Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Senior beleidsadviseur fiets en voetganger

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

10 nov 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 16 - 24

Omschrijving

Als senior adviseur fiets en voetganger neem jij het voortouw om het fietsgebruik en het lopen op een nog hoger plan te krijgen binnen de stad Utrecht. Je adviseert in projecten met goede oplossingen voor voldoende en comfortabele fiets- en voetgangersinfrastructuur. Je programmeert ons werk voor de komende jaren en haalt subsidiegeld binnen. Je inspireert en haalt binnenlandse en buitenlandse inspiratie van andere overheden en marktpartijen naar binnen. Jij voert gesprekken met ons bestuur over strategie en investeringsbeslissingen. Kortom, een stevige en veelzijdige opdracht.

Verantwoordelijkheden
Je belangrijkste verantwoordelijkheden als senior beleidsadviseur fiets en voetganger zijn:
  • Visie- en beleidsontwikkeling: fiets als onderdeel van ruimtelijk en maatschappelijk beleid sterker positioneren en verankeren in onze ruimtelijke visies en beleid;
  • Advisering op fiets en voetganger in openbare ruimte- en infraprojecten en bestuurlijke advisering en besluitvorming daarover;
  • Je helpt de nieuwe ontwerp-nota Voetganger uit te voeren waar mogelijk (nadruk zal liggen op thema fiets).
  • Programmering van projecten: samen met onze mensen van 'onderhoud openbare ruimte' bepalen waar we investeringen doen in uitbreiding en verbetering van ons fietsnetwerk;
  • Coördinatie op subsidieaanvragen fiets (programmering: wanneer voeren we welke aanvragen op?) en initiatief nemen tot aanboren van nieuwe subsidiebronnen (EU, vergroening bij provincie, etc.)
  • Periodieke gesprekken met onze belangrijkste stakeholders (o.a. met name provincie Utrecht en Fietsersbond);
  • Regelmatige afstemming met je collega-adviseurs bij het team Fiets & Voetganger (Fietsparkeren en Voetganger), andere teams bij mobiliteit en daarbuiten en je leidinggevende (teammanager Fiets & Voetganger).
  • Uitdragen van onze visie, missie en resultaten van Utrecht fietsstad in binnen- en buitenland. Delegaties komen naar ons om met eigen ogen te zien wat we hier neerzetten en van jou te horen hoe we dat doen.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht is beschikbaar vanwege afwezigheid van de senior beleidsmedewerker bij team fiets voor een langere tijd en de afwezigheid van de coördinator voetganger dit najaar.
Deze opdracht kan worden afgerond als deze personen weer grotendeels aan het werk zijn, naar verwachting voorjaar 2026.

Eisen

  • Wo werk- en denkniveau, bij voorkeur in het ruimtelijk domein;
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het werken voor een (bij voorkeur grote) gemeente in het domein van mobiliteit;
  • Aantoonbare ervaring in de wereld van actieve mobiliteit;

Wensen en competenties

Wensen
  • Ervaring in of werken met grote gemeenten is een pré op het gebied van ruimtelijk beleid en/ of ruimtelijke projecten.

Competenties
  • Het vermogen om zelf en met anderen een visie en aanpak op het thema te ontwikkelen, strategisch te denken en handelen en om projecten tot uitvoering brengen;
  • Een verbindende houding: je legt makkelijk contact, bent geïnteresseerd in anderen en hun belangen en je werkt graag samen;
  • Omgevingsbewustzijn om de verschillende interne en externe belangen te zien en op te acteren.

Organisatie en team

Je komt te werken in het team Fiets & Voetganger (10 medewerkers). Een team waarbinnen je collega's gemotiveerd zijn om mooie resultaten neer te zetten en geloven in de missie om de stad beter in te richten voor actieve mobiliteit. Het team maakt onderdeel uit van de afdeling Mobiliteit waarin we samen werken aan de mobiliteitstransitie.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland in de week van 1 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr