Bosmakelaar

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

Sluit over 2 dagen
140 Zuid-Holland

Begindatum:

11 aug 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

12 - 16

Publicatiedatum:

27 jun 2025

Omschrijving

De uitvraag betreft hier een huidige functie die momenteel eerder door een externe medewerker is vervuld. Het kan zijn dat deze medewerker ook als kandidaat via onderhavige procedure wordt aangeboden. Deze kandidaat wordt als gelijke beoordeeld.

Omschrijving van de opdracht
Om de concrete kansen die we zien voor bosuitbreiding in de provincie, verder te brengen of initiatiefnemers te ondersteunen, willen we een bureau vragen om als “bosmakelaar” op te treden. De bosmakelaar wordt gevraagd om in te zoomen op bepaalde kansrijke locaties en actief de vraag, van initiatiefnemers/investeerder die bomen willen planten, te verbinden met geschikte locaties. Daarbij ook de initiatiefnemers ‘aan de hand te nemen’ om het proces verder te brengen. Ook vragen we de bosmakelaar ons te adviseren over toekomstige financieringsmogelijkheden van bosuitbreiding, vitalisering van bestaand bos en voornamelijk het toekomstig beheer van deze locaties.

Kleinere initiatieven (oppervlakte van 0,5 < ha) vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de bosmakelaar, maar deze initiatiefnemers worden via andere initiatieven zoals de actieve vrijwilligers verplantbeweging Meerbomennu van Stichting Urgenda, en andere subsidieregelingen van PZH ondersteund om te helpen om bomen te planten.

De werkzaamheden voor de bosmakelaar zijn:

  • Het ondersteunen van meerdere concrete Zuid-Hollandse initiatieven door het uitwerken van kansen voor bosuitbreiding, en waar nodig/mogelijk op zoek naar nieuwe locaties;

  • Het concreet verbinden van (markt)financiering aan (bovenstaande) kansrijke bos ontwikkellocaties locaties;

  • Inzicht krijgen in de mogelijkheden voor toekomstige financieringsmogelijkheden van bosuitbreiding, vitalisering van bestaand bos en het beheer van deze locaties (geen groot onderdeel).

Wij zoeken één persoon die optreedt als Bosmakelaar in deze functie. Omdat er voor deze rol meerdere disciplines (grond, financiën, ruimtelijke ordening, landschap en natuur) samen komen, verwachten we van deze persoon dat deze een netwerk heeft van experts die input kunnen leveren voor deze functie, maar wij zullen ook als provincie een deel van de inhoudelijke ondersteuning leveren.

Selectie van pilotgebieden en uitwerking in format
De afgelopen jaren zijn er een velen initiatieven/kansen gericht op bosuitbreiding bij ons binnen gekomen en wij zien kansen op provinciale gronden. We willen een aantal (ongeveer 5 tot 10) van deze initiatieven selecteren als onderdeel van deze rol. Voor deze locaties wordt het contact onderhouden en zij worden verder geholpen richting realisatie. Hierbij wordt de informatie goed opgeslagen in een format, waardoor een soort “locatiepaspoort” ontstaat met achtergrondinformatie, voortgang, knelpunten, bestuurlijke gevoeligheid etc. Hieronder staan meerdere mogelijke contactlocaties, maar dit kan de komende periode nog wijzigingen:

  • Locaties met mogelijkheden en obstakels:

    • Provinciale grond nabij Delfgauw

    • Provinciale grond Voorne Putten

    • Aankoopkans grond 20 ha Delfgauw

    • Klein Leeuwenhorst

    • Locatie nabij Dordtse Biesbosch

  • Gesubsidieerde projecten:

    • Buiten recreatiegebieden

      • Zuidpolder Barendrecht (gemeente)

      • Polder Buitenzomerlanden in de Hoeksche Waard (ASR)

    • Binnen recreatiegebieden

      • De Uitwaayer

      • De Bernisse en Brielse Meer

  • Nog niet gesubsidieerd, binnen recreatiegebied:

    • IJsselmonde

    • Hof van Delfland

Bij aanvang van de opdracht ontvangt u meer informatie per locatie. In de eerste stap willen we samen met de begeleidingsgroep een aantal van deze initiatieven kiezen om te komen tot een goede selectie. In het bos team is nog een bosmakelaar aanwezig als evenknie, in goed overleg worden de projecten verdeeld en besloten wie bij welke locatie aanspreekpunt is.

Eisen

Door het indienen van een inschrijving verklaart de Inschrijver zich akkoord met alle hieronder genoemde eisen:

  1. Beschikbaarheid:
    De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 11 augustus 2025 tot 30 januari 2026 beschikbaar voor gemiddeld 12 tot 16 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op 11 augustus 2025 kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum;

  2. Vormvereiste CV:
    De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0002685’ en toegevoegd in tabblad ‘aanmelding’ op het aanbestedingsplatform. Alleen CV’s die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld.
    NOOT apart bijgevoegde CV’s (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling.

  3. Vormvereiste invulformulier Kwaliteit:
    Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0002685’. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina’s, dan worden de pagina’s die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;

  4. Vormvereiste Tarief:
    Bijlage ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002685’ wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding” op het aanbestedingsplatform; BELANGRIJK: Uurtarief mag ENKEL ingevuld worden in het voornoemde ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002685’ zodat de kwaliteit beoordeeld kan worden zonder kennis van het Uurtarief.

  5. Bandbreedte opdrachtwaarde en integrale uurtarief:
    Het aangeboden uurtarief bedraagt in het ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002685’ minimaal €120,00 en maximaal €140,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis-, verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;

  6. Kennis en expertise:
    Uit het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0002685’ blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:

    • Minimaal een afgeronde HBO/WO opleiding in de richting van bos- en natuurbeheer;

    • Minimaal 3 jaren aantoonbare ervaring met projecten in de fysieke leefomgeving (natuurinrichting), in de plan- en realisatiefase;

    • Aantoonbare kennis van en ervaring met het functioneren van openbaar bestuur en de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen.

    • Is bekend met provinciale werkwijze op het gebied van natuur opgaven.

  7. Verklaring omtrent gedrag (VOGnp):
    De inschrijver zal in het geval deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp van de kandidaat aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.
    Uitgangspunten hierbij zijn:

    • Provincie Zuid-Holland ondertekent het aanvraagformulier voor de VOG niet. Raadpleeg voor instructies hierover hoofdstuk 2 van het openbare document Aanvraagformulier Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

    • Selecteer bij de aanvraag het algemeen screeningsprofiel als uitgangspunt. Aanvullend vinkt u, op basis van de aard van de toekomstige werkzaamheden, de relevante risicogebieden aan.

Wensen en competenties

EMVI: Prijs-Kwaliteitverhouding
PZH hanteert het gunningcriterium ‘Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) - variant de Beste Prijs-Kwaliteitverhouding (PKV)’. De verhouding voor deze uitvraag is conform onderstaande:

  • Kwaliteit 90 punten

  • Uurtarief 10 punten

Wensen

  1. Visie op de opdracht, plan van aanpak en overtuigingskracht (Max. te behalen punten: 25 punten):

    • De visie en plan van aanpak sluit aan bij de beschrijving van de uitvraag (5 punten)

    • De opdrachtnemer laat in die visie en plan van aanpak overtuigend zien op wat voor manier de opdracht wordt ingevuld (15 punten)

    • In de visie en plan van aanpak staan overtuigende en praktische ideeën om deze opdracht uit te kunnen voeren (25 punten)

  2. Kennis en ervaring gericht op:
    1. bosontwikkeling en bosbeheer
    2. grondverwerving en zicht op aankoopmogelijkheden grond
    3. ruimtelijke ordening procedures om bosontwikkeling mogelijk te maken:
    (Max. te behalen punten: 25 punten):

    • Uit de CV van de bosmakelaar blijkt dat een netwerk ingezet kan worden om deze expertises bij de opdracht te betrekken (5 punten)

    • Uit CV van de bosmakelaar blijkt dat deze persoon minstens één van de genoemde disciplines zelf in kan brengen en voor de andere disciplines zijn of haar netwerk in kan zetten (15 punten)

    • Uit CV van de bosmakelaar blijkt dat deze persoon minstens twee van de genoemde disciplines zelf in kan brengen en voor de derde discipline kan aantonen dat een geschikt netwerk in gezet kan worden (25 punten)

  3. Kennis en ervaring gericht op financieringsmogelijkheden voor bosrealisatie & beheer (of natuurontwikkeling in algemene zin) (Max. te behalen punten: 20 punten):

    • Uit het netwerk van de bosmakelaar blijkt dat financiële kennis ingezet kan worden voor deze opdracht (5 punten)

    • Uit de CV van bosmakelaar blijkt dat deze een financiële achtergrond heeft (10 punten)

    • Uit CV bosmakelaar en Plan van aanpak blijkt dat de bosmakelaar ervaring en concrete ideeën heeft over het verbinden van financiering aan natuurontwikkeling (20 punten)

  4. Een netwerk in Zuid-Holland met voor deze opdracht belangrijke stakeholders (Max. te behalen punten: 20 punten):

    • In de offerte is aangetoond dat de bosmakelaar een netwerk in Zuid-Holland heeft met partijen die grond beschikbaar hebben (5 punten)

    • In de offerte is aangetoond dat de bosmakelaar een netwerk in Zuid-Holland heeft met alle van de volgende stakeholders:
      (10 punten)

      • Partijen die grond beschikbaar hebben

      • Banken en andere financieringspartijen

    • In de offerte is aangetoond dat de bosmakelaar een netwerk in Zuid-Holland heeft met alle van de volgende stakeholders:
      (20 punten)

      • Partijen die grond beschikbaar hebben

      • Stakeholders of gemeentes die graag bos willen ontwikkelen.

      • Banken en andere financieringspartijen

  5. Totaal aantal te behalen punten voor het subgunningscriterium Uurtarief: 10.

    Voor het bepalen van de score voor het uurtarief wordt de volgende formule gehanteerd:

    maximale punten uurtarief – ((aangeboden uurtarief – minimale toegestane uurtarief) x (maximale punten uurtarief / (maximale toegestane uurtarief - minimale toegestane uurtarief)) = score prijs.

    Het aangeboden uurtarief bedraagt minimaal €120,-- en maximaal €140,-- exclusief BTW (inclusief alle overige kosten) en bij elke Euro hoger dan € 120,--, geldt een mindering van 0,5 punt.

Competenties

Uit de door de inschrijver ingediende stukken en het verificatiegesprek blijkt dat de kandidaat minimaal over de onderstaande competenties beschikt. Deze competenties staan in relatie met de wijze waarop de opdracht moet worden uitgevoerd.

  • Politiek – bestuurlijk sensitief

  • Strategisch kunnen schakelen

  • Procesmatig sterk, resultaatgericht en ‘in control’

  • Communicatief vaardig

Organisatie en team

Afdeling Water, Klimaat en Natuur
Bos en bomen staan in de publieke belangstelling. Het Rijk heeft in 2020 een Nationale bossenstrategie vastgesteld. Daarbij is het advies (College van Rijkadviseurs) om zeker ook te investeren in bos en bomen in de westelijke randstad. Binnen Zuid-Holland is het groeimodel Bos- en bomenbeleid door GS vastgesteld en in mei 2021 ook een bijbehorend Werkplan Bos en bomen.

In het groeimodel en het werkplan is afgesproken om uitbreiding van bos en bomen te koppelen aan provinciale opgaven en als ambitie mee te nemen bij lopende gebiedsprocessen en programma’s. Hiervoor is er een ruimtelijke strategie ontwikkeld. In deze studie is de potentie van bosuitbreiding, ruimtelijk benaderd voor Zuid-Holland, waarin per landschapstype is beschreven hoe de kansen voor uitbreiding van bos en bomen eruit kan zien.

Tegelijkertijd hebben we ook gekeken welke provinciale gronden mogelijk geschikt zijn voor bosuitbreiding en hier zijn een aantal mogelijke locaties uit naar voren gekomen en in samenwerking met Staatsbosbeheer is gekeken naar de mogelijkheden voor bosuitbreiding in recreatiegebieden. Hiervoor is een ontwikkelperspectief voor bossen in recreatiegebieden opgesteld, zie link naar het hoofdrapport. Het meest recente product is een “levende” kansenkaart voor Bos en bomen, waarin alle kansen, van hoog-over visie, tot aan concrete locaties waar gesprekken lopen, op kaart zijn gezet. Deze wordt door het bos-team van de provincie Zuid-Holland gebruikt als leidraad, en kan in gesprekken (ook in deelgebieden van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied) onder de arm worden meegenomen om kansen te bespreken met partners buiten de organisatie.

Gespreksinformatie

Geplande datum verificatiegesprek:
9 juli 2025, tussen 15:00 en 17:00 uur

Locatie waar verificatiegesprek plaatsvindt:
Microsoft Teams

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Verlenging:
    De opdracht kan 3 keer verlengd worden met 6 maanden. Verlenging is onder dezelfde voorwaarden en condities als de voorliggende opdracht.

  • Plaats tewerkstelling:
    Provincie Zuid-Holland, standplaats Den Haag (minimaal 1 dag per week beschikbaar om op locatie te werken. Daarnaast ook gedeeltelijk online werken mogelijk)

Let op!: Met de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij de aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vragen wij bij inzet van ZZP’ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP’er. In dit kader stelt de aanbestedende dienst nadrukkelijk dat:

  • Opdrachtnemer als zelfstandige werkzaamheden verricht en expertise heeft op het gebied van de voorliggende verder omschreven werkzaamheden en bereid is deze buiten dienstbetrekking ten behoeve van de Opdrachtgever te verrichten;

  • Als gevolg van het voornoemde geen hiërarchische aansturing zal plaatsvinden;

  • Opdrachtnemer over eigen apparatuur beschikt voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een aanstelling in dienst van Opdrachtgever in de zin van artikel 1 Ambtenarenwet jo. B.1 CAP tot stand te laten komen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur