Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider RBAC-implementatie

Graaf Wichman 10, 1276 KB Huizen, Nederland

Sluit over 20 dagen
100 36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

28 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Huizen wil de informatiebeveiliging verder professionaliseren door een gestructureerde inrichting van Role-Based Access Control (RBAC). De huidige situatie kent risicos op het gebied van privacy (AVG) en informatiebeveiliging (BIO) door onjuiste of onvoldoende gecontroleerde toegang tot informatie. Een gedegen RBAC-implementatie is essentieel voor compliance, veilige informatie-uitwisseling en de verdere digitale ontwikkeling van de gemeente, waaronder het verantwoord inzetten van AI-toepassingen. Wij zoeken een ervaren projectleider RBAC die het project van A tot Z kan leiden. Je analyseert de huidige situatie, identificeert knelpunten, en stelt een concreet, uitvoerbaar stappenplan op voor de implementatie van RBAC binnen de gemeente Huizen. Je levert een solide adviesrapportage op, inclusief urenraming, resourceplanning en benodigde middelen. In deze rol werk je nauw samen met interne stakeholders (Informatiemanagement, P&O, Juridische Zaken, IDV, Functioneel Beheer) en externe specialisten. Je bewaakt planning, scope en afstemming, en draagt zorg voor een gestructureerde uitvoering van het project en een gedragen eindadvies.

Werkzaamheden:

  • Analyseren van de huidige toegangssituatie, rollen en processen binnen de organisatie, inclusief documentatie van systemen en procedures.
  • Identificeren van knelpunten en risicos op het gebied van AVG, BIO en interne toegangsstromen, zowel technisch als organisatorisch.
  • Organiseren en begeleiden van consultaties met interne en externe stakeholders, als verbindende schakel tussen IT, beleid en uitvoering.
  • Opstellen van een gedetailleerd projectvoorstel inclusief planning, urenraming, middelen, kosten, prioritering en roadmap voor implementatie.
  • Afstemmen van het voorstel met de opdrachtgever en betrokken afdelingen, inclusief bewaking van scope, kwaliteit en haalbaarheid.
  • Adviseren over vervolgstappen en implementatie-activiteiten, inclusief change management, communicatie en borging van kennis binnen de organisatie.
  • Rapporteren over voortgang, risicos en bevindingen, en zorgen voor een gedragen adviesrapport dat de basis vormt voor de implementatie van RBAC.

Resultaten:

  • Solide adviesrapportage, inclusief urenraming, resourceplanning en benodigde middelen.
  • Gedetailleerd projectvoorstel inclusief planning, urenraming, middelen, kosten, prioritering en roadmap voor implementatie.
  • Gedragen adviesrapport dat de basis vormt voor de implementatie van RBAC.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Uiterlijk beschikbaar vanaf 1 oktober 2025 voor 16 - 20 uur per week;
  • Aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen IT met als thema informatiebeveiliging binnen overheids organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met RBAC, identity & access management of vergelijkbare informatiebeveiligingsprincipes;
  • Een maximum uurtarief van 100,- exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werk verkeer
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift, passend bij de communicatieve eisen van de functie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in de afgelopen 5 jaar, met duidelijke resultaten op het gebied van informatiebeveiliging binnen een overheidsorganisatie (benoem dit duidelijk in het CV)
  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdersmanagement en het opstellen van verbetervoorstellen in de afgelopen 3 jaar. Benoem in het CV minimaal een project waarin de kandidaat verantwoordelijk was voor stakeholderconsultaties en het opstellen van projectvoorstel inclusief succesvolle goedkeuring
  • Bezit relevante certificaten zoals CISSP, CISM, PRINCE2, IPMA, of vergelijkbaar, of afgeronde opleidingen die direct aansluiten op informatiebeveiliging en/of projectmanagement
  • Aantoonbare werkervaring en kennis van de AVG en BIO(2) in de afgelopen 3 jaar bij een overheidsorganisatie.Aantoonbare kennis en werkervaring met RBAC, identity & accessmanagement in de afgelopen 5 jaar bij een overheidsorganisatie

Competenties

  • Sterke analytische vaardigheden;
  • Conceptueel denken
  • Gestructureerd en planmatig
  • Risicogestuurd
  • Proactief en resultaatgericht;
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden;
  • Ervaring met samenwerken in multidisciplinaire teams;
  • Stressbestendig en flexibel;
  • Passend bij onze kernwaarden: samenwerken, toegevoegde waarde leveren, werkplezier en resultaatgerichtheid.

Organisatie en team

Opdrachtgever

Wij zijn er voor onze inwoners. Jouw bijdrage voor de inwoners, de samenleving en de organisatie wordt gezien en gewaardeerd. De lijnen zijn kort en Huizen is tegelijkertijd groot genoeg om impact te maken. We stimuleren jou om verantwoordelijkheid te nemen voor je werk en je krijgt volop ruimte om jouw talenten te ontdekken, in te zetten en te ontwikkelen. Fouten maken mag; leren en ontwikkelen zijn vanzelfsprekend onderdeel van werken in Huizen. Net als plezier! We waarderen goede ideeen en goed werk en zijn eerlijk over waar het beter kan. De gemeente Huizen wil de informatiebeveiliging verder professionaliseren door een gestructureerde inrichting van Role-Based Access Control (RBAC).

Gespreksinformatie

De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 18 september 2025 tussen 10.00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 17 september 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
  • De aanbestedende dienst vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur