DOS-2025-0000512 - Senior Projectmanager dataloket/gegevenswoordenboek PZH

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
120 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 mrt 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

30 jan 2025

Omschrijving van de opdracht
De provincie Zuid-Holland (PZH) is een moderne overheidsorganisatie die een cruciale rol vervult in het midden-bestuur in Zuid-Holland. PZH werkt aan omvangrijke maatschappelijke opgaven, die onder meer zijn verwoord in het coalitieakkoord ‘Krachtig Zuid-Holland, 2023 - 2027. Het coalitieakkoord bepaalt daarmee de politieke agenda voor een collegeperiode en geeft ook politieke kaders die relevant zijn voor de Bedrijfsvoering.

Daarnaast is PZH in haar eigen organisatie volop in beweging om haar maatschappelijke rol optimaal te kunnen blijven vervullen. Een belangrijke ontwikkeling is de overgang van een traditionele hiërarchische organisatie- en sturingsstructuur (met directies, afdelingen en teams) naar een opgavengerichte organisatie. Bovendien investeert PZH ook in de Digitale Transformatie, in de provinciale opgaven én in digitale geletterdheid van mensen.

Eind 2021 heeft PZH aan Gartner Consulting gevraagd strategisch advies te geven over het data- en informatiebeheer. Het advies van Gartner bevat drie conclusies en adviezen:

  1. Het data- en informatiebeheer van PZH vergt een omvangrijke en urgente investering. De afgelopen jaren is er te weinig geïnvesteerd in de informatiehuishouding waardoor in toenemende mate niet wordt voldaan aan wet- en regelgeving.

  2. Het data- en informatiedomein vraagt om een gesloten besturing (PDCA-cyclus). Er wordt op dit moment niet of nauwelijks op het domein gestuurd. Er zijn geen strategische kaders, belangrijke rollen zijn niet onderkend en niet ingevuld.

  3. Wanneer PZH haar data- en informatiebeheer op orde heeft gebracht én er op stuurt (zodat het op orde blijft) dan liggen er grote kansen op het met moderne analysemiddelen feitelijk ondersteunen van het besluitvormingsproces en de verantwoording daarover. Het is daarom belangrijk dat PZH zich ontwikkelt op het gebied van het data-gedreven werken.

PZH omarmt de conclusies en adviezen van Gartner in het meerjarige programma Informatietransitie. De drie hoofdconclusies van het Gartneronderzoek vormen de drie aandachtsgebieden waarbinnen het programma doelen zijn geformuleerd en resultaten worden geboekt. Voor alle drie de aandachtsgebieden zijn vijf aspecten van belang. De aspecten kennen een zekere mate van volordelijkheid (alhoewel het geen ‘waterval’ proces betreft). Bovendien hebben alle aspecten invloed op elkaar. Onderstaande afbeeldingen visualiseren de relatie tussen de aandachtsgebieden en de aspecten.

De opdracht
Met de uitvoering van het programma wordt een grote stap gezet in het Data- en InformatieGedreven Werken van de provincie. Dit betekent dat de provincie in toenemende mate in de beleidsontwikkeling en besluitvorming in staat is om gebruik te maken van inzichten die uit haar data en informatie met geavanceerde hulpmiddelen worden ontsloten.

Binnen het aandachtsgebied DataGedreven Werken zijn we op zoek naar een senior projectmanager die volledig zelfstandig leiding geeft aan de realisatie van twee belangrijke innovatieve digitale dataservices:

  1. Het (gedeeltelijk Interprovinciale) project “Gegegevenswoordenboek” betekent een grote stap in het uniform maken en beheren van de betekenis van gegevens. Het gegevenswoordenboek maakt het gemakkelijker voor domeinen (zoals natuur en infrastructuur) om definities te hergebruiken en toe te passen. In plaats van telkens per project opnieuw definities te bepalen en in pdf’s te beschrijven, kunnen we straks gebruik maken van de beschikbare woordenboeken. Hier halen we onze definities uit of voegen we deze toe. Zo ontstaat een rijke en gevalideerde basis van betekenissen van data;

  2. “Het Dataloket” moet dè toegangsplek voor de gemeenschappelijke feitenbasis van de provincie zijn. Hier staan de gevalideerde data, mèt de juiste kwaliteit en betekenis, beschikbaar voor (her)gebruik. De diverse initiatieven die er nu zijn komen samen in één service, die toegankelijk is voor alle medewerkers en later ook daarbuiten.

De uitdaging is het ontwikkelen èn doorontwikkeling van de dataservices inclusief governanceplan, passend bij integraal DataGedreven Werken. Je werkt nauw samen met de DataBoard en DataOffice en het programma Informatietransitie. De eerste twee zijn voorlopige gremia die zich respectievelijk bezighouden met de datagovernance en het datamanagement (inrichting en executie). Wat is er nou mooier dan het werken met data, het goud van de organisatie, en deze borgen in een dataorganisatie zodat maatschappelijke opgaven, welke en hoe complex dan ook, direct en snel gerealiseerd kunnen worden.

Je gaat met het Gegevenswoordenboek DataGedreven Werken zichtbaar en toepasbaar maken in ons dagelijks werk! Je zet stappen in het gemakkelijk en toepasbaar delen van data en de betekenis hiervan. DataGedreven Werken is dan geen vage kreet meer, maar een zeer gewaardeerd en noodzakelijk onderdeel van ons dagelijks werk. Het project Gegevenswoordenboek is nauw verbonden aan het Interprovinciale project Gegevenswoordenboek. Het project Dataloket is de gemeenschappelijke basis voor (her)gebruik van data èn het Dataloket wordt een ‘afnemer’ van de gegevenswoordenboeken. Met deze opdrachten ben je een belangrijke spil in het succes. Het zijn dus geen geïsoleerde projecten en jij zorgt ervoor dat de projecten zowel inhoudelijk, als qua planning zijn uitgelijnd met de data-agenda van de DataBoard en DataOffice èn met het interprovinciale traject.

Je krijgt te maken met collega’s uit uiteenlopende domeinen en met collega’s buiten onze provincie. Samen hebben we één doel: data gebruiksvriendelijk en begrijpelijk voor ons laten werken.

Eisen

  • Eis 1 Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025 beschikbaar voor 36 uren per week voor de uitvoering en realisatie van de projecten “Gegevenswoordenboek“ en “Dataloket” en is flexibel inzetbaar. De kandidaat start op 1 maart 2025 of - in onderling overleg - op een andere nader te bepalen datum;

  • Eis 2 Vormvereiste CV: De inschrijver heeft het Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0000512’ en toegevoegd in tabblad ‘aanmelding’ op het aanbestedingsplatform. Alleen CV’s die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld. NOOT apart bijgevoegde CV’s (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling.

  • Eis 3 Vormvereiste invulformulier Kwaliteit: Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025- 0000512’. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina’s, dan worden de pagina’s die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;

  • Eis 4 Vormvereiste Uurtarief: Bijlage ‘Invulfor ulier Uurtarief DOS-2025-0000512’ wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding” op het aanbestedingsplatform; BELANGRIJK: Uurtarief mag UITSLUITEND ingevuld worden in het voornoemde ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0000512’ zodat de kwaliteit beoordeeld kan worden zonder kennis van het Uurtarief.

  • Eis 5 Bandbreedte Uurtarief: Het aangeboden uurtarief bedraagt in het ‘Invulfor ulier Uurtarief DOS-2025-0000512’ minimaal € 100,00 en maximaal € 120,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, zoals reis- , verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;

  • Eis 6 Kennis en expertise: Uit het ‘DOS-2025-0000512’ blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:

    • Eis 6.1 Minimaal een afgeronde WO opleiding, aantoonbare ervaring met DMBoK2 (datagovernance en datamanagement), aantoonbare omgang met externe partners en aantoonbare ervaring in politieke en bestuurlijke sensitieve omgevingen;

    • Eis 6.2 Minimaal vijf (5) jaar ervaring in het opzetten en uitvoeren van projecten in een, qua omvang met de Provincie vergelijkbare, overheidsorganisatie (of daaraan gerelateerd);

    • Eis 6.3 Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring in het opzetten, organiseren en leiden van projecten met een Datagedreven-Werken-component (datagovernance en datamanagement);

    • Eis 6.4 Aantoonbare werkervaring met projectmanagement-concepten en -methoden, Prince2 en agile/scrum.

  • Eis 7 Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp (algemeen risicoprofiel) van de kandidaat aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.