Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Procesbegeleider Hersteloperatie kindertoeslagen, Schulden en Bestaanszekerheid

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 jan 2025

Einddatum:

1 jan 2028

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

9 nov 2024
Opdracht tarief 115Opdracht uren 36

Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • verbeteren van de dienstverlening;

  • een efficiënte en wendbare organisatie;

  • anticiperen op de toekomst.

Over het Basisteam Maken
Het is de missie van het basisteam Maken om de regie te nemen om door leden omarmde initiatieven door te ontwikkelen tot collectieve oplossingen en breed gebruik daarvan voor te bereiden.

Over de Programma’s Verbinden Schuldendomein, Hersteloperatie Kindertoeslagen en Bestaanszekerheid
Als procesbegeleider maak je onderdeel uit van het Basisteam Maken en werk je voor de volgende programma’ s: het programma Hersteloperatie Kindertoeslagen en op programma’s die in het teken staan van schulden en bestaanszekerheid. Het accent ligt op het programma Hersteloperatie Kindertoeslagen.

De hoofdambitie van VNG is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden.

De programma’s bieden gemeenten ondersteuning om complexe onderwerpen te implementeren binnen de gemeentelijke praktijk. De hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten ondersteunt gemeenten bij het helpen van ouders die zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ouders kunnen ondersteunen krijgen op de vijf leefgebieden: wonen, werk, zorg, financiën en gezin. Het programma ondersteunt gemeenten met producten als handreikingen, routekaarten, Q&A’s, formats, tweewekelijkse spreekuren en podcasts.

In de rol procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van thema’s (hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten, schulden en bestaanszekerheid). Dat doe je door een goede informatievoorziening die met gemeenten en andere stakeholders wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten. Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch en operationeel niveau binnen de hersteloperatie kinderopvangtoeslag, schuldendomein of bestaanszekerheid.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten;

  • Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.

  • Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten.

  • Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;

  • Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten;

  • Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie;

  • Je monitort de voortgang van de lopende wetstrajecten en/of de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.

Resultaat van de opdracht
Ondersteuning door de procesbegeleider moet ertoe leiden dat:

  1. De producten (handreikingen, factsheets, instructiemateriaal etc.) van kwalitatief hoog niveau zijn ontwikkeld en up to date zijn;

  2. Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te implementeren gebruikmakend van het kader dat bestaat uit de routekaart Financiële Zorgen;

  3. De klant- en stakeholdertevredenheid over de geleverde ondersteuning hoog is.

Eisen

  • Minimaal afgeronde opleiding op hbo-niveau;

  • WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau;

  • Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk uitvoeringsdomein op politiek-bestuurlijk terrein en in situaties met tegenstrijdige belangen;

  • Minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;

  • Aantoonbare kennis uit opdrachten inzake de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Blijkend uit cv.

Wensen

  • Kennis van (werk)processen bij gemeenten. (Toelichting in CV of motivatie)

  • In de afgelopen 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van adviseur op alle niveaus (bestuurlijk, strategisch, tactisch management en operationeel)

  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvormings)processen.

  • In de afgelopen vijf jaar aantoonbare ervaring in de rol van adviseur of projectleider in het creëren van draagvlak en faciliteren van kennisdeling voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties. (Benoem drie voorbeelden in motivatiebrief)

  • Inhoudelijke en actuele kennis op de gemeentelijke beleidsterreinen schulden en bestaanszekerheid. Licht dit toe aan de hand van twee voorbeelden in de motivatiebrief.

  • Inhoudelijke en actuele kennis van een crisisdossier binnen de (Rijks)overheid of bedrijfsleven. (Benoem voorbeelden in motivatiebrief).

  • Aantoonbare ervaring met het samenwerken met minimaal 2 Rijksoverheden binnen een programma of uitvoeringstraject. (Benoem minimaal twee voorbeelden in motivatiebrief).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.