Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland
Begindatum:
26 jan 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
18 dec 2025Utrecht heeft jou nodig!
De U23-gemeenten werken samen met regionale en landelijke partners aan de digitale transformatie van het sociaal domein. Binnen dit programma worden regionale use-cases ontwikkeld en opgeschaald om gegevensuitwisseling, samenwerking en digitale inclusie te versterken. Heldere en overtuigende communicatie is hierbij van groot belang om bestuurders, beleidsmakers, uitvoeringsorganisaties én inwoners mee te nemen in de veranderingen. De communicatiespecialist vervult hierin een sleutelrol door informatie toegankelijk te maken, draagvlak te creëren en resultaten zichtbaar te maken.
Als communicatiespecialist sociaal domein ben je verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie rondom het programma. Je ontwikkelt communicatiestrategieën en -middelen die aansluiten bij de gemeentelijke context en weet complexe thema's rondom digitalisering en samenwerking begrijpelijk te maken. Je adviseert programmamanager en projectleiders, ontwikkelt content en zorgt voor een consistente boodschap richting alle stakeholders.
Werkzaamheden:
Ontwikkelen en uitvoeren van een communicatieplan voor het programma.
Afstemmen met de regionale communicatieadviseurs van diverse gemeenten en zorgorganisaties (via Trijn).
Adviseren van de programmamanager en projectleiders over communicatiestrategieën en -middelen.
Schrijven en redigeren van communicatiemiddelen (nieuwsbrieven, presentaties, artikelen, webteksten).
Organiseren van bijeenkomsten, kennissessies en (online) events.
Zorgen voor duidelijke interne communicatie richting gemeenten en werkgroepen.
Onderhouden van contacten met stakeholders en pers waar nodig.
Monitoren en evalueren van de communicatie-inzet en bijsturen waar nodig.
Deelname aan het programmateam.
Je hebt een communicatiestrategie opgeleverd en plan van aanpak;
Je hebt communicatiemiddelen ontwikkeld die ondersteunend zijn aan het programmadoel;
Je hebt stakeholders in kaart gebracht samen met de projectleiders en communicatievoorkeuren opgesteld;
Je het een programmawebsite opgericht, bijgehouden met content.
Afgeronde Hbo-opleiding in communicatie of journalistiek.
Minimaal 3 jaar werkervaring in een communicatiefunctie, bij voorkeur binnen een gemeente, en het liefst binnen het sociaal domein.
Je hebt ervaring met programmacommunicatie voor zowel interne als externe communicatie.
Ervaring met het ontwikkelen van communicatieplannen en -middelen, zowel online als offline.
Vaardig in het vertalen van complexe thema's (zoals digitalisering en samenwerking) naar heldere en aansprekende boodschappen.
Sterk in schriftelijke en mondelinge communicatie
Creatief en innovatief in middelen en aanpak
Omgevingssensitief en bestuurlijk vaardig
Organiserend vermogen
Samenwerkingsgericht
Resultaatgericht
Begrip van bestuurlijke processen binnen gemeenten en gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen.
Creatief, initiatiefrijk en gewend om zelfstandig te werken in een dynamische omgeving.
Je kan niet alleen strategisch denken, maar ook operationeel handelen.
De U23-gemeenten werken samen met regionale en landelijke partners aan de digitale transformatie van het sociaal domein. Binnen dit programma worden regionale use-cases ontwikkeld en opgeschaald om gegevensuitwisseling, samenwerking en digitale inclusie te versterken. Heldere en overtuigende communicatie is hierbij van groot belang om bestuurders, beleidsmakers, uitvoeringsorganisaties én inwoners mee te nemen in de veranderingen.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn.
Periode: Van 26-01-2026 tot 31-12-2026 (11 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 8-16 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 100 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.