Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Adviseur Stedelijk Water en Klimaatadaptatie

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

19 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 32

Omschrijving

Als adviseur stedelijk water werk je aan de voorbereiding van projecten in de kern Benthuizen: Geerweg, Zegwaaarsteweg, Slootweg, Oranjebuurt Oost Dorpstraat, Van der Eijkstraat, Heerewegh WRM, Arnould van Os WRM, Albert Schweitzerlaan, Oranjebuurt West. Deze projecten bevinden zich in verschillende fasen van initiatief tot uitvoering. Je stelt adviezen en ontwerpen op voor riolering, waterhuishouding en klimaatadaptatie specifiek voor dit gebied. In je rol ben je verantwoordelijk voor de totstandkoming van schetsontwerpen en hieruit voortvloeiende (technische) voorlopige rioolontwerpen, die de basis vormen voor de definitieve ontwerpen op basis waarvan uiteindelijk de bestekken worden opgesteld. Wij werken hierbij nauw samen met externe ingenieursbureaus. Je toetst in projecten op het Gemeentelijk Watertaken Programma en beleid van andere overheden. Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden. Je adviseert over de technische haalbaarheid, zorgt voor een goede opdrachtformulering en toetst het integrale ontwerp van het openbaar gebied.

Resultaatverplichtingen- of gebieden:

  • Het opstellen van ontwerpuitgangspunten t.b.v. de uitvraag aan de externe ingenieursbureaus;
  • Het ontwerpen (en adviseren) op het gebied van stedelijk water & klimaatadaptatie;
  • Het toetsen en controleren van producten die de externe ingenieursbureaus of ontwikkelaars aanleveren;
  • In opdracht van rioolbeheerders opstellen ontwerpuitgangspunten voor rioolsystemen in reconstructieprojecten en nieuwe aanleg.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding civiele techniek;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar in het vakgebied riolering/ stedelijk water;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het opstellen en uitvoeren van beheerplannen Riolering-Water binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het opstellen en toetsen van rioolontwerpen;
  • Beschikbaar om te starten per december 2025 vooor gemiddeld 24 tot 32 uur per week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding civiele techniek met specialisatie waterbouw;
  • Aantoonbare werkervaring met hydraulische rekenprogrammas;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als adviseur/ontwerper riolering/ stedelijk water;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het toepassen van klimaat adaptieve maatregelen in dicht stedelijk gebied;
  • Aantoonbare werkervaring met werken in een omgeving met slappe bodem / zettingsgevoelig gebied;
  • Aantoonbare werkervaring met GIS georienteerde beheersystemen;
  • Aantoonbare werkervaring met Microstation.

Competenties

  • proactieve houding;
  • integraal kunnen werken;
  • innovatief;
  • communicatief vaardig;
  • verantwoordelijk;
  • zelfstandige oordeelsvorming;
  • samenwerkingsgericht;
  • resultaatgericht;
  • nauwkeurig.

Organisatie en team

Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km2, waarvan 6 km2 water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 1 december 2025, 09:00 uur uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 26 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling

Stap 2: Selectie 5 CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe administratieve broker. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi); Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht. Beroepsaansprakelijkheid voor 250.000 euro per aanspraak: Ja

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 20 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 21 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. De externe administratieve broker is bereikbaar. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 25 november 2025, 09:00 uur uur. Tot die tijd kun je reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr