Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 feb 2026Einddatum:
31 jan 2027Publicatiedatum:
13 dec 2025De rol van senior projectmanager businessimplementatie is een belangrijke rol binnen het kernteam van de Informatietransitie. Dit team bevat – naast de programmamanager en de -secretaris – de verschillende rollen die inhoudelijk de Informatietransitie vorm en inhoud geven op de verschillende aandachtsgebieden. Het Kernteam bestaat uit 8 senior managers, allen ‘meewerkend voorman/vrouw' op hun deel binnen het programma.
De senior projectmanager businessimplementatie is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een generieke aanpak en proces voor de businessimplementatie. Het implementatieproces is in de basis voor alle implementatietrajecten gelijk. Met de specifieke invulling van de veranderinstrumenten in deze aanpak wordt de betreffende opgave of businessdomein zo veel mogelijk gefaciliteerd in het doormaken van de Informatietransitie. In het aspect Businessimplementatie komen alle aspecten rond een aandachtsgebied in onderlinge samenhang samen. Daarmee is de senior projectmanager een spin in het web van de Informatietransitie, die stuurt, afstemt, plant en beoordeelt.
Taakelementen
De rol van senior projectmanager businessimplementatie en verandermanagement kent de volgende taakelementen:
Het ontwikkelen van de aanpak van de businessimplementatie. In dit aspect komen alle andere (eerder ontwikkelde aspecten) van de Informatietransitie samen (kaders en richtlijnen, moderniseren en saneren, processen en organisatie, verandermanagement)
Het managen van de businessimplementatie in de opgaven en organisatieonderdelen van PZH. In 3 jaar tijd moet de volledige implementatie binnen PZH gereed zijn, in nauwe samenspraak met de verantwoordelijke directeuren en in afstemming met de andere veranderingen die binnen PZH aan de orde zijn.
Het ontwikkelen en afstemmen van de project- en jaarplannen van de businessimplementatie en verandermanagement (met onder andere het onderwerp digitale geletterdheid) zowel binnen de Informatietransitie als daarbuiten.
Gezamenlijk met de andere rollen in het kernteam bewaken van het programmaportfolio van samenhangende projecten die gebruik maken van dezelfde resources.
Het verwerven (inkopen, aanbesteden, DAS-uitvragen, etc.) van mensen en middelen binnen de portefeuille businessimplementatie en verandermanagement (denk onder andere aan training, e-learnings, implementatieteam)
Management van de Informatietransitie als geheel, als lid van het kernteam. Het bijdragen aan de ontwikkeling van de overige aspecten binnen het programma.
Het onderhouden van contacten (afstemmen en sturen) op directieniveau (zowel DT, als domeindirecteuren) inzake de businessimplementatie.
Het afstemmen en coördineren van de veranderbewegingen binnen Informatietransitie met andere veranderbewegingen binnen de PZH-organisatie, waardoor alle veranderingen beter in balans zijn en de draaglast ervan beter is afgestemd op de draagkracht van organisatie en medewerkers. Andere veranderingen binnen de PZH-organisatie zijn (onder meer): organisatieontwikkeling, digitale transitie, Strategische Personeelsplanning (SPP), financiële processen en -systemen.
Het afstemmen met de campagneleider van de "Zo doen we dat!" communicatiecampagne, op welke manier de communicatie wordt aangesloten ter aankondiging en ondersteuning van de implementatie.
Het (mede) qua opzet en inhoud ontwikkelen van het aspect verandermanagement, met name op het gebied van:
Houding en gedrag van medewerkers en management
Digitale geletterdheid (digitaal rijbewijs), zowel het curriculum als de ontwikkeling of inkoop van leermiddelen
Het - in afstemming met de 'vaste' PZH-vertegenwoordigers (in IPO-verband en andere samenwerkingsgremia en -organisaties) - uitdragen en afstemmen van de Informatietransitie in het algemeen en van businessimplementatie en verandermanagement in het bijzonder.
Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 1 februari 2026 tot 31 januari 2026 beschikbaar voor 32 - 36 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op februari 2026 kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum;
Kennis en expertise: Uit het 'Invulformulier Kwaliteit' blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:
Minimaal een aantoonbaar behaald HBO diploma
Minimaal acht (8) jaar aantoonbare werkervaring in het opzetten en uitvoeren van projecten in een overheidsorganisatie (of daaraan gerelateerd);
Minimaal acht (8) jaar aantoonbare werkervaring als consultant of manager in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving;
Minimaal tien (10) jaar aantoonbare werkervaring in het opzetten, organiseren en leiden van projecten met een sterke IT-component, waarin bij voorkeur businessimplementatie een belangrijk aspect vormde;
Minimaal zes (6) jaar aantoonbare werkervaring met verander- en transitiemanagement.
G1 Minimaal een aantoonbaar behaald HBO diploma (5 punten);
G2 Mate van aantoonbare ervaring in het opzetten en uitvoeren van projecten in een overheidsorganisatie (of daaraan gerelateerd) (15 punten);
G3 Mate van aantoonbare werkervaring in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving (15 punten);
G4 Mate van aantoonbare ervaring in het opzetten, organiseren en leiden van projecten met een sterke IT-component, bij voorkeur met elementen van ketenintegratie en/of businessimplementatie (15 punten);
G5 Aantoonbare werkervaring met verander- en transitiemanagement (10 punten);
G6 Visie op de opdracht en geschiktheid (max. op 2 A4) (20 punten).
Toepassen verschillende leiderschapsstijlen (dienend, dragend, situationeel)
Aantoonbare heldere en transparante communicatie (op schrift en mondeling)
Netwerken
Overtuigingskracht
Organisatie- en bestuurssensitiviteit
Omgevingsbewustzijn
Aansturen multi projecten
Ontwikkelen medewerkers/ motiveren
Reflecteren
Creativiteit
Analytisch
Resultaatgericht
Besluitvaardig
Plannen en organiseren.
De provincie Zuid-Holland (PZH) is een moderne overheidsorganisatie die een cruciale rol vervult in het middenbestuur in Zuid-Holland. PZH werkt aan omvangrijke maatschappelijke opgaven, die onder meer zijn verwoord in het coalitieakkoord ‘Krachtig Zuid-Holland, 2023 - 2027. Het coalitieakkoord bepaalt daarmee de politieke agenda voor een collegeperiode en geeft ook politieke kaders die relevant zijn voor de Bedrijfsvoering.
Daarnaast is PZH in haar eigen organisatie volop in beweging om haar maatschappelijke rol optimaal te kunnen blijven vervullen. Een belangrijke ontwikkeling is de overgang van een traditionele hiërarchische organisatie- en sturingsstructuur (met directies, afdelingen en teams) naar een opgavengerichte organisatie (OGO). Bovendien investeert PZH ook in de Digitale Transformatie, in de provinciale opgaven én in vaardigheden van mensen.
Eind 2021 heeft PZH door Gartner Consulting een strategisch advies gevraagd over het data- en informatiebeheer.
Het advies van Gartner bevat drie conclusies en adviezen:
Het data- en informatiebeheer van PZH vergt een urgente en omvangrijke investering. De afgelopen jaren is er te weinig geïnvesteerd in de informatiehuishouding waardoor in toenemende mate niet wordt voldaan aan wet- en regelgeving.
Het data- en informatiedomein vraagt om een gesloten besturing (PDCA-cyclus). Er werd in het verleden niet of nauwelijks op het domein gestuurd. Er waren geen strategische kaders, belangrijke rollen zijn niet onderkend en ingevuld.
Wanneer PZH haar data- en informatiebeheer op orde heeft gebracht én er op stuurt (zodat het op orde blijft) dan liggen er grote kansen op het met moderne analysemiddelen feitelijk ondersteunen van het besluitvormingsproces en de verantwoording daarover. Het is daarom belangrijk dat PZH zich ontwikkelt op het gebied van het data-gedreven werken.
PZH omarmt de conclusies en adviezen van Gartner in het meerjarige programma Informatietransitie. De drie hoofdconclusies van het Gartneronderzoek vormen de drie aandachtsgebieden waarbinnen het programma doelen zijn geformuleerd en resultaten worden geboekt. Deze aandachtsgebieden zijn: 'Duurzame Toegankelijkheid', 'Datagedreven Werken' en 'I-governance en I-control'.
De Informatietransitie is een omvangrijk programma met veel ‘bewegende delen'. Om zowel adequaat en integraal te kunnen sturen, als wendbaar te kunnen blijven wanneer de situatie daarnaar vraagt, is de sturing per aandachtsgebied ingeregeld over de volgende lijnen:
een ProductOwner, die verantwoordelijkheid draagt voor de inhoudelijke roadmap;
een projectmanager Voortbrenging, die integraal verantwoordelijkheid draagt voor de realisatie van de inhoudelijke items op de roadmap,
de leadarchitect, die programmabreed (over de aandachtsgebieden heen) de verantwoordelijkheid draagt voor het bewaken van de architectuurprincipes en de vertaling van het inhoudelijke concept naar de technologie;
de senior projectmanager businessimplementatie, de verantwoordelijk is voor de implementatie van de eindproducten in de domeinen van de PZH-organisatie. Tot deze verantwoordelijkheid behoren ook het aspect verandermanagement en opleiding, vorming en training.
Geen van deze rollen is dominant in de sturing van een aandachtsgebied. De resultaten worden geboekt in nauwe samenwerkingen en onderlinge afstemming.
Optie tot verlenging: Maximaal acht (8) maal (voor bepaalde tijd) te verlengen met een maximale inhuurtermijn van 48 maanden exclusief de initiële inhuurperiode
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: Ten minste 1, optioneel 2
Overig algemeen: Met de inwerking treding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij de aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vragen wij bij inzet van ZZP'ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP'er.
In dit kader stelt de aanbestedende dienst nadrukkelijk dat:
a) Opdrachtnemer als zelfstandige werkzaamheden verricht en expertise heeft op het gebied van de voorliggende verder omschreven werkzaamheden en bereid is deze buiten dienstbetrekking ten behoeve van de Opdrachtgever te verrichten;
b) Als gevolg van het voornoemde geen hiërarchische aansturing zal plaatsvinden;
c) Opdrachtnemer over eigen apparatuur beschikt voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden;
d) Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW;
e) Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;
f) Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een aanstelling in dienst van Opdrachtgever in de zin van artikel 1 Ambtenarenwet jo. B.1 CAP tot stand te laten komen.