Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Teamleider Ruimte

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 9 dagen
Onbekend 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

15 okt 2025

Omschrijving

Je maakt deel uit van het managementteam (kernteam) dat bestaat uit afdelingshoofd, teamleiders, strategisch adviseur en afdelingssecretaris. Elke teamleider stuurt een groep van 10 tot 20 professionals aan, soms gecombineerd met de rol van ambtelijk opdrachtgever van ruimtelijke projecten. Het coachen van en sparren met medewerkers is jouw tweede natuur. Je stuurt op individuele resultaten en op samenwerking met anderen. De basis hiervoor is het jaarplan en teamjaarplan. Wat ook is afgestemd met de bestuurlijke agenda en de planning- en controlcyclus. Je stimuleert eigenaarschap, vakmanschap en omgevingsbewust werken in jouw team. Je hebt oog voor de persoonlijke ontwikkeling en energiebalans van je teamleden en biedt een helpende hand of luisterend oor waar dat nodig is. Je hebt oog voor dienstverlening, bent kostenbewust, denkt in oplossingen, maar kunt ook nee zeggen als de omstandigheden dat vragen. Binnen de afdeling kennen we meerdere vakgebieden (mobiliteit, wonen, economie, groen en water, erfgoed, milieu, duurzaamheid, ruimtelijke plannen, planeconomie, grondzaken, onderwijshuisvesting en vastgoed) en werken enkele breed inzetbare strategisch adviseurs. De verdeling van de vakgebieden over de portefeuilles van de teamleiders zal in onderling overleg opnieuw worden bepaald. Je bent een gesprekspartner voor bestuurders, directieleden en collega-teamleiders en voor lokale en regionale samenwerkingspartners van de gemeente. Daarnaast overzie je het speelveld tussen vakgroepen, teams en afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie, de samenwerking met het bestuur, samenwerkingspartners en inwoners. Je bent in staat om bestaande relaties te onderhouden en nieuwe aan te gaan. Bij jouw team ligt een groot aantal beleidsopgaven. Je bent binnen je eigen team en het kernteam, (mede-) verantwoordelijk voor het maken van keuzes in werkprocessen, het verstandig prioriteren van opgaven, het versterken van competenties voor beleidswerk en bestuursadvisering, en het organiseren van tijdelijke versterking waar dat nodig is.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar in een functie van lijn-, project- en/of programmamanagement, met een aangestuurde groep van minimaal 10 fte.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een gemeente;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als direct leidinggevende binnen een gemeente
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als direct leidinggevende van een team in het ruimtelijk domein en/of als project- of programmamanager in het ruimtelijk domein

Competenties

  • Je bent een uitstekende verbinder en veranderaar die samen met de medewerkers invulling geeft aan de professionele kwaliteit van je team.
  • Je beschikt over een resultaatgerichte instelling en een coachende leiderschapsstijl.
  • In jouw contacten met je teamleden komt sparren op vakinhoud, ondersteunen in persoonlijke ontwikkeling en sturen op resultaat en samenwerking samen.
  • Je denkt en handelt vanuit de gedachte van een organisatie en vertaalt de ambities van het bestuur en de organisatie naar het team.
  • Daarbinnen ben je scherp op de afbakening van het werk van jouw team.
  • Je hebt goed zicht op de competenties die nodig zijn voor beleidswerk.
  • Je hebt goed zicht op de manier waarop je kunt bijdragen aan een stimulerende werkomgeving voor je team en doet daarvoor wat in jouw vermogen ligt.
  • Je durft constructieve feedback te geven aan je team en je (andere) collegas en staat omgekeerd ook open voor de feedback van anderen.
  • Je overziet de grote lijn in de complexiteit van het werk en kunt ontwikkelingen en processen terugbrengen tot de essentie.
  • Je bent flexibel, oplossingsgericht en toekomstgericht.
  • Je laat in je gedrag zien dat je je een zakelijke houding en gevoel voor humor en informele omgang weet te combineren.

Organisatie en team

Werken bij Leidschendam-VoorburgDat betekent, werken voor een sociale en ondernemende gemeente met ongeveer 75.000 inwoners. We werken aan de gezamenlijke ambitie om de best mogelijke dienstverlening te bieden aan de inwoners, bedrijven en instellingen. Wij werken informatie gestuurd en zijn toekomstgericht. We stimuleren klantgerichtheid en het nemen van eigen initiatief bij onze medewerkers. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Dit alles doen we onder het motto: Vertrouwen, Verbinden en Verantwoordelijkheid. Het medewerkersonderzoek 2019-2020 wees uit dat medewerkers het vertrouwen van hun werkgever waarderen en dat het hen zelfstandiger en flexibeler maakt. Deze positieve waardering leverde het keurmerk Beste werkgever op.

Afdeling

De afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) kent ongeveer 65 enthousiaste medewerkers verdeeld over 3 teams: Locatieontwikkeling, Ruimtelijke Kwaliteit en Ruimtelijke Ontwikkeling. De afdeling is verantwoordelijk voor het realiseren en faciliteren van ruimtelijke opgaven en draagt bij aan een duurzame leefomgeving. Medewerkers maken beleid, leveren inbreng in visies, programmas en projecten, werken samen in de regio en adviseren het bestuur.

Gespreksinformatie

Beoordelingsprocedure

Stap 1: Beoordeling CVs op knock-outcriteria. De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de knock-outcriteria die in de marktplaatsuitvraag worden omgeschreven. Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. Stap 2: Selectie CVs. De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de knockoutcriteria in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria uit de marktplaatsuitvraag. De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek. Leidschendam-Voorburg beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. Stap 4: Selectiegesprek. In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar ons oordeel het beste voldoet aan het gevraagde profiel in de marktplaatsuitvraag. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Leidschendam-Voorburg behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen.

Planning

De kennismakinggesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 29 oktober 2025. Het gesprek wordt gevoerd met de afdelingsmanager en een van de collega teamleiders. Kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd ontvangen uiterlijk maandag 27 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee: Voor deze opdracht wordt 2,25 per gewerkt uur in rekening gebracht bij de winnende leverancier.

CV-eisen: Maximaal 4 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen kunnen ingediend worden tot en met maandag 20 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op uiterlijk woensdag 22 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 24 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur