Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Opdracht: Het Programma Vitale Vakantieparken, dat loopt tot en met 2027 is gericht op het transformeren van 8 niet vitale vakantieparken van een recreatieve naar een woonbestemming. Deze omzetting stelt eisen aan de landschappelijk inpassing, kwaliteitsverbetering en voldoen aan eisen omtrent bouwwerken. Het betreft een complexe (juridische) materie. Het samenbrengen en behartigen van meerdere, soms tegengestelde, belangen maakt dit programma extra uitdagend. Werken aan het programma Vitale vakantieparken betekent ook werken aan een onderwerp waar zowel politiek als in de media veel aandacht voor is. Ervaring met het werken binnen een gemeentelijke en politieke omgeving alsmede politieke sensitiviteit en ervaring met belangenbehartiging is noodzakelijk.
Doelstelling: Het hoofddoel is om een onherroepelijke wijziging van het omgevingsplan voor de 8 parken te realiseren. Dit is een heel proces met de verschillende parken om te bereiken.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden: Als project-adviseur ruimtelijke ordening Vitale Vakantieparken (VVP) zorg je met ruimtelijke en juridische expertise voor de bestemmingswijziging van 8 vakantieparken. In dit proces ben je verantwoordelijk voor de strategische onderhandelingen en het vertalen daarvan in het omgevingsplan. In de onderhandelingen moet je goed kunnen schakelen tussen de belangen van de provincie, gemeente, parkbesturen en bewoners van de vakantieparken. Voor het slagen van de transformatie is dit een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden om ook draagvlak te verkrijgen voor de ruimtelijke uitgangspunten. In deze functie wordt een stevige persoonlijkheid gevraagd met de blik naar buiten gericht. Het onderhouden van de contacten en strategisch kunnen opereren is een vereiste. Je bent uitstekend op de hoogte van de mogelijkheden en werking van de nieuwe Omgevingswet in relatie tot de transformatie van vakantieparken. Hoewel de materie nieuw voor de organisatie is en je jouw opdracht in een pionierende setting vervult, werk je zelfstandig binnen de vastgestelde kaders van het programma. Als project-adviseur ruimtelijke ordening vitale vakantieparken heb je een afgebakende opdracht. Je adviseert over ruimtelijke ontwikkelingen die bijdragen aan de transformatie van de geselecteerde vakantieparken. Daarnaast verzorg je het proces tot en met de besluitvorming over transformatie van 8 vakantieparken naar een woonbestemming. Hierbij zet jij jouw expertise en ervaring als senior RO-adviseur op het gebied van het transformeren van locaties naar woonbestemming in. Je werkt zelfstandig binnen de projectopdracht maar stemt wel regelmatig af met het projectteam.
Resultaten: Jouw opdracht is ten einde wanneer de transformatieplannen van deze parken zijn vastgesteld en zijn verwerkt in de omgevingsplannen van de twee gemeenten.
Eisen
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie in de afgelopen 20 jaar
Aantoonbare werkervaring met het programma Vitale Vakantieparken (20 punten)
Aantoonbare werkervaring in het opstellen van een ruimtelijk kader binnen een integrale juridisch-planologische context (30 punten)
Aantoonbare ervaring met strategisch onderhandelen met relevante ketenpartners ter verwezenlijking van de te realiseren doelen (20 punten)
Minimaal 5 jaar werkervaring als senior adviseur met de meest complexe ruimtelijke vraagstukken en het opstellen van omgevingsplannen/bestemmingsplannen. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (10 punten)
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met het schrijven van collegevoorstellen en bestuurlijke memos (10 punten)
Wensen en competenties
Competenties
Overtuigingskracht
Communicatieve vaardigheden
Omgaan met belangentegenstellingen
Leidinggevende capaciteiten
Sociaal in de omgang
Stevige teamspeler
Humor en luchtigheid
Organisatie en team
Organisatie Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Gespreksinformatie
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 19 november 2025 tussen 13.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
Benodigd aantal professionals:
Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen:
Maximaal 5 paginas
Opgesteld in het Nederlands
Minimaal 2 referenties
Overige informatie: De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nee. Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg en mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend. Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging). Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding. Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 11 november 2025 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 12 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 14 november 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.