Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
De gemeente Hilversum is op zoek naar een ervaren communicatieadviseur veiligheid voor de periode 05-01-2026 tot 28-08-2026. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van communicatiestrategieën rondom veiligheidsvraagstukken binnen de gemeente Hilversum. Je werkt nauw samen met het beleidsteam, regiogemeenten en de bestuurscommunicatieadviseur van de burgemeester.
Werkzaamheden:
Campagnes begeleiden en coördineren.
Sparren met en adviseren van regiogemeenten die campagnes zelf uitrollen, en monitoren of deze uitrol goed verloopt.
Adviseren en communiceren rondom veiligheidsvraagstukken tijdens de jaarwisseling, zowel richting inwoners, ondernemers als interne teams.
Opstellen van communicatieplannen en deze vertalen naar concrete acties, middelen en kernboodschappen in B1-taalniveau.
Adviseren en ondersteunen bij communicatie rondom incidenten en crisissituaties, inclusief optreden als pers- en publieksvoorlichter.
Intensief samenwerken met beleidsmedewerkers, wijkteams, politie, horeca, ondernemers en regiopartners.
Stakeholdermanagement: draagvlak creëren en belangen zorgvuldig afwegen in een complexe omgeving.
Monitoren en evalueren van campagnes en communicatie-inspanningen, en rapporteren aan beleidsteam en bestuur.
Resultaten: Met jouw inzet zorg je ervoor dat inwoners, ondernemers en partners weten wat de gemeente doet, waarom dat belangrijk is en hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een veilig en leefbaar Hilversum.
Eisen
Profiel:
Afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau, richting communicatie.
Ruime ervaring met strategische en uitvoerende communicatie binnen een gemeentelijke of overheidscontext.
Politiek-bestuurlijk sensitief en weet je jouw communicatie daarop af te stemmen.
Gewend om in dynamische situaties te werken en kun je rust en structuur brengen tijdens crisissituaties.
Ervaring met veiligheidsthema’s en maatschappelijke campagnes, en deze kunnen vertalen naar effectieve communicatieacties.
Proactief, verbindend en in staat om strategisch te adviseren en praktisch uit te voeren.
Vereisten/ knock-outcriteria:
Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor communicatie en/of marketing.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als communicatieadviseur binnen het domein veiligheid, crisiscommunicatie of maatschappelijke campagnes.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen een lokale gemeente.
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het zelfstandig opstellen en coördineren van communicatieplannen en campagnes.
Wensen en competenties
Wensen:
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur binnen het domein veiligheid, crisiscommunicatie of maatschappelijke campagnes.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het zelfstandig opstellen en coördineren van communicatieplannen en campagnes.
Aantoonbare werkervaring met integrale samenwerkingen tussen politie, horeca, bewonersgroepen en regiogemeenten.
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met crisiscommunicatie en het daarbij optreden als pers en/of publieksvoorlichter.
Aantoonbare ervaring met het samenwerken met interne en externe stakeholders, zoals politie, regiogemeenten, horeca en bewonersgroepen.
Aantoonbare ervaring met crisiscommunicatie en optreden als pers- of publieksvoorlichter.
Competenties:
Sterk in adviesvaardigheden en overtuigend in woord en schrift.
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en omgevingsbewustzijn.
Stressbestendig, kan schakelen onder druk.
Creatief en oplossingsgericht denken.
Snel complexe dossiers en processen eigen maken.
Resultaatgericht en zelfstandig werkend.
Verbindend en sterk in stakeholdermanagement.
Organisatie en team
Organisatie We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is. We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad. Elke dag willen we dit waarmaken. En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan. Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.
Gespreksinformatie
Planning De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 26 november 2025 vanaf 12:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
Benodigd aantal professionals:
De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief. Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van de externe administratieve broker wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.