Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Barendrecht
Logo van Gemeente Barendrecht

Beleid

Binnenhof 1, 2991 AA Barendrecht, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

4 nov 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

5 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Doel van de opdracht:

De gemeente Barendrecht heeft de ambitie om uiterlijk in 2040 circa 1.000 extra woningen te realiseren binnen het bestaande woon- en centrumgebied van Barendrecht Oost/Centrum. De programmamanager Woonprogramma is aanjager/kwartiermaker van het Woonprogramma en verantwoordelijk voor de integrale coordinatie, aansturing, bestuurlijke afstemming en programmatische verankering van deze opgave. Daarbij ligt de nadruk op de totstandkoming van een herhaalbare ontwikkelaanpak, gebaseerd op pilotprojecten en samenwerking met woningcorporaties en marktpartijen.

Kader en input:

  • Omgevingsprogramma Wonen (Woonprogramma)
  • Inventarisatie gemeentelijk vastgoed en potentiele locaties
  • Projectlocaties binnen de zogeheten wasstraat

Hoofdtaken en verantwoordelijkheden:

Naast manager woonpgramma lever je ook je bijdrage als RO adviseur op een aantal van de projecten. Het gaat om marktinitiatieven of lopende projecten waarin je een leidende rol hebt of een adviserende rol.

  1. Programmamanager en coordinatie:

    • Opstellen en actueel houden van het uitvoeringsprogramma Wonen.
    • Coordinatie en aansluiting van afzonderlijke woningbouwprojecten binnen het programma.
    • Adviseren over woningbouwprogrammering (betaalbaarheid, typologie, doelgroepen).
    • Bewaken van planning, fasering, mijlpalen en risicos op programmaniveau.
    • Afstemming met en verbinden van de relevante beleidsterreinen en -adviseurs.
    • Afstemming met externe stakeholders: woningcorporaties, ontwikkelaars, MRDH, provincie, in afstemming met strateeg Leefomgeving.
    • Organiseren en voorzitten van het programmateam Wonen met corporaties in afstemming met de beleidsadviseur Wonen.
    • Begeleiding van de trainee die werkzaam is voor het woonprogramma.
  2. Pilotprojecten opstarten en aansturen:

    • Initieren en aansturen van minimaal vier pilotprojecten:
      • Twee met woningcorporaties
      • Twee uit de wasstraat-locaties
    • Politiek laten toetsen van uitkomsten (verdichting, parkeren, bereikbaarheid).
    • Zorgen dat inzichten uit pilots en politieke toetsing vertaald worden naar een herhaalbare aanpak.
    • Aansturen en verbinden van projectleiders, beleidsadviseurs, planeconomie, juristen, ontwerpers en andere (interne) disciplines.
  3. Ontwikkelen van een herhaalbare aanpak:

    • Samen met de corporaties en evt. marktpartijen identificeren van plancapaciteit door corporatieprojecten en wasstraat.
    • Opdracht geven voor integrale ruimtelijke kaders.
    • Sturen op beleidsaanpassing en benutting van instrumenten uit de Omgevingswet.
    • Opzetten van structurele samenwerking met Beheer en Buitenruimte.
    • Ontwikkelen van overeenkomsten voor corporatieprojecten en wasstraatprojecten.
    • Actieve subsidieacquisitie en borgen subsidieverantwoording.
    • Afstemmen van plancapaciteit en timing van plannen om voldoende bijdragen voor het Vereveningsfonds te realiseren om tekorten in de corporatieprojecten te dekken.
  4. Bestuurlijke advisering en besluitvorming:

    • Actieve informatievoorziening aan clustermanagement en bestuurlijk opdrachtgever.
    • Signaleren van knelpunten, doen van voorstellen en toelichten van keuzes.
    • Opstellen van bestuurlijke stukken (college- en raadsvoorstellen, raadsinformatiebrieven, bijdrage aan P&C-producten).
    • Ondersteuning bij regiodeals, prestatieafspraken en vertegenwoordiging bij externe partners.
  5. Monitoring en verantwoording

    • Minimaal tweejaarlijkse monitoring op aantallen, typologie, voortgang, financiele haalbaarheid en verevening.
    • Minimaal twee keer per jaar voortgangsrapportage aan college en raad.
    • Jaarlijkse aansluiting op de planmonitor en woondealverplichtingen.
    • Kritieke afspraken verwerken in prestatieafspraken.

Beoogde resultaten:

  • Twee keer per jaar een bestuurlijke voortgangsrapportage over aantallen, afspraken, ontwikkelproces, pijplijn, financiele haalbaarheid, verevening en wijziging van beleid.
  • 2025: Door de raad vastgestelde verkenning van (te wijzigen) ruimtelijke en beleidskaders over hoe te komen tot ca. 1.000 woningen parkeren en bouwhoogte en woninggrootte/doelgroepen worden hierin benoemd. In het bijzonder is het gesprek met de raad gevoerd over de te verwachten uitdagingen.
  • Een actueel en bestuurlijk vastgesteld uitvoeringsprogramma Wonen.
  • Verbeterde samenwerking en afstemming met marktpartijen en woningcorporaties (met meetbare afspraken).
  • Vier uitgevoerde politieke tests van pilotprojecten.
  • Een door stakeholders onderschreven overzicht van kansrijke projecten om in 2040 indicatief 1.000 woningen te hebben toegevoegd.
  • Opname van kritieke afspraken over de toevoeging van woningen in de prestatieafspraken.
  • 2026: Minimaal 70% van de 1.000 woningen voorzien van een realistische planning en intentieovereenkomsten met corporaties en markt.
  • Herhaalbare aanpak voor corporatieprojecten en wasstraatprojecten.

Eisen

  • Functionele aansturing van interne projectleiders.
  • Mandaat voor overleg met externe partijen namens het programma.
  • Initiatief en inhoudelijke voorbereiding van besluitvorming.
  • Nauwe afstemming met teammanager en portefeuillehouden.

Wensen en competenties

Niet bekend

Organisatie en team

De gemeente Barendrecht heeft 21 medewerkers, die zich bezighouden met allerlei beleidsterreinen binnen leefomgeving, zoals ruimtelijke ordening, verkeer, economie, wonen en asiel.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr