Communicatie adviseur

Wolvenhoek 1, 5211 HH 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 14 dagen
100 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

24 okt 2025

Omschrijving

Opdracht omschrijving

’s-Hertogenbosch groeit. Dat vraagt om communicatie die verbindt tussen gemeente en organisatie, beleid en praktijk. We zoeken een stevige communicatieadviseur. Je bouwt mee aan het programma Gebiedsgericht Werken, waarin we nog meer van buiten naar binnen werken (0,5 fte) én versterkt de communicatie bij de fysieke opgaven van onze gemeente, van energie en mobiliteit tot gebiedsontwikkeling (0,5 fte).

Jij geeft communicatie een stevige plek binnen Gebiedsgericht Werken; onze gezamenlijke leerreis naar een gemeente die echt werkt samen met de stad en haar inwoners. Je helpt deze manier van werken tot leven te brengen, vertelt het verhaal op een manier die raakt en zorgt dat het ook intern landt. Daarmee draag je bij aan de Bossche Beweging: eenvoudiger doen wat werkt, waarbij samenwerking en wat buiten leeft centraal staan.

Daarnaast werk je aan communicatie voor concrete projecten binnen de fysieke opgaven (0,5 FTE), van gebiedsontwikkeling tot energietransitie en mobiliteit. Je schrijft scherpe plannen, vertaalt ze naar actie en zorgt dat inwoners, ondernemers en partners weten wat er speelt én hoe ze kunnen meedoen. Samen met collega’s en partners houd je overzicht, zorg je voor samenhang en maak je communicatie tot een vanzelfsprekend onderdeel van ons werk.

Je maakt deel uit van het programmateam Gebiedsgericht Werken én landt in het team communicatie dat werkt aan ontwikkeling van ’s-Hertogenbosch op de thema’s wonen, duurzaamheid en mobiliteit. Een hecht, betrokken en creatief team waarin we elkaar scherp houden en samen bouwen aan communicatie die echt werkt. Samen met collega-communicatieprofessionals in de hele organisatie laat je zien wat er speelt in de gemeente en hoe we daar samen aan werken.

Dit tovert een glimlach op het gezicht van jouw collega
“Wat ik mooi vind aan werken in ’s-Hertogenbosch, is dat communicatie hier echt het verschil maakt. We zijn geen zender, maar verbinder. Inwoners, ondernemers, buurten: dáár begint het. De stad vraagt om samenhang, om één verhaal waarin mensen zich herkennen. En dat begint bij ons: communicatieprofessionals die luisteren, verbinden en helpen om buiten en binnen bij elkaar te brengen.”

Kandidaat omschrijving

  • Je verbindt communicatie rond gebiedsgericht werken met de communicatieve opgaven, zodat één helder verhaal ontstaat voor gemeente en de organisatie;

  • Je stemt de communicatieaanpak naadloos af op wat er leeft in wijken en buurten en bij inwoners en ondernemers. Je weet die aanpak ook intern te borgen, dwars door afdelingen en sectoren heen;

  • Je bent maatschappelijk sensitief en hebt ook gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;

  • Je ben bekend met Factor C, stakeholdermanagement of vergelijkbare strategische communicatieaanpakken;

  • Je vertaalt strategie moeiteloos naar uitvoering;

  • Je schrijft helder en weet hoe je mensen meekrijgt.

Je vindt het leuk om samen met ons je schouders te zetten onder de complexe opgaven die er zijn. Je bent doortastend, proactief en weet de juiste vragen te stellen. Je werkt soepel en efficiënt samen met anderen. Je houdt goed overzicht en schakelt snel tussen verschillende opdrachten en stelt de juiste prioriteiten.

Verder heb je:

  • Minimaal Hbo-opleiding Communicatie of vergelijkbaar.

  • 5–10 jaar ervaring als communicatieadviseur, liefst binnen het publieke domein.

  • Sterke organisatorische vaardigheden en het vermogen overzicht te houden in een dynamische omgeving.

  • Een nieuwsgierige, betrokken houding: je wil begrijpen wat er speelt: in de gemeente én binnen de organisatie.

Eisen

  • Opleiding Hbo communicatie of vergelijkbaar, dit blijkt uit het CV.
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring als adviseur communicatie rondom complexe opgaven, dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring met communicatie in verander processen, dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring met stakeholder management, dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring in publiek domein, dit blijkt uit het CV.
  • Kandidaat is per 1 december beschikbaar.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uurtarief
    Weging: 30 %

  • Opleiding
    Trainingen over inzet van communicatie als instrument bij veranderopgaven en stakeholder management, dit blijkt uit het CV.
    Weging: 15 %

  • Werkervaring
    Meer dan 10 jaar ervaring als adviseur communicatie, dit blijkt uit het CV.
    Weging: 20 %

  • Competenties
    Weging: 10 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

  • Organisatorische vaardigheden

  • Maatschappelijk sensitief

  • Bestuurlijk sensitief

  • Schrijfvaardigheid

  • Proactief

  • Doortastend

Organisatie en team

Je maakt deel uit van het programmateam Gebiedsgericht Werken en landt in het team communicatie dat werkt aan ontwikkeling van 's-Hertogenbosch op de thema's wonen, duurzaamheid en mobiliteit. Een hecht, betrokken en creatief team waarin we elkaar scherp houden en samen bouwen aan communicatie die echt werkt. Samen met collega-communicatieprofessionals in de hele organisatie laat je zien wat er speelt in de gemeente en hoe we daar samen aan werken.

Wat ik mooi vind aan werken in 's-Hertogenbosch, is dat communicatie hier echt het verschil maakt. We zijn geen zender, maar verbinder. Inwoners, ondernemers, buurten: daar begint het. De stad vraagt om samenhang, om een verhaal waarin mensen zich herkennen. En dat begint bij ons: communicatieprofessionals die luisteren, verbinden en helpen om buiten en binnen bij elkaar te brengen.

Gespreksinformatie

Interview planning

De interviews/gesprekken zullen plaatsvinden op woensdag 12m november tussen 12.30 en 15.00 uur.

Gesprek

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Met de top-3 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin o.a. zal worden getoetst of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgene wat de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiting bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie verlenging

1 x 6 maanden

Aanleveren na gunning

  • Actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur