Consulent W&I Minima

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Sluit over 6 dagen
80 36 Gelderland

Begindatum:

10 nov 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

23 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor deze opdracht zijn wij op zoek naar ervaren consulenten minima die zowel in de dagelijkse praktijk stevig inzetbaar is, als kan bijdragen aan een belangrijke transitie binnen het sociaal domein. De opdracht kent twee duidelijke componenten: het uitvoeren van de reguliere werkzaamheden en het leveren van een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van de nieuwe zorgkostenregeling.

1. Reguliere werkzaamheden

In de basis zal de consulent zich bezighouden met de uitvoering van operationele taken die horen bij de rol van consulent minima. Denk hierbij aan:

  • Het behandelen van aanvragen voor bijzondere bijstand en het uitvoeren van regelingen op grond van het minimabeleid, specifiek voor inwoners die géén bijstandsuitkering ontvangen.

  • Het opstellen van zorgvuldige rapportages en beschikkingen, waarbij oog is voor zowel de juridische kaders als de menselijke maat.

2. Transitie naar de nieuwe zorgkostenregeling

Daarnaast speelt de consulent een belangrijke rol in de vervanging van de huidige tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken en gehandicapten (TM-CZG) en de collectieve zorgverzekering. Deze worden omgevormd naar een nieuwe, toekomstbestendige zorgkostenregeling. Concreet gaat het om:

  • Het coördineren en inplannen van (ingekochte) adviesgesprekken met inwoners die op zoek zijn naar het meest passende zorgverzekeringspakket.

  • Het actief meedenken met inwoners over de mogelijkheden binnen het huidige minimabeleid én de toekomstige regeling, waarbij complexe situaties worden vertaald naar heldere en haalbare oplossingen.

  • Het uitvoeren van dossieronderzoek, om te zorgen dat inwoners die gebruikmaken van de huidige regelingen ook in de nieuwe regeling het juiste recht behouden.

  • Het flexibel meewerken aan nieuwe taken en processen die nog in ontwikkeling zijn, waarbij ruimte is voor eigen inbreng en praktische verbeteringen.

3. Kennisborging en signalering

De opdracht vraagt niet alleen om uitvoering, maar ook om het borgen van kennis en ervaring voor de toekomst. Daarom:

  • Zorgt de consulent aan het einde van de opdracht voor een helder document met richtlijnen en adviezen die hij of zijzelf heeft opgemerkt gedurende de opdracht, zodat het team zelfstandig verder kan met deze feedback van de externe.

  • Signaleert de consulent tijdens de werkzaamheden trends en ontwikkelingen in de praktijk en koppelt deze terug in maandelijkse rapportages, zodat beleid en uitvoering continu kunnen worden verbeterd.

Eisen

  • De consulent heeft affiniteit met zorgkosten en -verzekeringen. De consulent is analytisch sterk, flexibel en in staat om verbeteringen in (werk)processen voor te stellen. De consulent beschikt over uitstekende schriftelijke en mondelinge vaardigheden om rapportages en adviezen helder en overtuigend te communiceren. De consulent is in staat zelfstandig te werken.

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding in een relevante richting, bij voorkeur in de richting van sociaaljuridisch dienstverlening.

  • Aantoonbare uitgebreide en relevante werkervaring als consulent minima en/of bijzonder bijstand of ervaring met het verstrekken van uitkeringen en/of voorzieningen. De consulent heeft aantoonbare actuele kennis van de Participatiewet en aanverwante wet- en regelgeving. Men moet minimaal 3 jaar relevante werkervaring hebben opgedaan met bovenstaande werkzaamheden/functies.

  • De kandidaat beschikt over actuele kennis van wet- en regelgeving rondom minimabeleid, bijzondere bijstand en aanpalende regelingen.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid.

Competenties

  • Accuraat werken
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Eigenaarschap

Organisatie en team

Klant: Gemeente Arnhem
Afdeling: GBT 2 Zuidwest
Werklocatie: Gemeente Arnhem Stadskantoor

Gespreksinformatie

Selectiegesprekken vinden plaats zsm na sluiten aanvraag live op het Stadskantoor.

De kandidaten van de top 2 in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit gesprek kan plaatsvinden via Teams of op locatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 2
Hybride werken: Ja

Hernieuwde uitvraag - We hebben van de 6 posities er 4 kunnen invullen, hierdoor zoeken we er nog 2!

32-36 uur mogelijk - Hybride werken mogelijk. Maximaal 2 dagen vanuit huis.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur