Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
31 mei 2026Publicatiedatum:
1 sept 2025Vanuit de ICT koers die De Buch heeft uitgezet zijn medewerkers in een eerste fase deels gaan werken met de samenwerkapplicaties in M365. In een tweede fase worden nu de netwerkschijven opgeschoond en wordt het ‘onderhanden werk’ deels in Teams/SharePoint ondergebracht. Een externe projectleider heeft samen met o.a. het team informatiebeheer een aanpak uitgewerkt en een migratiestraat ingericht. De migratie/adoptiespecialist gaat helpen om ca. 100 teams te begeleiden in het werken met M365, de verandering t.o.v. het werken met een fileshare, de opschoning van hun bestanden en met name het uitvoeren van de technische migratie van bestanden van de fileshare naar Teams/SharePoint met de bijbehorende controles, communicatie en nazorg.
Takenpakket / te behalen resultaat
Als migratie/adoptiespecialist ben je in staat om documenten op traditionele netwerkschijven te migreren naar Microsoft 365 (Teams/SharePoint) volgens een reeds ingerichte migratieaanpak en migratiestraat met migratietooling Sharegate. Tevens heb je ervaring met adoptie, communicatie en het begeleiden van afdelingen bij de overgang naar de nieuwe werkomgeving. Ook help je samen met de projectleider en afdeling informatiebeheer de afdelingen bij het opschonen en vernietigen van documenten.
Dit is een cruciaal project binnen de organisatie, waarbij de focus ligt op het gebruik van Microsoft-oplossingen (Azure, SharePoint, Teams, OneDrive), aangevuld met andere systemen indien nodig. Het uiteindelijk resultaat moet zijn dat de on premise netwerkschijf kan worden uitgefaseerd.
We zoeken een kandidaat die zowel technisch als organisatorisch uitblinkt en bewezen en aantoonbare excellente ervaring heeft met soortgelijke migratietrajecten.
Binnen de scope van de opdracht is de migratie/adoptiespecialist verantwoordelijk voor:
Technische migratie van fileshares naar Teams/SharePoint (met Sharegate);
Communicatie en adoptie voor, tijdens en na de migratie (nazorg);
Adviseren van afdelingen over migratie/opschoonscenario’s;
Adviseren over en helpen bij het inrichten van Microsoft 365 omgevingen;
Afstemming met Informatiebeheer en ICT-teams, zoals systeembeheer, functioneel beheer en servicedesk;
De migratie/adoptiespecialist wordt niet hiërarchisch aangestuurd en bepaalt zelf de wijze waarop hij zijn opdracht uitvoert en de beoogde resultaten behaalt;
De migratie/adoptiespecialist bepaalt zelfstandig de werktijden en -locatie, maar zal zich indien nodig richten naar de arbeidstijden van de opdrachtgever.
Voor de uitvoering van de opdracht gebruikt de migratie/adoptiespecialist eigen materialen, zoals een laptop, telefoon en e-mail. Toegang tot de digitale werkomgeving van de opdrachtgever wordt uitsluitend verleend voor zover dit noodzakelijk is voor de opdracht en voor zover technisch mogelijk.
Het resultaat waarvoor de migratie/adoptiespecialist verantwoordelijk is, is een succesvolle datamigratie en zicht op het op korte termijn definitief kunnen gaan uitfaseren van de on premise netwerkschijven.
Afgeronde HBO opleiding;
Meerdere jaren ervaring met migratieprojecten van grote hoeveelheden documenten naar Microsoft 365;
Ervaring met Sharegate als migratietooling;
Meerdere jaren ervaring met adoptie/communicatie rondom Microsoft 365.
Ervaring met Microsoft 365 projecten binnen een gemeente;
Kennis van Informatiebeheer bij gemeentes in combinatie met Microsoft 365;
Diepgaande kennis van Teams/SharePoint in Microsoft 365.
Resultaatgericht;
Communicatief;
Analytisch;
Plannen;
Organiseren;
Agile Mindset;
Werkwijze.
In deze rol werk je nauw samen met de projectleider en onze specialisten binnen de teams Informatisering (o.a. Security), ICT, Informatiebeheer en zorg je samen met het projectteam voor afstemming met de business.
Interview
Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Bergen, op dinsdag 16 september binnen de tijdsblokken 13:00 – 14:00 uur; 14.00 – 15.00 uur; 15.30 – 16:30 uur. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.
Looptijd
De onderstaande termijnen en uren zijn indicatief, exacte uitvoering in overleg.
Startdatum : 1 oktober 2025
Einddatum : 31 mei 2026
Optie verlenging t/m : 30 september 2026
Aantal uur per week : 24 uur met de mogelijkheid tot uitbreiding van de uren tot maximaal 36 uur.
In overleg fysiek aanwezig op een van de werklocaties van de BUCH.
Inschaling bij werkorganisatie BUCH
De functie is ingeschaald in schaal 10
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl
Plafondtarief / all-in uurtarief: 120,-
Inschrijvingen boven het uurtarief worden uitgesloten van verdere deelname aan de aanbesteding en kunnen niet meer in aanmerking voor gunning van de opdracht.
VOG Screeningsprofiel
Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-22-41-53.
Gebruik van eigen devices
De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.
Reden inhuur
Projecten.
Invulling ZZP’er
Deze opdracht is wel geschikt voor invulling door een ZZP’er.