Voor de regio Holland Rijnland is een nieuw regionaal verkeersmodel (Verkeersmodel Holland Rijnland, VMHR) ontwikkeld met een basisjaar 2018 en prognosejaren 2030 en 2040. De gemeenten die deelnemen aan dit verkeersmodel zijn HLT, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude.
Het gehele model is in het softwarepakket Aimsun gemaakt. Het is een multimodaal verkeersmodel (gemotoriseerd verkeer, OV en fiets) waarbij het gemotoriseerde verkeer wordt gekalibreerd. Het personenvervoer in het VMHR wordt met een tour-based model gemodelleerd. Het vracht- en bestelverkeer met een zwaartekracht model.
In het verleden lag het beheer bij Holland Rijnland. Doordat er bij Holland Rijnland niet voldoende expertise was, is het beheer overgedragen naar de gemeente Leiden. Nu het verkeersmodel is opgeleverd wordt het beheer nu verder uitgewerkt. De benodigde expertise voor het duurzaam beheren en benutten van het VMHR ontbreekt nog grotendeels intern. Inhuur is noodzakelijk om deze kennis op te bouwen, processen in te richten en de interne capaciteit op een hoger niveau te brengen. Naar verwachting is hiervoor een opbouwperiode van ongeveer twee jaar nodig. De gevraagde adviseur speelt hierin een sleutelrol met focus op zowel inhoudelijke borging als kennisoverdracht.
Momenteel wordt er door Haskoning een extra prognosejaar ontwikkeld voor het VMHR, namelijk 2025. Dit wordt gebouwd als een prognosejaar en wordt dus niet gekalibreerd met telgegevens, maar infrastructurele wijzigingen en stedelijke ontwikkelingen worden wel meegenomen. Ook veranderingen in de plannen rond infrastructurele en stedelijke ontwikkelingen voor de prognosejaren 2030 en 2040 worden meegegeven. Daarnaast is er een extra controle uitgevoerd op het basisjaar om fouten eruit te halen.
Werkzaamheden- Inwerken en opleiden van de beheerders met als doel dat de beheerder zelfstandig beheer- en onderhoudstaken kan uitvoeren na afloop van de opdracht.
- Advisering bij opzetten proces ‘aanvragen van akoestische onderzoeken'.
- Interpoleren naar andere jaren dan de prognosejaren.
- Fungeren als eerste inhoudelijk aanspreekpunt voor (complexe) vragen over het verkeersmodel.
- Uitvoeren beheer (beantwoorden van vragen en het documenteren van deze aanvragen).
- Documenteren en bijhouden van fouten in het verkeersmodel.
- Deelname aan wekelijks beheeroverleg en maandelijks overleg met de omgevingsdienst.
Resultaten1. Ondersteuning bij de ontwikkeling van het prognosejaar 2025 (doorlooptijd 5 maanden)
- Inhoudelijke advisering van de VMHR-beheerder en het kernteam bij de ontwikkeling van het prognosejaar. Het kernteam bestaat uit verkeerskundigen van de gemeente Katwijk, gemeente Leiden, Provincie Zuid-Holland, de beheerder van het verkeersmodel en de inhuurkracht.
- Deelname aan en inhoudelijke bijdrage aan wekelijkse overleggen met Haskoning.
- Uitvoeren van technische en inhoudelijke controles op input en output van het model.
- Beoordelen en van feedback voorzien van de technische handleiding.
- Signaleren van risico's en knelpunten en doen van verbetervoorstellen.
2. Beheer en overdracht VMHR (doorlooptijd 24 maanden)