Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Leiden
Logo van Gemeente Leiden

DAS1.25-88 Senior omgevingsmanager wijkvernieuwing Merenwijk, fase 1

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 23 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2028

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Binnen de afdeling RIB zijn we op zoek naar een senior Omgevingsmanager voor de integrale wijkvernieuwingsprojecten. Het zijn vernieuwende projecten, waarin we zowel ondergronds als bovengronds klimaatadaptieve maatregelen nemen, biodivers vergroenen, ruimte maken voor energietransitie en waar mogelijk circulair werken. Het betreft nu fase 1 van Merenwijk voor de buurten Horsten, Rodes en de Rondweg.

In de afgelopen jaren hebben we een aantal projecten als pilot uitgevoerd en van ieder project leren we meer. Daarop bouwen we in de nu lopende en nieuw op te starten projecten voort. De senior omgevingsmanager is de spil enerzijds binnen de interne organisatie tussen de verschillende afdelingen voor deelgebieden die nog in planontwikkeling zitten en het bestuurlijk proces tot besluitvorming nog moeten doorlopen en ondersteunt hij de projectmanager hierbij. Anderzijds de spil tussen de gemeente, bewoners, aannemer, nutspartijen en overige stakeholders in het gebied. Hij heeft contact met alle stakeholders in het gebied en zorgt voor de juiste en tijdige afstemming tussen alle partijen. Daarnaast is hij het aanspreekpunt voor de bewoners in de buurt. Voor vragen kunnen ze bij hem/haar terecht. Ook denkt en schrijft hij mee aan BLVC-plannen (kader en uitvoering) en is verantwoordelijk voor K&L- en onderzoekdossier. Bureauwerk wordt afgewisseld met werk op locatie. We hechten er veel waarde aan als de omgevingsmanager snel ter plaatse kan zijn als er zaken in het projectgebied spelen waar gemanaged moet worden tussen de verschillende stakeholders. Daarnaast verzorg je als omgevingsmanager ondersteunende werkzaamheden voor de verschillende projectteams.

Eisen

  • Afgeronde Hbo-opleiding Communicatie
  • (Uiterlijke) startdatum op 2 februari 2026
  • Minimaal 5 jaar ervaring als senior Omgevingsmanager
  • Minimaal 1 jaar ervaring binnen een gemeentelijke organisatie

Wensen en competenties

Wensen

  • Voldoen aan bovenstaande eisen
  • Ervaring met het opzetten van participatieprojecten
  • Ervaring met werken in voorbereidings- en realisatiefase als sr omgevingsmanager
  • Uit de motivatiebrief moet blijken dat de omgevingsmanager zelfstandig participatietrajecten kan doorlopen
  • Hoe pakt de omgevingsmanager het stakeholdermanagement op
  • Onderhandeling trajecten stakeholders in overleg met de projectmanager
  • Politieke sensitiviteit en ervaring met het bestuurlijke besluitvormingsproces
  • Ervaring met projecten in de planontwikkelingsfase
  • Kennis en ervaring met participatie bij integrale duurzame wijkvernieuwingsprojecten
  • Ervaring met het opzetten van BLVC kader- en uitvoeringsplannen
  • Draagt verantwoordelijkheid voor K&L-dossier en de voorbereidende onderzoeken uit het onderzoeksdossier
  • Affiniteit met klimaatadaptatie
  • Ervaring met het aansturen van 1 of meerdere jr. omgevingsmanagers

Competenties

  • Passie voor het vak
  • Ervaring met werken in grootschalige programma's
  • Visie met betrekking tot het opzetten, professionaliseren en standaardiseren van de werkprocessen
  • Visie met betrekking op de interne en externe voortgangsrapportages van projecten in de planstudie- en voorbereidingsfasefase
  • Visie op het opzetten van de capaciteitsplanningen en het bewaken van de interne plankosten (uren)
  • Hoe wordt omgegaan met tegengestelde belangen tussen de interne stakeholders
  • Kandidaat is communicatief sterk
  • Kandidaat is verbindend en gemotiveerd.
  • Kandidaat heeft kennis van de verschillende interne stakeholders binnen een programma
  • Kandidaat toont aan dat hij een “doorpakker” is.
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal.
  • Kandidaat toont aan dat hij een teamspeler is.
  • Uit het gesprek moet blijken dat de kandidaat beschikt over goede sociale vaardigheden.

Organisatie en team

Context

Cluster Beheer is verantwoordelijk voor het beheer van de openbare ruimte en sportaccommodaties. Samen met onze partners en bewoners zorgen wij voor een schone, hele en veilige stad waardoor het er fijn wonen, werken en recreëren is. Het cluster bestaat uit 6 afdelingen; afdeling Regie Integraal Beheer (RIB), afdeling Werkvoorbereiding & Toezicht (W&T), afdeling Bedrijfsvoering en Ontwikkeling Beheer (BOB) en 3 uitvoerende afdelingen: Civiel & Cultuurtechniek, Inzameling & Reiniging en Sport. Binnen het cluster werken ongeveer 350 medewerkers. De kerntaak van de afdeling RIB is de regie op het beheer en onderhoud van alle domeinen van de openbare ruimte en sport. Dit doen we integraal, duurzaam en waar mogelijk wijkgericht. Wij werken zo veel mogelijk planmatig, gebaseerd op meerjaren- beheerplannen en op de geldende beleidskaders. RIB fungeert als schakel tussen de beleidsafdelingen en de uitvoering. Het team RIB is procesverantwoordelijk voor beheer en onderhoud op deze domeinen. We vormen met elkaar een resultaatgericht, flexibel en dynamisch team en helpen elkaar om een zo mooi mogelijk resultaat voor onze stad te realiseren.

Gespreksinformatie

De gesprekken met kandidaten vinden plaats op 19 januari 2026 tussen 13:00 en 16:00.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 24 maanden, met maximale optie tot verlengen van 24 maanden

Hybride: Bureauwerk wordt afgewisseld met werk op locatie. We hechten er veel waarde aan als de omgevingsmanager snel ter plaatse kan zijn als er zaken in het projectgebied spelen waar gemanaged moet worden tussen de verschillende stakeholders.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

De Inschrijver(s) aan wie de Gunningsbeslissing wordt verstuurd, moeten binnen vijf kalenderdagen na het versturen van het Voornemen tot gunnen de onderstaande bewijsstukken aanleveren:

  • Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel
  • Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)
  • Verklaring Belastingdienst
  • Integriteitsverklaring ondertekend door de kandidaat
  • In geval van inzet van een ZZP'er: een geldige overeenkomst tussen ZZP-er en de intermediair, die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo