Inzetbaarheidsspecialist
Periode: Van 01-02-2026 tot 01-08-2026 (6 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 32 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 100 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Schaal: 10A
Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Gemeente Utrecht zet zich in voor inzetbaarheid van haar medewerkers en het voorkomen en verminderen van verzuim. Daarvoor werkt de gemeente met een team van inzetbaarheidsspecialisten die de organisatieonderdelen ondersteunen in het verzuimproces. De inzetbaarheidsspecialist werkt nauw samen met collegas binnen HRM en de professionals van onze arbodienst. Om de huidige inzetspecialiste binnen het organisatieonderdeel Stadsbedrijven te ondersteunen op de aanpak van verzuim, zijn wij op zoek naar tijdelijke expertise.
Je komt te werken bij Stadsbedrijven: het dagelijkse werk van Stadsbedrijven is het visitekaartje van de gemeente Utrecht. Of het nu gaat om het inzamelen van afval, het beheren van sportlocaties, de bereikbaarheid van en in de stad, het onderhouden van bomen, grachten of riolen. Iedereen die in Utrecht woont, werkt of recreeert ziet ons werk.
Opdrachtomschrijving:
Je adviseert gevraagd en ongevraagd moeiteloos bij (complexe) verzuimdossiers. Je zorgt hierbij dat de regie in handen blijft of komt van de casemanager (leidinggevende) en het dossier conform de Wet Verbetering Poortwachter wordt opgebouwd. Bij voorkeur eindigt het dossier in spoedige re- integratie;
Je adviseert en begeleidt met jouw kennis van de wet- en regelgeving de casemanager/leidinggevende op het gebied van re-integratie, verzuim en inzetbaarheid, tot en met eventuele WIA-aanvragen (en contact met UWV);
Je toetst en monitort het traject Bedrijfsarts aan hand van STECR protocollen;
Je werkt proactief samen met de medewerkers van de Arbodienst (bedrijfsartsen, praktijkondersteuners, etc.);
Je levert een actieve bijdrage aan het brede beleid op het gebied van duurzame inzetbaarheid binnen de organisatie en adviseert het management actief over verbeteringen;
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van opdracht
In de genoemde periode 30 complexe verzuimdossiers in behandeling nemen.
Jij hebt/bent:
Je hebt een visie op verzuim en duurzame inzetbaarheid (preventie). Je bent een krachtige persoonlijkheid, bent proactief, autonoom en professioneel. Je bent een aanpakker en flexibel. Je beschikt over beinvloedingsvaardigheden en stijlflexibiliteit. Je houdt met gemak overzicht en structuur, regie voeren is als een tweede natuur.
Concreet heb jij:
HBO werk- en denkniveau;
Een opleiding tot Register Adviseur Duurzame Inzetbaarheid of Register Casemanager is een pre.
Meer dan 10 jaar relevante werkervaring op het gebied van casemanagement verzuim, re-integratie, register casemanagement;
Ervaring als casemanager in een gemeentelijke organisatie, bij voorkeur binnen een uitvoeringsonderdeel;
Actuele kennis en werkervaring als procesmanager met wet- en regelgeving (WVP/WIA/ZW), eigen risicodragerschap (ERD), schadelastbeheersing;
Het vermogen om te handelen binnen een complex speelveld met verschillende belangen (werkgever, bedrijfsarts, HRM, medewerker en/of leidinggevende, externe partijen);
Ervaring met (beleidsmatige) opdrachten in grotere organisaties is een pre.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland in de week van 12 januari 2026. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.