Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Projectleider Sociaal en Veiligheidsdomein

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 18 dagen

Begindatum:

26 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Amsterdam wil een stad zijn die niet alleen zegt vertrouwen te hebben in haar inwoners, maar ook daadwerkelijk dat vertrouwen schenkt. In dat vertrouwen schuilt de basis voor een sterke, veerkrachtige samenleving. Toch is bestaanszekerheid niet voor iedereen vanzelfsprekend. Mensen die langdurig leven rond het sociaal minimum lopen een groter risico om in kwetsbare posities terecht te komen, soms zelfs met betrokkenheid bij ondermijnende criminaliteit of criminele uitbuiting. 

Om dit te voorkomen en perspectief te bieden aan deze groep, start de Gemeente Amsterdam met hulp van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een pilot die de samenwerking tussen het sociaal en veiligheidsdomein versterkt. Het doel is om nieuwe vormen van samenwerking te ontwikkelen die voorkomen dat kwetsbare jongeren afglijden richting criminaliteit en hen helpen duurzaam mee te doen in de samenleving. 

 De opzet van de pilot is al gestart medio 2025, maar heeft vertraging opgelopen. Dit komt omdat er intern geen geschikte projectleider is gevonden die deze opdracht voor 3 dagen in de week kon invullen. Om deze reden en om de kwaliteit van de opzet, uitvoering en evaluatie van de pilot te waarborgen is besloten om een projectleider extern aan te stellen om deze opdracht van begin tot eind op zich te nemen. 

Voor de uitvoering van deze pilot is de gemeente Amsterdam op zoek naar een projectleider die de opzet, uitvoering, begeleiding en evaluatie van het traject vormgeeft. De projectleider zorgt voor verbinding tussen uitvoering, partners en beleid, en draagt bij aan een integrale aanpak die sociale ondersteuning en veiligheid dichter bij elkaar brengt. 

Doel van de functie

De opdracht richt zich op het opzetten van een pilot die bestaat uit het samenbrengen van reeds lopende initiatieven, het inventariseren van wensen, kansen en relevante partners, en het vertalen daarvan naar een samenhangend en uitvoerbaar projectplan. De projectleider vervult hierbij een verbindende rol tussen het sociaal domein en het veiligheidsdomein, en werkt intensief samen met interne afdelingen, ketenpartners en eventueel scholen, wijkteams, zorgorganisaties en veiligheidsinstanties.

Belangrijkste werkzaamheden:

  • Verzamelen, analyseren en verbinden van lopende projecten gericht binnen het sociaal- en veiligheidsdomein op ondermijning. Binnen zowel de WPI als het OOV gesprekken voeren met betrokkenen, kansen herkennen, inventarisatie maken en afwegen tegen bestaand beleid en initiatieven.

  • Uitvoeren van een stakeholderanalyse en onderhouden van samenwerkingsrelaties. Het tijdig betrekken van relevante partners, experts, teams met een structuur die passend is ten behoeve van de pilot en behoefte stakeholders.

  • Opstellen van een integraal projectplan en inrichten van de projectstructuur. Een plan van aanpak voor implementatie van de interventie en planning.

  • Plan van aanpak en planning afstemmen met de relevante partijen en verantwoording afleggen aan betrokken directies.

  • Voor zitten van werkgroep, kerngroep en klankbordgroep. Daarin ook verslagleggen, acties uitschrijven, verantwoordelijkheden benoemen en opvolgen. 

  • Afstemming met de VNG en SZW over het verloop en inhoud van de pilot

  • Organiseren van werkbezoeken VNG en SZW

  • Coördineren en begeleiden van de uitvoering van de pilot, inclusief afspraken, voortgangsbewaking en opvolging van acties.

  • Monitoren van de resultaten en effecten van de pilot, inclusief dataverzameling, analyse en vergelijking met andere gemeenten.

  • Opstellen van rapportages, evaluaties en aanbevelingen voor vervolgstappen en borging.

  • Ondersteunen bij communicatie, besluitvorming en beleidsvertaling van de resultaten.

De projectleider signaleert knelpunten, biedt oplossingsrichtingen en zorgt voor effectieve afstemming tussenuitvoering en partners en beleid. Doel van de opdracht is het realiseren van een goed onderbouwde en uitvoerbare pilot, die bijdraagt aan het voorkomen dat kwetsbare jongeren afglijden richting ondermijnende criminaliteit en die als basis dient voor duurzame samenwerking en structurele aanpak en de de projectleider heeft hierin de volledige regie.

Afstemming

Je rapporteert over de voortgang van je inzet aan de opdrachtgever, afdelingshoofd Werk & Veiligheid. Daarnaast werk je nauw samen met de adviseur van Werk & Veiligheid die vanuit de gemeente betrokken is bij deze opdracht. Dit doe je op eigen initiatief en je zorgt dat je tenminste driewekelijks een update geeft en zeswekelijks elkaar treft om de voortgang te bespreken of indien nodig op de lijn komt als er belangrijke updates zijn buiten deze vaste overlegmomenten. Benoem vooraf schriftelijk de bespreekpunten en bevestig achteraf tenminste de besproken acties per email. Je neemt verantwoordelijkheid om te zorgen dat de betrokkenen op elk niveau telkens tijdig en volledig zijn geïnformeerd.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver (voornemen tot gunnen opdracht) moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat is minimaal 2 dagdelen fysiek aanwezig op kantoor in Oost of op locatie in Amsterdam + de flexibiliteit om op de dagen van vaste overlegmomenten beschikbaar kunnen zijn. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat is per direct beschikbaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar projectmanagementervaring met het opstellen van projectplannen, tijdsplanning, stakeholderanalyse en verbinden. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring als programmamanager/kwartiermaker voor een sociaal maatschappelijk thema. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opzetten, monitoren en uitvoeren van een pilot of campagne o.a. gericht op jongeren. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat is in staat om data, ervaringen en effecten te vertalen naar concrete verbeteringen en kan overzicht houden en structuur aanbrengen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft recente werkervaring met Projectcanvas. U toont dit aan met een beschrijving (in maximaal 1 A4 pagina') van het soort project en wat de relevantie/toegevoegde waarde is tot/voor deze offerteaanvraag. Benoem de organisatie en duur van het project.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring binnen het sociaal domein in een G4 gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het leiden van werkgroepen/ klankbordgroepen en verantwoording afleggen aan directies. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het schakelen tussen professionals, beleidsadviseurs, management en externe partners. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Relatiebeheer

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

Werk, Participatie en Inkomen (WPI) telt ruim 2000 professionals die, vanuit de waarde voor Amsterdammers, maatwerk leveren op het gebied van werk, inkomen en schulden. Inkomensconsulenten, klantbegeleiders, jobcoaches, handhaving en schuldhulp werken gebiedsgericht en multidisciplinair samen aan de opgaven in de stadsdelen. Om de gezamenlijke doelen te realiseren, blijft WPI wendbaar binnen veranderende wetgeving, verschuivende doelgroepen, bestuurlijke wensen en technologische ontwikkelingen. 

Openbare Orde en Veiligheid (OOV) bestaat uit drie afdelingen en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ). Binnen de Amsterdamse Aanpak Ondermijning (AAO) werkt een projectgroep aan het verkleinen van criminele invloed in het sociaal domein en het versterken van systemen tegen georganiseerde criminaliteit. Zij onderzoeken criminele inmenging, kwetsbare processen (zoals aanvragen, inkoop, toezicht en meldroutes) en verbeteren interne informatiestromen. Ook verzorgt AAO trainingen en voorlichting aan professionals, experimenteert met een casustafel sociaal domein en zet zich in tegen criminele uitbuiting van kwetsbare Amsterdammers. 

Het Actiecentrum Veiligheid en Zorg Amsterdam-Amstelland (ACVZ) is een netwerkorganisatie van straf-, zorg- en gemeentelijke partners die samenwerken rondom complexe tema’s op het snijvlak van veiligheid en zorg. Het AcVZ biedt mensen die vanwege ernstige delicten met politie en justitie in aanraking komen en complexe problemen hebben, perspectief op een ander leven. Professionals op het gebied van veiligheid, zorg en welzijn komen in het netwerk van het AcVZ tot een op maat gemaakte aanpak, samen met de betrokkenen en hun omgeving. 

Gespreksinformatie

Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.

Aantal kandidaten op interview: 3

Planning interviews: z.s.m. na sluiting aanvraag

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Hybride: De aangeboden kandidaat is minimaal 2 dagdelen fysiek aanwezig op kantoor in Oost of op locatie in Amsterdam + de flexibiliteit om op de dagen van vaste overlegmomenten beschikbaar kunnen zijn.

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

De gemeente nodigt u uit om een offerte in te dienen voor deze opdracht. De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver:

  • Loonbelasting en werknemerspremies afdraagt (en hiermee verzekerd is binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert;

  • Een werkgeversgezag heeft tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert);

  • Voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI.

De gemeente kan Inschrijver verzoeken om schriftelijk aan te tonen dat Inschrijver voldoet aan bovenstaande punten.

Informatie aanvraag
Met onderstaande kenmerken willen wij u een snelle eerste indruk geven over de offerteaanvraag. Hiermee kunt u direct bepalen of deze offerteaanvraag interessant is voor u en u wilt overgaan tot het opmaken van een offerte.

Voor uitgebreidere functieomschrijvingen verwijzen wij u naar de vragenlijst 'informatie en criteria kandidaat'.

Deadlines
Voor deze offerteaanvraag gelden een aantal belangrijke deadlines. Graag verwijzen wij u hiervoor naar het kopje 'Planning'.

Stel uw vraag via de 'Vraag & Antwoord-module' van de administratieve partner. De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt. De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden.

Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Informatie Kandidaat
Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld. Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden.

Beschikbaarheid en tarief kandidaat
Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

Informatie leverancier
Wij willen van u als leverancier onderstaande gegevens ontvangen. Indien de gegevens hetzelfde zijn als die van de kandidaat, vult u ze hier opnieuw in. De gegevens die u verstrekt worden onder andere gebruikt om contact met u op te nemen bij vragen of voor het opstellen van de overeenkomst indien de opdracht aan u wordt gegund. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging.

Van toepassing zijnde overeenkomst
Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing. Heeft u bovenstaande tekst gelezen en gaat u akkoord met de inhoud?

Documenten van toepassing op de opdracht
Inschrijver heeft bij het kwalificeren (toelating) voor het Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) van de gemeente haar bedrijfsgegevens almede de Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. In paragraaf 2.4.1 en 2.4.2 van de Leidraad Externe Inzet gemeente Amsterdam (AFI-2023-0360) is hierover informatie en bepalingen opgenomen. Alle in het DAS ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.

Wet Waadi
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Leverancier bevestigt hier naar te handelen.

Wet Waadi
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check.

Referentie
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr