Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Adviseur Informatiebeheer

Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 32-36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

4 sept 2025

Omschrijving

De gemeente Kampen groeit toe naar een volledig digitale organisatie. Hoewel we voor een groot deel digitaal werken, archiveren wij nog zowel fysiek als digitaal. Ook daar willen we toe naar een volledig digitaal archief. Als adviseur krijg je de taak om deze transitie naar 100% digitaal te begeleiden en hiervoor het informatiebeheer in te richten. Je bent de specialist op het gebied van beheer en ontsluiting van (digitale) informatie. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het beleid voor archief- en informatiebeheer en voor de uitvoering daarvan. Jouw focus ligt op het digitaliseren van het archief. Daar waar dit een spanningsveld oplevert met onze wettelijke plicht, kom je met pragmatische oplossingen, waarbij de focus op digitaal ligt.

De gemeentearchivaris heeft de KPI-rapportage Archief- en informatiebeheer over de jaren 2023 en 2024 opgesteld, als onderdeel van zijn wettelijke taak op grond van de Archiefwet. De gemeente heeft de afgelopen jaren veel inspanningen geleverd om weer grip te krijgen op het informatie- en archiefbeheer. Ondanks deze inspanningen stelt de archivaris vast dat de gemeente nog onvoldoende in control is ten aanzien van het archief- en informatiebeheer en dat de situatie is verslechterd ten opzichte van de vorige periode.

Wat ga je doen?

  • Binnen de inhuurperiode een plan van aanpak voor de komende jaren opstellen waarmee de gemeente weer volledig in control komt bij de uitvoering van de archiefwet.

  • Je ondersteunt en adviseert de gebruikersorganisatie over digitaal en zaakgericht werken.

  • Je beoordeelt de selectie-, bewaar- en overbrengingstermijnen en zorgt samen met collegas voor de uitvoering hiervan.

  • Je bent verantwoordelijk voor de inrichting van het archief, conform de wettelijke vereisten Je ontwikkelt werkwijzen en maakt instructies voor collegas over de wijze van archiveren en stuur je op de kwaliteit van het archief. Je controleert hierop en initieert verbeteringen.

  • Je signaleert proactief knelpunten in het informatie- en archiefbeheer en voert noodzakelijke verbeteringen in.

  • Je coordineert de werkzaamheden en bent sparringpartner voor de collegas op het gebied van informatiebeheer en archief.

  • Je werkt mee in projecten op het gebied van informatisering en je bent het eerste aanspreekpunt voor de gemeentearchivaris.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Adviseur Informatiebeheer bij een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met transitie van archiefbeheer naar een digitale omgeving
  • Aantoonbare werkervaring met zaaksystemen bij een overheidsinstelling

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met archiefbeheer bij een gemeente (30 punten)
  • Aantoonbare werkerfvaring met opstellen van een strategie op het gebied van informatiebeheer (30 punten)
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur informatiebeheer (30 punten)

Competenties

  • Analytisch
  • Communicatieve vaardigheden
  • Klantgericht
  • Dienstverlenend

Organisatie en team

Organisatie Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zon 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collegas persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 september 2025 09:00.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10.

De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur