Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Strategisch Adviseur Ruimtelijke Ordening/Omgevingswet

Raadhuisweg 7, 9251 GH Burgum, Nederland

Sluit over 15 dagen
120 24 uur per week Friesland

Begindatum:

20 okt 2025

Einddatum:

20 apr 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

17 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Tytsjerksteradiel werkt actief aan de implementatie van de Omgevingswet en de doorontwikkeling van haar ruimtelijk beleid. In dit kader is een integrale aanpak ingericht, waarbij de volledige beleidscyclus van initiatie en participatie tot besluitvorming, uitvoering en monitoring centraal staat.

Voor de uitvoering hiervan zijn wij op zoek naar een enthousiaste Strategisch Adviseur Ruimtelijke Ordening / Omgevingswet. Binnen het team Ruimte vertaal je relevante ontwikkelingen naar integrale beleidsvoorstellen. Je adviseert directie en bestuur over visies, programmas en projecten binnen het ruimtelijk domein en levert een belangrijke bijdrage aan de strategische koers op het gebied van ruimtelijke ordening en planontwikkeling.

Deze functie is ingeschaald in schaal 11a cao Gemeenten.

De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZPers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht.

Verantwoordelijkheden

De Strategisch Adviseur RO/Omgevingswet is verantwoordelijk voor het opstellen van strategische documenten en het voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming. Je vertegenwoordigt de gemeente bij onderwerpen, zoals de Provinciale Omgevingsvisie (POVI). Je neemt de regie in complexe ruimtelijke opgaven en vervult een trekkersrol bij de ontwikkeling van strategisch beleid.

Daarnaast lever je een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van ruimtelijk beleid. Je verbindt maatschappelijke en economische ontwikkelingen met beleidsvisies en zorgt voor een samenhangende uitvoering. In deze rol fungeer je als regisseur, netwerker en ambassadeur binnen het ruimtelijk domein, en draag je actief bij aan de beleidsmatige ontwikkeling binnen het ruimtelijk domein.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Je adviseert strategisch over ruimtelijke vraagstukken in relatie tot de Omgevingswet;
  • Je verbindt beleidsterreinen zoals wonen, duurzaamheid, landbouw, natuur en leefbaarheid tot een samenhangend geheel;
  • Je stelt visiedocumenten, strategische notities en bestuurlijke adviezen op;
  • Je signaleert relevante externe ontwikkelingen en vertaalt deze naar beleidskaders;
  • Je ondersteunt bij besluitvorming, uitvoering en monitoring van het ruimtelijk beleid.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 13 oktober 2025 tot en met 13 april 2026 voor 24 uur per week.
  • De kandidaat heeft een Hbo werk- en denkniveau, bij voorkeur in planologie, bestuurskunde of ruimtelijke ordening.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als strategisch adviseur binnen het ruimtelijk domein.
  • De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.

Wensen en competenties

Wensen

  • 40 %De kandidaat heeft ervaring met gebiedsgericht werken en integrale beleidsontwikkeling (blijkt uit cv.)
  • 30 %De kandidaat heeft ervaring met cyclisch werken in beleid en heeft kennis van de Omgevingswet (blijkt uit cv).
  • 30 %De heeft een sterk analytisch vermogen en is politiek-bestuurlijke sensitief.

Competenties

Niet bekend

Organisatie en team

De gemeente Tytsjerksteradiel werkt actief aan de implementatie van de Omgevingswet en de doorontwikkeling van haar ruimtelijk beleid. In dit kader is een integrale aanpak ingericht, waarbij de volledige beleidscyclus van initiatie en participatie tot besluitvorming, uitvoering en monitoring centraal staat.

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op woensdag 8 oktober 2025.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.

De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 24 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De functie is in de organisatie op basis van de cao Gemeenten ingeschaald op functieschaal 11a.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur