Begindatum:
1 nov 2025Einddatum:
31 okt 2026Publicatiedatum:
16 sept 2025Amsterdam groeit. Dagelijks werken we aan nieuwe, duurzame en leefbare stadswijken. Jij speelt hierin een sleutelrol: bij elk gebiedsontwikkelingsproject ben jij de trekker om alle grondzaken te organiseren en zorg jij voor de inbreng, waardering en uitgifte van gemeentelijke grond. Je onderhandelt met marktpartijen, zorgt je voor een goede communicatie en de correcte juridische en financiële afhandeling van alle grondzakelijke aspecten, en implementeert gemeentelijk beleid, zoals de 40-40-20 woningbouwprogrammering. Daarbij houd je oog voor thema’s als ecologie, duurzaamheid en energietransitie.
Je werkt nauw samen met de eindverantwoordelijke projectmanager en stuurt specialisten zoals planeconomen en erfpachtuitgevers aan. Projecten variëren van transformaties van bestaande erfpachtrechten tot nieuwe uitgiftes via tenders. Zo draag jij direct bij aan de ambitie om jaarlijks 7.500 nieuwe woningen te realiseren.
Dit doe je op een gemiddelde werkdag:
Meedenken over strategische ruimtelijke plannen en scenario’s uitwerken die de juridische en financiële belangen van de gemeente waarborgen;
Projectlocaties bezoeken en controleren of ontwikkelaars zich aan contractuele afspraken houden – en zo nodig bijsturen;
Onderhandelen over woningbouwprojecten, erfpachtcontracten opstellen en adviseren over bedrijfshuisvestingsvraagstukken;
Gemeentelijke tenders initiëren en begeleiden: van strategie tot selectie van marktpartijen, contractvorming en uitvoering.
Minimaal een afgeronde hbo-opleiding, bijvoorbeeld in planologie, sociale geografie, bouwkunde, bestuurskunde, (bedrijfs)economie of rechten;
Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met strategisch werken in gebiedsen vastgoedontwikkeling;
Minimaal 5 jaar ervaring met de financiële, economische en/of privaatrechtelijke kant van ruimtelijke plannen. (Dit dient beide duidelijk te blijken uit het CV);
De aangeboden kandidaat dient zichzelf voor te stellen aan de hand van een, voor ons geschikte en aansluitende motivatie op één kantje van één A4 en aangeven waarom hij/zij geïnteresseerd en geschikt is voor specifiek deze functie. Hierin staat ook vermeld hoeveel uur per week en per wanneer hij/zij beschikbaar is.
Wensen:
85% kwaliteit – 15%prijs;
Aantoonbare met grondexploitaties en erfpacht 10%;
Aantoonbare ervaring met erfpacht en Transformatie projecten 15%;
Aantoonbare ervaring met de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (WVG) 10%%;
Aantoonbare ervaring met bestuurlijke besluitvorming 10%;
Aantoonbare ervaring met contractvorming en onderhandelen 10% voorkeurs kdd.
Aan competenties breng je mee:
Resultaatgerichtheid: Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is;
Omgevingsbewustzijn: Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie;
Samenwerken: Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team;
Overtuigingskracht: Oefent, op basis van persoonlijk overwicht, invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden. Communiceert ideeën duidelijk en stellig.
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
Grond en Ontwikkeling realiseert de gemeentelijke doelstellingen voor gebieds- en vastgoedontwikkeling. Grond en Ontwikkeling maakt gemeentelijke grond bouwrijp, geeft erfpacht uit, beheert onroerend goed en levert financieeleconomische begeleiding en management van ruimtelijke projecten. Bij het ontwikkelen van plannen proberen we de kosten, opbrengsten, fasering en kwaliteit met elkaar in evenwicht te brengen. We hebben verschillende rollen bij de ontwikkeling van vastgoed: adviseur, onderhandelaar, opdrachtgever of fondsbeheerder en vaak die van grondeigenaar. Je werkt binnen de afdeling Projectleiding van de directie Grond en Ontwikkeling. Ons team van zo’n 70 projectleiders werkt verspreid over de stad, maar vormt een hechte club die kennis en ervaring deelt. Je projecten bevinden zich in dynamische gebieden als Sloterdijk, IJburg, Hamerkwartier, Amstel III en de Zuidas. Ons hoofdkantoor staat op het Weesperplein, het werk is ook deels op locatie of thuis te doen.