningverleningsprocessen binnen het omgevingsrecht.
    25p

Wensen en competenties

Wensen

  • Zie Eisen en Omschrijving.

Competenties

Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op de punten:

  • Goede communicatieve vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk om het goede gesprek te kunnen voeren met collega’s, ketenpartners en inwoners, en heldere adviezen of brieven te schrijven;

  • Een stevige persoonlijkheid, structuur en durf om overzicht in en regie te kunnen houden op adviesvragen en waar nodig collega’s in beweging te brengen om het proces tijdig af te ronden.

Organisatie en team

Gemeente West Betuwe

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Casemanager Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)
Inhuuropdracht l 36 uur per week l Gemeente West Betuwe

Optie tot verlenging
Max 3 jaar

Aanvraag reden
De omgevingsdienst Rivierenland behandelt namens de gemeente West Betuwe informatieverzoeken, conceptverzoeken en omgevingsvergunningen van inwoners en ondernemers. Principeverzoeken behandelt de gemeente zelf. De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders hebben opdracht gegeven om in samenwerking met de Omgevingsdienst de kwaliteit van dienstverlening op vergunningverlening te verbeteren. In september 2025 starten we met het optimaliseren van onze vergunningverleningsprocessen om het klantcontact te verbeteren en doorlooptijden te verkorten. Vanaf 1 oktober 2025 tot en met 31 december 2026 willen we middels een pilot onderzoeken of de rol van Casemanager Ruimtelijke Ontwikkeling een kwaliteitsimpuls kan geven aan zicht in en regie op inkomende aanvragen, het proces, de behandeltermijn en het klantcontact hierbij. Na evaluatie van de pilot volgt een advies voor een eventueel vervolg en de invulling hiervan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur