Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Juridisch adviseur

Pastoor van Kessellaan 15, 4761 BJ Zevenbergen, Nederland

Sluit over 9 dagen
100 16 Noord-Brabant

Begindatum:

20 okt 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

1 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Juridisch adviseur grondzaken Powerport

Ten behoeve van het programma Powerport is inmiddels een gemeentelijk voorkeursrecht gevestigd op 1200 ha, 600 percelen, in eigendom bij 120 eigenaren. Het vervolg van het vestigen van dit voorkeursrecht vraagt capaciteit. Daarvoor zijn we op zoek naar een Juridisch adviseur Grondzaken. Meer specifiek gaat het in ieder geval om het uitvoeren van onderstaande taken:

Uitvoeren voorkeursrecht

Na het vestigen en bestendigen van het voorkeursrecht door de gemeenteraad moet er natuurlijk ook gewerkt worden aan de organisatie van het voorkeursrecht. Concreet bedoelen we daarmee alle taken die moeten worden uitgevoerd vanaf het verzoek tot aankoop tot het ondertekenen van een koopovereenkomst. Het in behandeling nemen van verzoeken tot aankoop, het uitvoeren van taxaties en het voorleggen van een aanbod bij het college en de communicatie hiervan naar grondeigenaren. Waarbij we uitgaan van een passieve verwervingsstrategie. We gaan niet actief de boer op, maar wachten op aanbiedingen die worden gedaan. Ook zaken als ontheffingsverzoeken, het intrekken van voorkeursrechten op percelen in het gebied of (algemene) vragen/activiteiten die anderszins betrekking hebben op of gerelateerd zijn aan het voorkeursrecht PP beantwoorden behoort tot de taken.

Notarieel transport

Naast het uitvoeren van het voorkeursrecht dient bij het bereiken van overeenstemming ook capaciteit vrijgemaakt te worden voor het opstellen van een nota van afrekening, een akte van levering en het begeleiden van het transport bij de notaris. Daarbij hoort ook het vrijmaken van financiële middelen die weer een koppeling hebben met de afspraken die gemaakt worden over de financiering van verwervingen.

Eisen

  • Deze opdracht kan niet worden ingevuld door een ZZP'er (wet DBA/VBAR). Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.
  • Kandidaat heeft ruime ervaring (5 jaar of meer) in de rol van juridisch adviseur grondzaken bij één of meerdere gemeenten. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ruime kennis en ervaring met het vestigen en uitvoeren van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten en als opvolger Gemeentelijk voorkeursrecht. Dit moet blijken uit het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat past binnen het team. Dit wordt getoetst in een persoonlijk 'klik'-gesprek.

Competenties

  • De mate waarin kandidaat voldoet aan de gestelde competenties (nauwgezet, zelfstandig, betrouwbaar in afspraken en communicatief vaardig) wordt beoordeeld op basis van motivatie en CV en getoetst in een eventueel persoonlijk gesprek.

Organisatie en team

Opdrachtgever: gemeente Moerdijk
Afdeling: OL-Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Profiel kandidaat

Ruime ervaring als juridisch adviseur grondzaken binnen gemeenten. Kandidaat werkt nauwgezet, zelfstandig, is betrouwbaar in afspraken en beschikt over goede communicatieve vaardigheden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur