Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Communicatieadviseur

Stationsweg 18, 3743 EN Baarn, Nederland

Sluit over 4 dagen
105 32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

19 sept 2025

Omschrijving

Wij zoeken een ervaren en strategische communicatieprofessional die tijdelijk ons team komt versterken. Je hebt een dubbele rol: je helpt bij de verdere ontwikkeling en professionalisering van het communicatieteam en je levert communicatieadvies aan het bestuur, specifiek voor de burgemeester en wethouder.

Bestuurlijke communicatie

Je adviseert de burgemeester en wethouder bij actuele vraagstukken en ondersteunt bij het optimaliseren van hun communicatie. Je vertaalt bestuurlijke themas naar begrijpelijke en doeltreffende communicatie richting inwoners en partners. Je ontwikkelt een communicatiestrategie voor het veiligheidsdomein, gericht op het vergroten van het veiligheidsgevoel in de samenleving.

Teamontwikkeling

Je begeleidt het communicatieteam in de doorontwikkeling richting meer inhoudelijke professionaliteit. Je zorgt voor een heldere communicatievisie, duidelijke prioriteiten en een passende taakverdeling. Je helpt het team stevig te positioneren binnen de gemeentelijke organisatie.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van communicatie;
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring met veiligheid- en crisisbeheer crisiscommunicatie vraagstukken en pers- en bestuurlijk Communicatieadvies;
  • Aantoonbare ervaring op het gebied van teamontwikkeling;
  • Uurtarief maximaal 105,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen een overheidsinstelling
  • Aantoonbaar afgeronde cursus / opleiding op het gebied van team / organisatieontwikkeling

Competenties

  • Politiek-bestuurlijk sensitief en kunt risicos en kansen goed inschatten;
  • Nieuwsgierig en proactief, met het vermogen om een sterk netwerk op te bouwen binnen en buiten de organisatie;
  • Schrijfvaardig en in staat om complexe informatie om te zetten in heldere, begrijpelijke boodschappen;
  • Stressbestendig en georganiseerd: je behoudt overzicht, ook in tijden van piekdrukte en ad-hoc verzoeken;
  • Zelfstandig en verbindend: je adviseert en faciliteert collegas om de communicatiedoelen van de gemeente te realiseren.

Organisatie en team

Bij de gemeente Baarn zijn ruim 175 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie. Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met deze collegas die graag voor elkaar klaar staan. Ook zijn er korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collegas van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen. De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Regelmatig zijn wij op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

Je wordt onderdeel van het Team Communicatie, dat deel uitmaakt van het bredere team Intern Advies. Dit team bestaat uit vier communicatieadviseurs, een adviseur bewonersparticipatie, een webredacteur en twee communicatiemedewerkers. Samen zorgen we ervoor dat de gemeente Baarn duidelijk, toegankelijk en via de juiste kanalen communiceert. Ons doel? Dat inwoners, ondernemers en organisaties goed geinformeerd zijn over relevante gemeentelijke zaken. Dit doen we niet alleen door communicatiemiddelen te ontwikkelen en beheren, maar ook door onze collegas communicatiever te maken.

Gespreksinformatie

De online gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 25 september 2025, in de ochtend. Via teams. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel als mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Opdrachtnemer is op grond van het integriteitsbeleid van Opdrachtnemer verplicht om uiterlijk een maand na aanvang werkzaamheden aan Opdrachtgever een voor de functie relevante Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden. Opdrachtnemer zal na gaan of structurele aanwezigheid op het kantoor van de opdrachtgever noodzakelijk is teneinde het aantal reiskilometers, indien mogelijk, te beperken. Opdrachtnemer zal correspondentie en adviesproducten zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Indien de adviesproducten in hardcopy moeten worden aangeleverd worden deze stukken zoveel mogelijk dubbelzijdig en op duurzaam papier (voorzien van een van de volgende keurmerken; Milieukeur, Europees Ecolabel, Nordic Swan, Blaue Engel of gelijkwaardig) geprint.

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 19 september 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 22 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 23 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur