Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jun 2026Publicatiedatum:
18 dec 2025Voor de afdeling Beleid fysiek domein zoeken wij een interim-afdelingshoofd die de afdeling gedurende een periode van minimaal zes maanden ondersteunt en begeleidt. De afdeling staat voor diverse ruimtelijke en maatschappelijke uitdagingen, zoals versnelling van de woningbouw, klimaatadaptatie en circulair ondernemen.
Je zorgt ervoor dat de afdeling goed functioneert, met aandacht voor een gezonde bezetting, heldere processen en een prettige samenwerking. Je stimuleert eigenaarschap, zelforganisatie en een lerende cultuur. Je bent een verbindende en inspirerende leider die medewerkers motiveert en samen met het team werkt aan het realiseren van de doelen van de afdeling met specifieke aandacht voor bedrijfsvoeringaspecten.
Daarnaast zorg je voor inhoudelijke coaching op het leiderschap van de afdeling.
Je werkt samen met collega-afdelingshoofden, de directie en externe partners. Je bent aanspreekpunt voor bestuur en management en draagt bij aan de verdere ontwikkeling van de organisatie.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met leidinggeven binnen het Fysieke domein bij een gemeente;
'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met teamonwikkeling, dit is expliciet toegelicht in de werkervaring;
Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar met leidinggeven binnen het Fysieke domein bij een gemeente;
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met woningbouw, klimaatadaptatie en circulair ondernemen.
Verbindend en mensgericht leiderschap
Resultaatgerichtheid
Oog voor ontwikkeling van medewerkers
Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Netwerken en samenwerken
Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.
Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de externe partij zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overige informatie
De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.