Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

VNGR - Senior informatieanalist i-Sociaal Domein

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
120 8-24 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jan 2025

Einddatum:

31 dec 2027

Uren per week:

8-24

Publicatiedatum:

23 nov 2024

Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 342 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • verbeteren van de dienstverlening;

  • een efficiënte en wendbare organisatie;

  • anticiperen op de toekomst.

Over het Ketenbureau i-Sociaal Domein
Samen met gemeenten, zorgaanbieders, softwareleveranciers en samenwerkingspartners werkt het Ketenbureau i-Sociaal Domein aan het verminderen van de administratieve lasten en verbeteren van de samenwerking tussen gemeenten en zorgaanbieders in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo). Dit met het doel meer tijd en geld voor zorg en ondersteuning aan de cliënt. Het Ketenbureau is onderdeel van VNG Realisatie. De VNG is ook één van de Stuurgroepleden. De andere leden van de stuurgroep i-Sociaal Domein zijn: Actiz, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, VGN, Valente en VWS.

Onze thema’s:
Recent hebben we in een Meerjarenkoers onze ambities en aanpak voor de komende jaren verwoord. Wij willen gemeenten en aanbieders ontzorgen door te helpen bij het verminderen van de administratieve lasten, het verbeteren van de informatievoorziening en het vereenvoudigen van de uitvoering. Dit doen wij met diverse projecten, producten en diensten. Bij de uitwerking betrekken wij altijd de experts uit het veld. Wij focussen ons op de volgende thema’s:

  • Inkoop en contractering

  • Administratieve processen en iStandaarden

  • Gegevensuitwisseling in de keten

  • Ketensamenwerking en partnerschap.

Dit alles doen wij met ca. 35 enthousiaste collega’s die uit het werkveld komen en zich volledig inzetten om de administratieve lasten in het Sociaal Domein (Wmo en JW) te verminderen. Naast de nodige online overleggen en afspraken hebben we op maandag in Den Haag en op woensdag in Utrecht een ‘kantoordag’, zodat we elkaar ook fysiek blijven ontmoeten en versterken. Binnen het Ketenbureau zijn de volgende teams werkzaam:

  • Projecten (Ontwikkeling)

  • Beheer

  • Regioteam

Omschrijving van de opdracht
Het team Beheer is verantwoordelijk voor het beheer van de diverse producten, diensten en standaarden die door het Ketenbureau aan het veld ter beschikking worden gesteld. Hierbij kan worden gedacht aan:

  • Het changemanagement op de infrastructuur van het Sociaal Domein. Deze infrastructuur bestaat uit de knooppunten Zorg (via Vecozo) en het Gemeentelijk Gegevens Knooppunt (via het Inlichtingenbureau)

  • De contractstandaarden Jeugdwet en Wmo

  • De Standaardadministratieprotocollen voor de JW, Wmo en GI’s

  • Diversen handreikingen en E-learnings op het gebied van inkoop en contractmanagement

  • Beheer van de diverse dashboards waarmee databronnen (o.a. het berichtenverkeer) worden gekoppeld en ontsloten.

  • Ondersteuning van gemeenten en aanbieders op gebied van data welke beschikbaar is vanuit het iWmo/iJW berichtenverkeer.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De informatieanalist zorgt ervoor dat:

  • Bestaande dashboards en monitoren worden beheerd. Dit betekent concreet dat als er wijzigingen nodig zijn deze worden doorgevoerd en getest en deze producten operationeel beschikbaar zijn voor de gebruikers.

  • Denkt mee in de ontwikkeling en beheer van nieuwe data analyse en monitoring tools.

  • Stemt zo nodig af met stakeholders binnen de VNG, het Inlichtingenbureau, VECOZO of andere dataleveranciers. De informatieanalist werkt nauw samen met de productmanager Dataproducten, waarbij de productmanager richtinggevend is.

Resultaat van de opdracht
De senior informatieanalist zorgt ervoor dat dataproducten zoals dashboards en monitoringtools actueel, betrouwbaar en beschikbaar zijn. Daarnaast draagt hij/zij bij aan de ontwikkeling en het beheer van nieuwe dataproducten die aansluiten op de behoeften van gemeenten en andere stakeholders. Door samen te werken met de productmanager Dataproducten en af te stemmen met relevante partijen, worden verbeteringen in data-analyse en monitoring effectief doorgevoerd. Dit versterkt de ondersteuning van gemeenten en aanbieders in het sociaal domein.

Eisen

  • Afgeronde WO opleiding Informatica, met aantoonbaar werk- en denkniveau op WOniveau.

  • Minimaal 7 jaar ervaring als business- of informatieanalist op gebied van monitoring/data analyse in de overheid

  • Minimaal 7 jaar ervaring in het Sociaal Domein (Jeugdwet/Wmo)

  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Wensen

  • Kennis van de ontwikkelingen binnen de (gemeentelijke) informatievoorziening in het Sociaal Domein.

  • Ervaring met het analyseren, ontwerpen en ontwikkelen van monitoringtools

  • Kennis van het i-SD berichtenverkeer en de interpretatie van data uit het berichtenverkeer.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.