Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Hilversum
Logo van Gemeente Hilversum

Senior Adviseur Fysieke Leefomgeving

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

15 dec 2025

Einddatum:

15 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

22 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Doel van de opdracht

Zorgen voor heldere, integralere besluitvorming en uitvoering op het snijvlak van groen, grijs en blauw, met aantoonbare verbeteringen in: kwaliteit en doorloop van adviezen bij gebiedsontwikkelingen/herinrichtingen; meerjaren programmering (MJOP/MJKB) en bijbehorende kredietaanvragen; bestuurlijke besluitvorming (college/raad) en stakeholderafstemming.

Werkzaamheden / resultaatverplichtingen

  • Regie op adviesaanvragen rond inrichting, beheer en gebruik van de openbare ruimte; eerste aanspreekpunt namens het team.
  • Integraal adviseren (in- en extern) over ontwerp-, beheer- en onderhoudsvraagstukken; afweging tussen beleid, beheerbaarheid, kosten (TCO) en leefkwaliteit.
  • Actualiseren en borgen van de meerjarig integraal afgestemde onderhoudsopgave (groen/wegen/riolering e.a.), incl. investeringskredietaanvragen en onderbouwing.
  • Opstellen van uitvoeringsgerichte notas/adviezen voor college en gemeenteraad; redactie en coordinatie van besluitvormingsstukken.
  • Procesverbetering: doorontwikkeling van werkafspraken tussen beleid, projecten en beheer (rolvastheid, checklists beheerbaarheid, overdrachteisen).
  • Stakeholdermanagement: afstemming met interne partners (projecten, beleid, financien, inkoop) en extern (bewoners, nutsbedrijven, GAD, aannemers).
  • Kennisdeling/coachende rol richting adviseurs en senior beheerders; bevorderen van een manier van werken richting de ambtelijke samenvoeging.
  • Beantwoording raadsvragen ex. art. 42 RvO binnen het domein fysieke leefomgeving: inhoudelijke coordinatie, concept- en eindredactie, afstemming met portefeuillehouder/Juridische Zaken/communicatie en tijdige oplevering conform termijnen.

Eisen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van civiele techniek, stedelijk/watermanagement, andschaps-/stedenbouw of openbare ruimte;
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 8 jaar als adviseur binnen de fysieke leefomgeving binnen een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van college- en raadsvoorstellen en met het beantwoorden van schriftelijke raadsvragen;
  • Aantoonbare werkervaring met meerjaren onderhouds-/investeringsprogrammering en kredietaanvragen;
  • Aantoonbaar beschikbaar voor tussen de 32 en 36 uur voor de gehele duur van de opdracht en alle mogelijke verlengingen;
  • Aantoonbare werkervaring met integrale gebiedsontwikkelingen en overdracht beheer, benoem duidelijke voorbeelden in het CV;
  • Kennis van omgevingswet en de gevolgen voor inrichting/beheer openbare ruimte;
  • Aantoonbare werkervaring met assetmanagement RAMS, risicogestuurd, life cycle en TCO-afwegingen;
  • Aantoonbare bijdrage aan procesverbetering tussen beleid, projecten en beheer. Benoem duidelijk in het CV wat voor verbeteringen dit zijn geweest;
  • Aantoonbare werkervaring met participatie trajecten en omgevingscommunicatie binnen de bebouwde kom;
  • Aantoonbare werkervaring binnen een gemeente van 60.000 inwoners.

Wensen en competenties

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en organisatiesensitiviteit.
  • Regie & verbinden: schakelen tussen beleid, projecten en beheer; bruggenbouwer.
  • Analytisch & oordeelsvorming: snel tot heldere, onderbouwde keuzes komen.
  • Schriftelijke vaardigheden / eindredactie: helder, bondig en bestuurlijk correct schrijven (o.a. voor art. 42-beantwoording).
  • Resultaatgericht & proactief: ziet wat nodig is en organiseert het.
  • Omgevingsbewust & samenwerkingsgericht.

Organisatie en team

Organisatie

We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland

Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is. We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam. We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad.

Elke dag willen we dit waarmaken.

En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan. Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 8 december 2025 om 13:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van een externe administratieve broker. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van een externe administratieve broker wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN. Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden. De vragen en bijbehorende antwoorden worden gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Een externe administratieve broker is bereikbaar. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur