Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Adviseur Bestuurlijke Zaken

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

4 dec 2023

Einddatum:

4 aug 2024

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24 - 32

Omschrijving

Korte beschrijving speelveld

Utrecht heeft jou nodig!

De gemeente Utrecht zoekt een Adviseur Bestuurlijke Zaken voor de Staf Zorg en Welzijn, binnen de afdeling Sociale Basis. Als Adviseur Bestuurlijke Zaken verbind je bestuur en organisatie in het hart van het sociaal domein. Jij zorgt dat de bestuursvoorstellen en besluitvormingsprocessen voor de Staf Zorg en Welzijn goed verlopen. Met een scherp oog voor ontwikkelingen in de politiek, samenhang van beleid, en besluitvormingsprocessen -werk je samen met de wethouder, de afdelings/teammanager en collega's binnen de gemeente.

In deze opdracht vervul je de rol bij de afdeling Sociale Basis, binnen team Samenleving, en werk je samen met 23 collega's. De afdeling bestaat uit 64 gedreven professionals. Er heerst een hoge betrokkenheid bij de stad.

Opdrachtomschrijving (de taken):

  • Adviseren van wethouders, het MT en collega's over bestuurlijke processen en vraagstukken.
  • Begeleiden en adviseren van opstellers van bestuursvoorstellen en raadsbrieven.
  • Voorbereiden van overleggen van de wethouder: agenda maken, stukken controleren, afspraken vastleggen en opvolgen.
  • Zorgen dat toezeggingen en moties tijdig worden uitgevoerd.
  • Organiseren van de beantwoording van schriftelijke en mondelinge vragen van de gemeenteraad.
  • Ondersteunen van de wethouder bij raadsdebatten en bijeenkomsten zoals commissies, technische sessies of informatieavonden.
  • Signaleren en volgen van politieke en bestuurlijke ontwikkelingen, risico's en/of dilemma's en die gevraagd en ongevraagd vertalen naar adviezen.
  • Bevorderen van integraliteit door verbanden te leggen tussen verschillende dossiers.
  • In een duo met de strateeg werk je samen om de bestuurlijke lijn en de inhoudelijke strategie met elkaar te verbinden.

Resultaat van de opdracht

Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
Tijdelijk waarnemen van de rol ABZ’er todat helder is hoe de rol van Adviseur Bestuurlijke Zaken vanaf komend jaar wordt gepositioneerd en de gedane werkzaamheden zijn geborgd.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar werkervaring in het sociaal domein bij een gemeente, bij voorkeur bij een grote gemeente
  • Minimaal 4 jaar ervaring als bestuursadviseur

Wensen en competenties

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Je kunt goed omgaan met politieke gevoeligheid en inhoudelijke complexiteit.
  • Verbindend vermogen: Je fungeert als een effectieve schakel tussen de ambtelijke organisatie en het bestuur.
  • Analytisch en integraal denken: Je kunt complexe en integrale opgaven overzien en doorgronden.
  • Communicatieve vaardigheden: Zowel mondeling (in overleggen) als schriftelijk (bij het opstellen van bestuurlijke documenten).
  • Samenwerken: Je bent een teamspeler die actief deelneemt aan gezamenlijke overleggen.
  • Netwerken: Je bent in staat snel een netwerk op te bouwen.
  • Flexibiliteit: Je kunt snel schakelen tussen verschillende onderwerpen en bent incidenteel beschikbaar op avonden.
  • Zelfstandigheid: Je kunt direct instappen en de rol snel eigen maken.

Organisatie en team

De gemeente Utrecht zoekt een Adviseur Bestuurlijke Zaken voor de Staf Zorg en Welzijn, binnen de afdeling Sociale Basis. In deze opdracht vervul je de rol bij de afdeling Sociale Basis, binnen team Samenleving, en werk je samen met 23 collega's. De afdeling bestaat uit 64 gedreven professionals. Er heerst een hoge betrokkenheid bij de stad.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 20 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Goed om te weten:

Uren toelichting: in principe zal deze opdracht gedaan worden voor 24 uur per week gemiddeld. De kans bestaat dat er in sommige fases van de opdracht meer uren gemaakt moeten worden, tot maximaal 32 uur per week gemiddeld. Dit zal in overleg zijn. Bij een mogelijke verlenging zullen we ook rekeninghouden met het aantal uren in combinatie met de wet DBA.

Hybride werken is mogelijk, maar maan- en dinsdagen zijn vaste kantoordagen ivm de stafoverleggen met de wethouder.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Er loopt op dit moment een interne sollicitatieprocedure dat invloed kan hebben op de uitkomst van deze tender.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Het is mogelijk om na deze opdracht in gesprek te gaan om in dienst komen.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr