Verkeer en Openbare Ruimte - Implementatiemanager selectieve toegang

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 4 dagen
140 Noord-Holland

Begindatum:

13 okt 2025

Einddatum:

12 okt 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

3 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving
De implementatiemanager Selectieve Toegang zorgt in opdracht van de product owner/opdrachtgever voor de implementatie van alles wat nodig is om nieuwe projecten op het vlak van selectieve toegang in de openbare ruimte te realiseren, aan te passen en te onderhouden. Gemeente Amsterdam beschikt over een eigen ICT-systeem en -software (‘Cleopatra’) om op basis van kentekenherkenning verkeer selectief te weren op bepaalde plaatsen, bijvoorbeeld in de milieuzones en de zero-emissiezones, de zone zwaar verkeer enz. Voor de instandhouding van deze locaties en de instelling van nieuwe zoals op zwakke kademuren of voor het handhaven van halterings- of laad- en losplekken zoekt de directie Verkeer en Openbare Ruimte een ervaren implementatiemanager die over de benodigde kennis, ervaring en vaardigheden beschikt om in het complexe politieke speelveld van de gemeentelijke organisatie in opdracht van de product owner/opdrachtgever te adviseren over de manier waarop de projecten in een relatief korte periode geïmplementeerd kunnen worden en ze daadwerkelijk uit te kunnen voeren.

Werkzaamheden
De senior implementatiemanager werkt in opdracht van de product owner Cleopatra en houdt zich bezig met het:

  • Opstellen van plaatsingsplannen voor camera’s en borden;

  • Formuleren van functionele eisen voor de inkoop van borden en ondersteuningsconstructies, inclusief funderingen;

  • Ontwerpen, inkopen en plaatsen van relevante bebording;

  • Realiseren in samenwerking met het ontwikkelteam van het handhavingsgedeelte;

  • Functioneel beheer van de gebruikte ICT-toepassing (Cleopatra);

  • Juridische aspecten, waaronder privacy en cybersecurity;

  • Contacten met de (potentiële) gebruikers van het systeem (intake, functioneel beheer, advies, begeleiding);

  • Budgetcontrole;

  • Alles wat verder nodig is om geautomatiseerde selectieve toegangscontrole in Amsterdam technisch te realiseren.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd;

  2. De aangeboden kandidaat beschikt over een academisch werk- en denkniveau;

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring als projectleider bij een 100.000+-gemeente in het domein van ruimtelijke ontwikkeling, stadsbeheer en handhaving;

  4. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring als verantwoordelijk projectleider met het implementeren van milieuzones of andere zones of locaties met geautomatiseerde toegangsbeperkingen in een complex politiek-gestuurde omgeving met veel samenwerkende organisatieonderdelen;

  5. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met wet- en regelgeving op het vlak van verkeer en vervoer, milieu, handhaving, privacy en security en het opstellen van DPIA’s;

  6. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met ANPR-camerasystemen en het inkopen, plaatsen, configureren en in gebruik nemen;

  7. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring als gebruiker en beheerder met ANPR-ondersteunende ICT-toepassingen voor geautomatiseerde handhaving van gebieden of locaties met toegangsbeperkingen;

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van wet- en regelgeving met betrekking tot wegsignalering (bebording);
    40p

  2. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met de Amsterdamse toepassing Cleopatra;
    40p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 140,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties

  • Analytisch vermogen
    5p

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Relatiebeheer
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De afdeling Stedelijk Beheer van de directie Verkeer en Openbare Ruimte (V&OR) beheert in de gemeente Amsterdam een groot deel van de spullen op straat, zoals verhardingen, gemeentelijke tunnels, bruggen en kademuren, speeltoestellen, openbaar groen enz., in samenwerking binnen de directie met onder meer de beleidsafdeling en de afdeling Stadsregie/Verkeersmanagement en buiten de directie met alle andere onderdelen van de gemeente die verantwoordelijkheden hebben in de openbare ruimte.
Team Licht vormt een onderdeel van Stedelijk beheer en beheert alle ‘elektrische’ gemeentelijke objecten in de openbare ruimte, zoals de verkeersregelinstallaties (stoplichten), verkeersinformatiesystemen, zoals het parkeerverwijssysteem, de kentekenherkenningscamera’s voor de handhaving van onder meer de milieuzones, de openbare verlichting, een ondersteunend ICT-systeem en de laadinfrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s. Het team heeft ca. 70 medewerkers.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Z.s.m. na sluiting

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur