Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Kwartiermaker Stedelijke Programmeren

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 32 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

27 sept 2025

Omschrijving

Doel van de opdracht

Als kwartiermaker geef je richting aan de inrichting en implementatie van stedelijk programmeren (SP) binnen de gemeente Hilversum. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een gedragen werkwijze die integraliteit, samenwerking en uitvoering met visie mogelijk maakt. SP is hierbij niet enkel een methode, maar een organisatiebrede manier van denken en doen die strategie, opgaven (duurzaam, actief en meedoen), gebieden (bijv gebiedsagenda Zuidwest) en vervangingsopgaven (groen, riool, weg etc) met elkaar verbindt.

Opdracht Kwartiermaker Stedelijk Programmeren

De gemeente Hilversum staat voor complexe ruimtelijke opgaven met daarnaast een stevige vervangingsopgave in de openbare ruimte en wil deze integraal en strategisch aanpakken via stedelijk programmeren (SP). De kwartiermaker speelt hierin een sleutelrol en ontwikkelt samen met de organisatie een structurele, organisatiebrede werkwijze die beleid, beheer, uitvoering, opgaven en gebieden met elkaar verbindt. De opdracht omvat drie hoofdlijnen:

Procesinrichting

  • De kwartiermaker ontwerpt een werkbare structuur voor SP op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Dit betekent dat er duidelijke afspraken komen over samenwerking, besluitvorming en rollen binnen het proces, zodat alles logisch verloopt en goed geborgd is.
  • Belangrijk onderdeel hierin is het vaststellen van de definitie van de verschillende producten (zoals visie, (beheer)plan, programma, uitvoeringsagenda etc).
  • Een belangrijk onderdeel is het ontwikkelen en vastleggen van overlegstructuren en besluitvormingslijnen, inclusief het herpositioneren van bestaande overleggen zoals PIO, en het organiseren van een startbijeenkomst met relevante interne stakeholders.
  • Vervolgens wordt er gezorgd voor een overzicht van functies en rollen die nodig zijn in het proces, inclusief het voorkomen van versnippering door bijvoorbeeld parallelle, niet-coordinerende overleggen.
  • Ook wordt de verbinding tussen Ruimtelijke Ontwikkeling en Realisatie & Beheer opnieuw ingericht, zodat duidelijk is wie wat doet en wanneer.
  • Daarnaast wordt de rol en positie van de afdelingen Sociaal Domein en Puza, financien en andere ondersteunende teams eveneens ingericht.

Inhoudelijke fundamenten

  • Er wordt gewerkt aan het verder in kaart brengen van opgaven per gebied en thema, inclusief kaders, kansen, prioritering en benodigde data. Dit wordt in samenhang met de aanpak rondom gebiedsgericht werken opgepakt.
  • Dit omvat het in kaart brengen van (vervangings-)opgaven per gebied, thema en discipline, en het opstellen van formats voor het verzamelen van informatie en ambities.
  • Ook worden de kaders en prioriteiten in kaart gebracht, en wordt gewerkt aan een data- en informatiestructuur. Belangrijk is dat deze producten en processen aansluiten op de Hilversumse werkwijze voor Projectmatig werken.
  • Verder worden inhoudelijke tools verder ontwikkeld en wordt kennisdeling gestimuleerd, zoals formats en trainingen, om de professionalisering te ondersteunen.

Houding & Gedrag

  • De kwartiermaker werkt een veranderstrategie uit voor houding en gedrag, waarin integraal samenwerken, eigenaarschap, open communicatie en voorbeeldgedrag centraal staat.

Op te leveren resultaten

Een advies voor de structurele inbedding van stedelijk programmeren binnen de organisatie, inclusief een concreet implementatieplan (roadmap). Dit plan bevat volgende onderdelen:

  • de inrichting van het proces;
  • de werkwijze voor programmering inclusief taakverdeling over de afdelingen heen,
  • benodigde producten en tools,
  • een veranderstrategie voor houding en gedrag.
  • Uitvoering eerste fase implementatie.

Eisen

Vereisten/ knock-outcriteria

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur/kwartiermaker in de afgelopen 10 jaar in het fysieke domein;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met verandermanagement en stedelijk prorgammeren in het fysieke domein.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van verandermanagemernt en stedelijk prorgammeren in het fysiek domein binnen een gemeentelijke organisatie (30 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met het ontwikkelen en implementeren van integrale veranderingen en strategische, tactische en operationele processen in het fysiek domein in de afgelopen 10 jaar (40 punten);
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Civiele techniek, Cultuurtechniek, Ruimtelijke Ontwikkeling en/of Bedrijfskunde (30 punten);

Wensen en competenties

Wensen

  • Procesgericht werken: De kwartiermaker heeft aantoonbare ervaring met het ontrafelen en stroomlijnen van complexe bestuurlijke en ambtelijke processen. Weet structuur aan te brengen waar belangen, domeinen en niveaus elkaar raken.
  • Omgevingssensitiviteit: Heeft oog voor bestuurlijke en organisatorische gevoeligheden, en weet hierin zorgvuldig te handelen zonder de voortgang te verliezen.
  • Systematisch en analytisch: Is in staat om rollen, processen, besluitvormingslijnen en samenwerkingsvormen helder in kaart te brengen en vast te leggen.
  • Verbindend en communicatief: Weet verschillende partijen te betrekken, aan te haken en op een lijn te krijgen. Beschikt over overtuigingskracht zonder dwingend te zijn.
  • Resultaatgericht en lerend: Streeft naar concrete resultaten, maar neemt de organisatie daarin stap voor stap mee. Creeert ruimte om te leren en veranderen

Competenties

  • Strategisch en integraal denkvermogen
  • Organisatiesensitiviteit
  • Analytisch vermogen en structuurbewustzijn
  • Procesontwerp en procesregie
  • Communicatieve vaardigheden (schriftelijk en mondeling)
  • Overtuigingskracht en diplomatie
  • Netwerkgericht werken (zowel intern als extern)
  • Flexibiliteit in veranderende contexten
  • Hands-on mentaliteit, met oog voor kwaliteit

Organisatie en team

Organisatie

We werken voor Hilversum, de mediastad van NederlandEen groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is. We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam. We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad.Elke dag willen we dit waarmaken.En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan. Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De CVs worden beoordeeld op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle CV's CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria. De Alle CV's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die geselecteerd zijn in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever worden geland in overleg met de best passende kandidaat. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 7 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Overige informatie

De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN. Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 1 oktober 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 2 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 6 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur