Verandermanager Digitale Werkplek

Brinklaan 35, 1404 EP Bussum, Nederland

Sluit over 14 dagen
120 16 tot 20 Noord-Holland

Begindatum:

19 nov 2025

Einddatum:

19 nov 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

23 okt 2025

Omschrijving

Binnen de Gemeente Gooise Meren is het programma de Digitale Werkplek opgezet, waarbij met uitwerking hiervan in de jaren 2025 en 2026 wordt beoogd om eind 2026, een volwaardig functioneel en geaccepteerde Moderne Werkplek voor alle collegas van Gooise Meren als vervanging te kunnen bieden van de huidige Citrix omgeving. Hierbij komen technieken kijken als MDM/MAM, Intune, Teams, Ondrive en gebruikmakend van de E5 licentie van Microsoft. Het programma is ingericht met 4 pijlers, (Project, Techniek, Mens en Beheer) die actief samenwerken om het resultaat te behalen. Dit resultaat staat beschreven in het programmaplan.

Voor de pijler Mens binnen het programma zoeken we een verandermanager die in staat is om alle collegas van Gooise Meren te begeleiden in de verandering richting de nieuwe digitale werkplek. Deze rol draait niet alleen om het uitvoeren van communicatie- en trainingsactiviteiten, maar om het strategisch begeleiden van de organisatieverandering. Het gaat om het creeren van draagvlak, het begrijpen en ombuigen van weerstand, het adviseren aan programmamanager over hoe veranderingen het beste gecommuniceerd en geimplementeerd kunnen worden, en het betrekken van de juiste stakeholders op de juiste momenten. De verandermanager is verantwoordelijk voor de pijler Mens, zorgt voor verbinding tussen de verschillende onderdelen van het programma, en onderhoudt nauw contact met zowel de programmamanager (voor de richting en doelen van het programma) als met de technische teams (voor de vertaalslag naar de impact op gebruikers en processen). Daarnaast speelt deze persoon een belangrijke rol in het begeleiden van veranderingen rondom informatiebeheer. Binnen het programma introduceren we nieuwe werkwijzen en systemen. We zoeken iemand die dit grotere plaatje overziet en ons helpt dit helder te positioneren richting de organisatie, inclusief het opstellen van een overkoepelend overzicht (samenwerkplaat) en het creeren van breed draagvlak. We zoeken dus een stevige verandermanager met ervaring in organisatieverandering, digitale transities en het meenemen van medewerkers in een moderne werkplek. We vragen hierbij naast alle nodige inhoudelijke kennis, ook actieve samenwerking met de andere pijlers om te zorgen voor een integrale en gemeenschappelijk gedragen resultaat.

Werkzaamheden:

  • Ontwikkelen van de adoptiemiddelen (zoals op maat gemaakte trainingen, handleidingen, etc.)
  • Faciliteren van trainingen, infosessies, inloopspreekuren of andere contactmomenten
  • Adviseren over formulering en timing van communicatie (in samenwerking met de interne afdeling Communicatie)
  • Begeleiden van pilots en testen van adoptiemiddelen
  • Signaleren van weerstand en begeleiden van teams en individuen in het veranderproces
  • Valideren en eventueel actualiseren van eerder opgestelde personas en hier gebruik van maken binnen de implementatie.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau, bij voorkeur in de richting verandermanagement, organisatiekunde, bedrijfskunde of psychologie
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in de laatste 10 jaar als verandermanager binnen verandertrajecten rondom de implementatie van een Moderne Werkplek
  • Een maximum uurtarief van 120,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten
  • Beschikbaar per 19 november 2025 voor minimaal 16 uren per week

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in de afgelopen 10 jaar met samenwerking binnen programmas, waarbij intensief is afgestemd met andere disciplines dan communicatie of adoptie, zoals ICT, informatiebeheer of functioneel beheer. Benoem expliciet de aard van de samenwerking en de rol van de kandidaat (duidelijk in het cv)
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het vertalen van technische of procesmatige wijzigingen naar veranderstrategieen en -plannen, inclusief het opzetten van interventies/contactmomenten afgestemd op verschillende doelgroepen (bijv. personas)
  • Een duidelijke visie op hoe de adoptie van cloudontwikkelingen en de moderne werkplek stapsgewijs en gestructureerd doorgevoerd kan worden, bijvoorbeeld via personas, fasering, overlegstructuren of interventieplannen
  • Beschikt aantoonbaar over een Prosci-certificering

Competenties

  • Je bent een onderzoekend, enthousiast persoon die anderen in beweging weet te krijgen en weet te motiveren en niet bang is om hier buiten de gebaande paden te lopen
  • Je neemt initiatief, ziet kansen en stelt optimalisaties voor indien deze zich voordoen
  • Je bent communicatief zeer sterk. Je weet technische informatie begrijpelijk te verwoorden voor verschillende doelgroepen
  • Je bent analytisch sterk en begrijpt hoe ingewikkeld het belangenspel in een politieke organisatie kan zijn. Je doorziet dit belangenspel snel en weet hierop goed in te spelen tijdens de uitvoer van jouw rol in het programma
  • Je levert kwaliteit, jij zorgt dat jouw wijzigingen goed doordacht en afgestemd op de organisatie worden ingericht en breed gedragen zijn

Organisatie en team

Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 650 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collegas. We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuitie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk. Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing. We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 11 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 10 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling en Selectieproces

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Overige informatie

  1. Opdrachtnemer moet na gunning een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. Voor start van de opdracht voldoet een bewijs van aanvraag van de VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor Opdrachtnemer.
  2. De integriteitsverklaring dient binnen 24 uur na gunning ingevuld en ondertekend bij een externe administratieve broker te worden aangeleverd. Indien dit document niet tijdig wordt aangeleverd heeft dit consequenties voor de beoogde startdatum.
  3. Opdrachtnemer zal maandelijks achteraf opgaaf doen van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren.
  4. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van een externe administratieve broker. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  5. We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuurkandidaat die voor Gooise Meren komt werken. In de marktuitvraag van een externe administratieve broker wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten is.
  6. Het tarief van de aangeboden kandidaat staat vast tot en met 31.12.2025. Daarna kan er maximaal eenmaal per jaar een voorstel tot prijsaanpassingen aan de Opdrachtgever plaatsvinden van maximaal 2,5%.
  7. Uitzend- en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2023/1062M.ind- U dient te beschikken over een G-rekening en NEN Certificering, 25% wordt er gestort op deze rekening. Bij geen NEN-certificering wordt er 55% gestort op deze rekening.
  8. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (Conform Waadi).
  9. 'Bring your own device' is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. IPad.
  10. Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffend thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Indienen afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/op kantoor plaatsvinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe administratieve broker

Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 3 november 2025. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 4 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 7 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur