Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectmanager

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 16 Noord-Brabant

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

16 sept 2025

Omschrijving

Inleiding
De afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling is op zoek naar een Projectmanager Stedenbouw voor het team Stedenbouw, Landschap en Erfgoed. Aanleiding
De Bredase Omgevingsvisie 2040 zet een duidelijke stip op de horizon, maar blijkt in de praktische toepassing onvoldoende handvatten te bieden. Er is zowel bestuurlijk als ambtelijk behoefte aan een concreet inhoudelijk document waarmee richting gegeven kan worden aan de ruimtelijke en programmatische inpassing van onze stedelijke ambities. Richting geven door vanuit stedenbouwkundige kwaliteit keuzes te maken en prioriteiten te stellen die bij de uitwerking van stedelijke en dorpse programmas en projecten toepasbaar zijn. Dit visiedocument zal mede een bouwsteen worden voor een mogelijke herijking van de omgevingsvisie.

De Opdrachtomschrijving bestaat uit verschillende onderdelen: Opdrachtreden Gemeente Breda heeft specifieke expertise nodig voor het begeleiden van het inhoudelijke, ambtelijke en bestuurlijke proces. Expertise/Vakgebied Je hebt kennis van ruimtelijke ontwikkeling en affiniteit met ruimtelijke kwaliteit. Je hebt ervaring met projectmanagement op bestuurlijk niveau, ervaring met bestuurlijke advisering en het schrijven en redactievoering van visiedocumenten. Inhoud van de Opdracht Je bent verantwoordelijk voor het inhoudelijk en procesmatig begeleiden van de totstandkoming van een visiedocument dat vanuit stedenbouwkundige en ruimtelijke kwaliteit richting geeft aan de ruimtelijke ontwikkeling van Breda. Dit document vormt een belangrijke bouwsteen voor een mogelijke herijking van de Omgevingsvisie 2040.

De opdracht omvat de volgende werkzaamheden:

  • Opstellen van een planning en plan van aanpak
  • Het opstellen van een gedragen planning voor het gehele proces tot en met besluitvorming (oplevering concept visiedocument en collegevoorstel uiterlijk december 2025).
  • Het opstellen van een plan van aanpak voor het interne participatie proces met ambtelijke en bestuurlijke stakeholders en een optie voor een beperkte participatie met enkele externe stakeholders.
  • Leiding en coordinatie
  • Je zorgt voor aansturing, begeleiding en coaching van de projectgroep en kerngroep.
  • Je fungeert als eerste aanspreekpunt binnen de organisatie en als aanjager van het proces.
  • Je voert periodiek overleg met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgevers over voortgang, inhoud en proces.
  • Inhoudelijke advisering en visievorming
  • Je gaat diverse adviesmemos schrijven ter voorbereiding van ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming.
  • Je begeleidt het interne participatieproces en waar nodig faciliteer je werksessies.
  • Je draagt zorg voor integrale advisering tijdens het gehele traject, inclusief het besluitvormingsproces.
  • Opstellen visiedocument
  • Het visiedocument beantwoordt ten minste de volgende kernvragen: Stedelijke ambities en opgaven Wat is de integrale stedelijke en dorpse opdracht voor Breda? Stedenbouwkundige kwaliteit Wat zijn de universele en unieke kwaliteiten van Breda?Verbeter, verrijk en verdicht Breda Wat zijn de uitgangspunten voor nieuwe ruimtelijke kwaliteiten? Het document moet richtinggevend zijn voor toekomstige projecten en programmas, en toepasbaar zijn in zowel stedelijke als dorpse contexten.
  • Beoordeling en inzet van aanvullende expertise
  • Je signaleert of aanvullende inhoudelijke expertise nodig is.
  • Je doet onderbouwde voorstellen voor inzet van externe deskundigheid, met inachtneming van het beschikbare budget.
  • Eindresultaat
  • Je levert een definitief visiedocument op dat klaar is voor ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming.
  • Je maakt een planning voor het gehele proces tot en met besluitvorming.
  • Je creeert een plan van aanpak voor de interne participatie met ambtelijke en bestuurlijke stakeholders.
  • Samenwerken en netwerken
  • Uit de opdrachtbeschrijving moet verder blijken dat: De kandidaat is zelf verantwoordelijk voor het behalen van het resultaat binnen het gestelde termijn.Afstemming met OG vindt plaats inzake de contractuele gemaakte afspraken.

Eisen

  • Kennis van ruimtelijke ontwikkeling
  • Affiniteit met ruimtelijke kwaliteit
  • Ervaring met projectmanagement op bestuurlijk niveau
  • Ervaring met bestuurlijke advisering
  • Ervaring met schrijven en redactievoering van visiedocumenten

Wensen en competenties

Wensen

  • Geen wensen vermeld

Competenties

  • Geen competenties vermeld

Organisatie en team

Wie zijn wij?
Breda heeft grote ambities voor de toekomst. We willen zoveel mogelijk inwoners een fijn thuis bieden in een aangename woonomgeving. Onze economie bruist. We streven naar een omgeving die aantrekkelijk is qua bebouwing maar waar het ook goed vertoeven is. Met veel aandacht voor themas als klimaat, energie, water en groen willen we de stad verder ontwikkelen. Onze visie is dat Breda een stad in een park moet zijn, en dat willen we uitstralen: grenzeloos, gastvrij en groen.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

uren:16,tarief:

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur