Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Schagen
Logo van Gemeente Schagen

Projectleider Grip op Vastgoed

Laan 19, 1741 EA Schagen, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

12 - 16

Publicatiedatum:

17 nov 2025
Opdracht tarief 128Opdracht uren 12 - 16

Omschrijving

In 2024 is binnen het taakveld vastgoed van de gemeente Schagen gestart met het project Grip op vastgoed met als belangrijkste aandachtpunten de invoering van een nieuw vastgoedbeheersysteem en ontwikkeling van vastgoedbeleid. Het vastgoedbeleid ligt inmiddels ter goedkeuring voor aan de raad. De behandeling hiervan vindt plaats in november en december van dit jaar. Om aan dit beleid in de uitvoering te voldoen moet de vastgoed administratie op orde zijn, zowel contractueel als financieel. Het inrichten van deze administratie vraagt verdere aandacht. Daarnaast is door het project 'Grip op vastgoed' een doorontwikkeling van het taakveld in gang gezet. Deze dient voorgezet te worden omdat dit anders afbreukrisico's geeft op bijvoorbeeld de integrale opgave maatschappelijk vastgoed (expertise voor accommodatie- en subsidiebeleid en de invoering van de kostprijs dekkende huur).

Werkzaamheden

  • vervolg implementatie (o.a. migratie van huidig vastgoedbeheersysteem HTA) van het nieuwe systeem (VBS online) (incl. testen en nazorg)
  • afronden traject opstellen uitvoeringsregels vastgoedbeleid
  • voorbereiding implementatie kostprijs dekkende huur en invlechten in het subsidie- en accommodatiebeleid
  • uitwerken en implementatie meerjarenperspectief vastgoed (MPV)
  • als projectleider optreden voor de routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed
  • opstellen beheerplan gemeentelijk vastgoed
  • als projectleider optreden richting het op te stellen pachtbeleid.

Resultaatafspraken

  • April 2026: goedgekeurde uitvoeringsregels vastgoedbeleid
  • Mei 2026: afgerond inkooptraject routekaart verduurzaming gemeente vastgoed
  • Juni 2026: uitgewerkt format MPV
  • Juni 2026: technisch kunnen uitvoeren van berekeningen KPDH
  • Juni 2026: ingevoerd vastgoedbeheersysteem

Eisen

  • Academisch werk- en denkniveau, blijkend uit een diploma of werkzaamheden in het CV.
  • Meer dan 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring als projectleider vastgoedmanagement bij de overheid, waarvan meer dan 3 jaar bij een middelgrote gemeente.
  • Kennis van vastgoeddata en meerjarige ervaring met de implementatie van een vastgoedbeheersysteem.
  • Ervaring met de implementatie van software.
  • Aantoonbare affiniteit met ICT.
  • Vakinhoudelijke vastgoedkennis.
  • Kennis van de vastgoedbeheersystemen HTA en VBS online.
  • Referentie vereist.

Wensen en competenties

Wensen

  • Inzicht in ambtelijke, bestuurlijke, politieke en maatschappelijke verhoudingen.
  • Een verbinder tussen de zakelijke kant van het vastgoed en de maatschappelijke opgave die de portefeuille met zich mee brengt.
  • In staat zijn om processen te implementeren en aan te sturen.

Competenties

  • Verbinder
  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Flexibel
  • Klantgericht

Organisatie en team

In 2024 is binnen het taakveld vastgoed van de gemeente Schagen gestart met het project Grip op vastgoed met als belangrijkste aandachtpunten de invoering van een nieuw vastgoedbeheersysteem en ontwikkeling van vastgoedbeleid. Het vastgoedbeleid ligt inmiddels ter goedkeuring voor aan de raad. De behandeling hiervan vindt plaats in november en december van dit jaar. Om aan dit beleid in de uitvoering te voldoen moet de vastgoed administratie op orde zijn, zowel contractueel als financieel. Het inrichten van deze administratie vraagt verdere aandacht.

Gespreksinformatie

Interviewplanning: De interviews staan gepland in week 50.

Interview: Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview wordt de kandidaat onder andere getoetst op de gewenste competenties en de mate van geschiktheid voor de uit te voeren werkzaamheden. Weging: 20 %

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Kandidaat is per 1 januari 2026 beschikbaar.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr