Logo van Gemeente Culemborg
Logo van Gemeente Culemborg

Projectleider planrealisatie

Ridderstraat 250, 4100 AC Culemborg, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

13 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 135Opdracht uren 16

Omschrijving

Het programma stationsomgeving

De ontwikkeling van de stationsomgeving is de grootste gebiedsontwikkeling in Culemborg. Een deel van het bedrijventerrein aan de westkant van het station wordt getransformeerd naar een gemengde woon-werklocatie met tot 3.000 woningen in 2040 met een stationshub als kloppend hart.

Het programma kent drie sporen:

  1. De woningbouwontwikkeling en werkgelegenheid in diverse deelgebieden
  2. De stationshub
  3. De transformatie en transitie van bedrijven

De woningbouw vindt plaats voor een klein deel aan de stadskant van het spoortalud (oost) en grotendeels aan de westkant op het bedrijventerrein Pavijen I (spoor 1). Dat plan noemen we Stationskwartier. Een langzaam verkeerverbinding onder het spoor verbindt straks de nieuwe wijk met de stad en eromheen ontstaat de stationshub (spoor 2). Ruimte voor woningbouw wordt gemaakt door de transformatie en verplaatsing van een deel van de bedrijven. Dit is het 3e spoor, waar deze uitvraag voornamelijk over gaat.

De gemeente heeft inmiddels een klein deel van de gronden in eigendom, en is met diverse ondernemers in gesprek over hun toekomst. Dat gaat over alle denkbare situaties: inpassing, vrijwillige of noodzakelijke verplaatsing, zelfrealisatie, uitbreiding, etc. De ontwikkeling zal gefaseerd gebeuren over een lange periode van > 10 jaar.

Werkzaamheden

We zoeken een projectmanager transitie bedrijfslocaties die leiding geeft aan de transitie naar concrete ontwikkeling van woningbouw en passende werkgelegenheid. Je bent een volwaardig gesprekspartner voor de bedrijven.

Dit betekent dat je je goed kunt inleven in ondernemers en hun bedrijfseconomische afwegingen. Je kunt hen helpen door duidelijkheid te geven, kansen te identificeren voor win-win situaties en creatieve oplossingen te formuleren. Dit kan gaan om (bron)maatregelen, zelfrealisatie, verplaatsing van het bedrijf etc. Terwijl je de belangen van de ontwikkeling van het masterplan stationskwartier met haar financiële kaders als uitgangspunt houdt.

In het grondzakenoverleg werk je samen met planeconomen, de procesmanager stedelijke ontwikkeling en de verwerver aan de vertaalslag vanuit de ondernemerscasussen naar de uitwerking van het omgevingsplan, ontwikkeling van deelgebieden en GREX.

Kennis van de omgevingswet en ervaring met ontwikkeling en/of herstructurering op bedrijventerreinen helpt daarbij, zodat je kunt inschatten wat de impact is van milieuzonering en hoe je de vertaling kan maken van een verplaatsingsopgave van een ondernemer naar input voor de ontwikkelstrategie van de woningbouwontwikkeling.

Als projectmanager transitie bedrijfslocaties draag je in samenwerking met partners zorg voor de realisatie van enkele verplaatsingsopgaven, inpassingsvraagstukken en zelfrealisatieprojecten, die noodzakelijk zijn voor de woningbouwontwikkeling. Je begeleidt hiervoor de planvorming binnen de ambtelijke organisatie, stelt overeenkomsten op conform toewijzingsbeleid samen met de jurist en verzorgt de bestuurlijke besluitvorming hiervan.

Politiek bestuurlijke sensitiviteit
Vanwege de omvang heeft het programma een enorme impact op de stad en het ambtelijk apparaat. Het dossier is politiek gevoelig, de lijnen tussen ondernemers en politici soms heel kort, en dit alles vraagt om een zorgvuldig besluitvormingstraject afgestemd met de verantwoordelijk portefeuillehouder.

In deze rol ben jij sterk in het voeren van ondernemersgesprekken en onderhandelingen, het aansturen van projectteams. Je neemt de leiding om het projectresultaat te bereiken. Je bewaakt de voortgang, het budget, de kwaliteit en de informatievoorziening van het project. Je schrijft college- en raadsvoorstellen voor belangrijke besluiten.

Eisen

  • Aantoonbare ervaring met betrokkenheid bij bedrijven / ondernemers; spreekt de taal van ondernemers.
  • Je hebt 5-10 jaar kennis en ervaring met projectmanagement vanuit een overheid in de gebiedsontwikkeling, waaronder bedrijventerreinen.
  • Je hebt 5-10 jaar kennis en ervaring in verbindend onderhandelen.
  • Kandidaat werkt samen met de organisatie en is gewend wethouders te adviseren in politiek-bestuurlijke context.

Wensen en competenties

Wensen

  • De competenties, advies- en communicatievaardigheden worden getoetst in een met de kandidaat te voeren gesprek.

Competenties

  • Je ruime ervaring hebt met gesprekken met ondernemers over hun bedrijfsvoering.
  • Je kennis en ervaring hebt in gebiedsontwikkeling, RO/planologie en (basiskennis) grondzaken.
  • Je ervaring hebt in omgevings- en stakeholdermanagement.
  • Je procesmatig sterk bent in een complex speelveld.
  • Je organisatorisch en politiek-bestuurlijk sensitief bent.
  • Je makkelijk samenwerkt in een breed team waarin iedereen vanuit zijn vak zich eigenaar kan voelen van het project.
  • Je denkt strategisch en in mogelijkheden, waar nodig buiten de kaders ten behoeve van voortgang.
  • Je een stevige en oprechte gesprekspartner van stakeholders bent en daarbij mensgerichtheid en resultaatgerichtheid combineert.
  • Verbindend onderhandelen een stijl is die bij je past.

Organisatie en team

Klant: Gemeente Culemborg
Afdeling: Projecten en regie ruimte
Kostendrager: Team Projecten en Regie ruimte - Stationsomgeving

Gespreksinformatie

Tijdens een verificatiegesprek worden de criteria, de competenties en advies- en communicatievaardigheden getoetst.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja, 2 x 6 maanden

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Beoordelingswijze: BPKV: Prijs-kwaliteitscore (hoogste), daarna Tarief (laagste).

Werkdagen: Maandag; Dinsdag; Woensdag; Donderdag; Vrijdag.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo