Raadhuisplein 1, 9501 SZ Stadskanaal, Nederland
Begindatum:
1 dec 2025Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
9 okt 2025Sinds de decentralisaties in 2015 is de toegang tot het sociaal domein in Stadskanaal ingericht binnen de bestaande pijlers van de gemeentelijke organisatie: Participatiewet, Wmo en Jeugdwet. De toegang tot de Jeugdwet wordt uitgevoerd door het Centrum Jeugd Gezin en Veiligheid (CJGV). Het CJGV werkt volgens het gemeentelijke toegangsmodel sociaal domein en heeft de benaderingswijze Signs of Safety (SOS), geïntegreerd in de werkwijze. Daarnaast wordt binnen de gemeente gewerkt met/aan de Doorbraakmethode en Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE).
Landelijke en regionale ontwikkelingen, zoals de Hervormingsagenda Jeugd, het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de doorontwikkeling van Hoogspecialistische Jeugdhulp, vragen om een verdere professionalisering van het toegangsmodel.
Daarbij verschuift de rol van de jeugdconsulent:
Van zorgregie naar procesregie;
Naar een vast aanspreekpunt voor jeugdigen en gezinnen;
Met meer aandacht voor de Big Five: support, wonen, school & werk, inkomen & schulden, welzijn & gezondheid.
Ook de manier waarop jeugdhulp wordt georganiseerd en ingekocht verandert. De jeugdregio Groningen heeft een regionale ontwikkelagenda en beleidskader ‘langjarig perspectief transformatie jeugdhulplandschap in Groningen’ vastgesteld waarin keuzes zijn gemaakt ten aanzien van de contractering.
Dit betekend concreet:
Basisjeugdhulp: lokaal en zonder indicatie beschikbaar via een netwerksamenwerking van aanbieders;
Aanvullende jeugdhulp: specialistische hulp, regionaal ingekocht, maar sub-regionaal georganiseerd en indicatie gebonden;
Hoogspecialistische jeugdhulp: regionaal ingekocht, indicatie gebonden en voor de meest complexe casuïstiek.
Voor de basisjeugdhulp wordt gewerkt met een kwartiermaker vanuit het te contracteren netwerk van aanbieders die de implementatie en borging vanuit de aanbieders coördineert.
De gemeente Stadskanaal stelt een projectleider toegang sociaal domein aan die verantwoordelijk is voor de (door)ontwikkeling, implementatie en borging van de gemeentelijke toegang in lijn met deze landelijke en regionale opgaven. Opdrachtgever is het MZT (manager en teamleiders Maatschappelijke Zaken) van de gemeente Stadskanaal.
De projectleider is verantwoordelijk voor de volgende resultaten:
Leiden van het project “Versterken toegang Sociaal domein” conform het richtinggevend kader van start tot implementatie en borging.
Zorgen voor een projectstructuur met heldere planning, rapportage en besluitvorming.
De impact van deze ontwikkelingen in beeld brengen voor de gemeentelijke toegang en in het bijzonder het team CJGV en de gecontracteerde netwerkpartners. Voor de gemeentelijke toegang betreft dit onder andere de impact op personeel (werkinhoud en formatie), ICT/informatievoorziening, gemeentelijke organisatie en financieel-administratieve organisatie.
Deze impact vertalen naar uitvoerbare processen en werkafspraken die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving en betrokken houden van de juiste collega’s (teamleiders, kwaliteitsmedewerkers, consulenten) en de kwartiermaker vanuit de aanbieders.
Signaleren van knelpunten, risico’s en verbeterkansen en deze vertalen naar oplossingen.
Zorgdragen voor een heldere communicatie en oog hebben voor mogelijk tegengestelde belangen.
De Gemeente Stadskanaal vervult een centrumfunctie voor haar omgeving. De vele bedrijven, winkels, zorgvoorzieningen en recreatiemogelijkheden maken het wonen, werken en recreëren aantrekkelijk. Stadskanaal heeft ongeveer 32.500 inwoners, verdeeld over verschillende kernen en dorpen. Deze zijn gelegen in een groene omgeving, het veenkoloniale kanaallandschap en het lichtglooiende Westerwoldse zandlandschap.
De ongeveer 320 betrokken medewerkers van de gemeente Stadskanaal geven gezicht aan de dienstverlening die wij dagelijks leveren. Om onze ambities te realiseren werken we samen met buurgemeenten, het bedrijfsleven en het maatschappelijk veld.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 22 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in onderling overleg
Is hybride werken mogelijk: Ja
Overige informatie
Gemeente Stadskanaal heeft er voor gekozen om de externe partij als broker in te zetten. Na gunning verzorgt de externe partij derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de externe partij. U zal in casu factureren aan de externe partij middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop, telefoon en toebehoren: van toepassing voor zzp'ers
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.