Begindatum:
8 jan 2026Einddatum:
7 jan 2027Publicatiedatum:
7 nov 2025Utrecht heeft jou nodig!
In het Mobiliteitsplan Utrecht 2040 is het toekomstbeeld voor stadsdistributie in 2040 omschreven. Om de leefbaarheid in de stad te vergroten/verbeteren, zal het goederenvervoer efficiënter en duurzamer door de stad moeten rijden (en varen). In het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026 zijn actielijnen en maatregelen opgenomen waarmee we grote stappen gaan maken naar dit toekomstbeeld. We streven naar een modal shift, waarbij meer vervoer over water, en met lichte elektrische voertuigen plaatsvindt. Daarnaast stimuleren we (gebruik van) stadslogistieke hubs, waarvan vervoerders deelladingen kunnen afleveren die vervolgens gebundeld, met schoon vervoer de stad in worden gebracht. We sturen het vrachtverkeer door middel van slim toegangsbeleid en het vrachtverkeer op de weg wordt sinds 2025 stap-voor-stap emissievrij.
Als Stadslogistiek Makelaar ben je hét aanspreekpunt voor bedrijven die hun logistiek willen verduurzamen en verslimmen. Je zoekt en onderhoudt contact met ontvangers (zoals winkels, bedrijven, aannemers), vervoerders, verladers en hub operators die willen samenwerken en zo te komen tot een efficiëntere logistiek. Je werkgebied is de binnenstad en bedrijventerreinen in de gemeente Utrecht. Daarnaast werk je samen met partijen in de regio, zoals de provincie Utrecht en het Logistiek Platform Utrecht, en logistiek makelaars in andere regio's.
Je helpt bedrijven met veranderend toegangsbeleid in de stad, zoals de nieuwe venstertijden in de binnenstad en beperking van zwaar verkeer. Je helpt praktisch met het mogelijk inzetten van lichte elektrische voertuigen. Landelijk zijn er tools en subsidies beschikbaar voor de verduurzaming van het wagenpark. Je bent bekend met deze regelingen en helpt de ondernemers met de juiste doorverwijzingen (onder andere naar de website www.opwegnaarzes.nl) en beargumenteren wat mogelijk is voor een specifiek bedrijf. Je maakt gebruik van goede voorbeelden (best practices) en beschikbare tools om andere ondernemers in actie te krijgen. Daarnaast denk je na over en help je mee met het ontwikkelen van tools voor efficiëntere logistiek om zo bedrijven de voordelen van modal shift en bundeling te laten zien.
Concreet betekent dit dat de logistieke makelaar:
Bedrijven motiveert, assisteert en faciliteert om de logistieke bevoorrading te bundelen en daarmee duurzaam vervoer te stimuleren.
Bedrijven en vervoerders helpt om over te stappen naar emissieloze vormen van transport en ondersteunt in de voorbereiding voor de invoering van de Zero Emissie Zone voor stadslogistiek
Bedrijven helpt om de logistiek zodanig vorm te geven dat de stad aantrekkelijk blijft voor bewoners, ondernemers en bezoekers.
Vragen van bedrijven beantwoordt en de linking pin is tussen beleidsafdelingen van de gemeente (vooral mobiliteit/stadslogistiek en luchtkwaliteit)
Contact leggen en onderhouden met bedrijven, zoals:
Ontvangers van goederen: bevoorradingsplannen en -profielen opstellen en daarover adviseren. Bundelen van inkomende stromen en inkoopkracht gebruiken voor het afdwingen van duurzaam en efficiënt vervoer.
Vervoerders: quickscan op basis van huidige wagenpark en vrijblijvende TCO berekeningen maken voor elektrische voertuigen (bestel, vracht). Adviseren over laadinfrastructuur (smart, . Verbinden aan gespecialiseerd netwerk van adviseurs, dealers, laadpaalaanbieders etc.
Maken van wagenparkanalyses (Gemeentebreed/RDWdata en op bedrijfsniveau t.b.v. de TCO).
Teams Goederenvervoer en Schoon Vervoer binnen gemeente Utrecht adviseren over stadsdistributie (vanuit oogpunt markt) in lopende projecten.
Adviseren over de communicatie van de gemeente Utrecht richting ondernemers.
Minimaal hbo werk- en denkniveau;
Minimaal 1 jaar ervaring met het maken van logistieke planningen en TCO berekeningen voor bedrijven;
Een relevant netwerk (Goederenvervoer) binnen de regio Utrecht (bedrijven, kennisinstellingen, overheid);
Aantoonbare ervaring in de regio Utrecht van minimaal 2 jaar en een bijbehorend bestaand netwerk van vervoerders en verladers, werkzaam stad en omgeving Utrecht.
Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring met bedrijfsleven in de doelgroep ontvangers en logistieke bedrijven.
Bij voorkeur heb je meerdere jaren ervaring met advisering aan bedrijven over logistiek, of stads-logistieke optimalisatie in een andere vorm met aantoonbare referenties (opdrachten voor bedrijven, of in dienst geweest bij logistiek bedrijf, bijvoorbeeld als planner of wagenparkbeheerder).
Een initiatiefrijke en pragmatische instelling, waarbij je gericht bent om bedrijven te helpen en resultaten te bereiken.
Je krijgt energie van contact leggen en onderhouden met bedrijven en mét hen werken aan concrete logistieke verbeteringen en deze grotendeels zelfstandig uitwerken en opleveren.
Je spreekt de taal van bedrijven.
Je hebt kennis van veranderingen in het systeem en netwerk van stadslogistiek naar verschillende type hubs en hogere bundelingsgraad.
Je bent nieuwsgierig naar de laatste trends en ontwikkelingen in de stadslogistiek en deelt deze graag met de markt.
Je hebt kennis en ervaring van werken in een stedelijke omgeving met veel interne en externe stakeholders.
Communicatief sterk
Resultaat- en doelgericht
Samenwerkend en verbindend
Zelfstandig
Initiatiefrijk
Pro-actief en hands-on mentaliteit
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/
Gesprekken worden gepland op 25 november. De manager zal contact opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Stadslogistiek Makelaar Utrecht
Periode: Van 8 januari 2026 tot 7 januari 2027 (12 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 16-24 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 120 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11
Als gemeente stimuleren we het werken vanuit huis, maar gezien de aard van de functie, gaan we ervan uit dat je geregeld in Utrecht bent (op kantoor zal dit minimaal eens in de twee weken zijn, of op locatie bij de klant).
Voor deze opdracht zoeken we in ieder geval 2 kandidaten, mogelijk 3, voor 16-24 uur per week. Het aantal uren binnen deze bandbreedte is bespreekbaar. 16 uur in de basis maar ivm werkdruk kan dit opgehoogd worden naar 24, dit is in afstemming met opdrachtgever.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit.
Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Er kan een offerte per aanbieder aangeboden worden.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.