Logo van Gemeente Zwartewaterland
Logo van Gemeente Zwartewaterland

Beleidsmedewerker Beschermd wonen/Maatschappelijke opvang/Zorg en veiligheid

Telvorenstraat, 8061 CB Hasselt, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

26 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Vanaf 1 januari 2026 wordt het beschermd wonen (door)gedecentraliseerd. Naast nieuwe taken hebben gemeenten ook een veranderopdracht: ondersteuning veel meer in de thuissituatie vormgeven (beschermd thuis). De gemeente Zwartewaterland heeft hiervoor een (lokale en regionale) toekomstvisie vastgesteld. Deze transitie vraagt op deelonderwerpen en van verschillende medewerkers inspanningen om deze ambities te realiseren. Inmiddels hebben wij grote stappen gemaakt en daarom zoeken wij een resultaatgerichte beleidsmedewerker die dit proces verder gaat uitrollen, begeleiden en bewaken. Als beleidsmedewerker geef je uitvoering aan de doorcentralisatie van Beschermd Wonen. Je opereert zelfstandig in interne en externe overlegverbanden waarbij politiek gevoelige onderwerpen besproken worden en waarbij consequenties voor andere beleidsvelden aan de orde kunnen zijn. In de externe overlegverbanden ben je je bewust van de positie en de rol die de gemeente Zwartewaterland heeft in de regionale samenwerking. Je gaat aan de slag met actuele vraagstukken en opgaven. Hierbij vervul je de rol van adviseur en trekker van deze vraagstukken. Je stimuleert de integraliteit en kwaliteit in beleidsprocessen en monitort de effecten van ons beleid. Het is van belang dat je de dossiers snel eigen kunt maken en doorziet welke aanpak en processtappen op ambtelijk en bestuurlijk niveau nodig zijn.

Werkzaamheden en Verantwoordelijkheden:

  • Continuiteit op dossiers op het snijvlak van zorg en veiligheid waarborgen
  • Nieuwe problematiek oppakken
  • Adviseren over rollen en verantwoordelijkheden
  • Organiseren en voorzitten van MDOs
  • Aanspreekpunt voor ketenpartners
  • Doorontwikkeling AVE-model
  • Verantwoordelijkheden zijn o.a.: Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Diverse taken op het gebied van GGZ, Continuiteit op dossiers op het snijvlak van zorg en veiligheid waarborgen
  • Je kunt zelfstandig werken aan een opdracht en toont hierin eigenaarschap
  • Daarnaast ben je een verbinder en weet je samen met anderen projecten tot een succesvol resultaat te realiseren
  • Je bent een specialist in het veld van beschermd wonen en breed inzetbaar
  • Je initieert en formuleert beleidsvoorstellen en adviseert het management en het bestuur over de uitvoering daarvan
  • Het schrijven van onder andere collegevoorstellen is voor jou een koud kunstje
  • Ook beantwoord je schriftelijke vragen en moties van raadsleden die jouw dossiers betreffen
  • Je bent communicatief sterk en je zorgt ervoor dat betrokken partijen geinformeerd zijn en tot actie overgaan
  • Je bent je bewust dat je in een politiek bestuurlijke context werkt en weet wat dit van jou vraagt
  • Je werkt nauw samen met de betrokken collegas uit hetzelfde werkveld
  • In het team geef je, maar krijg je ook vertrouwen door je betrokkenheid

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Bring your own device. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop en/of ipad;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar als Adviseur op het gebied van Sociaal Domein bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar op het gebied van zorg en veiligheid bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar als Adviseur op het gebied van Zorg en Veiligheid bij een gemeente; (40 punten)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van Beschermd Wonen; (25 punten)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het coordineren van de samenwerking met externe partijen en stakeholders (duidelijk weergeven in het cv middels een toelichting/voorbeeld); (10 punten)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het voorbereiden, ontwikkelen en implementeren van beleidsstukken en strategieplannen; (15 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met het implementeren van Wet verplichte GGZ; (10 punten)

Competenties

  • Mondelinge communicatie;
  • Schriftelijke communicatie;
  • Kunnen positioneren in het politiek bestuurlijke krachtenveld;
  • Verbinden;
  • Draagvlak creeren.

Organisatie en team

Organisatie Beleef de Gemeente Zwartewaterland

De gemeente Zwartewaterland bestaat uit 3 kernen en een mooi buitengebied. Genemuiden staat bekend om zijn grootschalige tapijtindustrie van internationale allure. Hanzestad Hasselt kent een rijke en eeuwenoude historie. Zwartsluis heeft veel watersport en scheepsbouw en fungeert als toegangspoort naar Nationaal Park Weerribben-Wieden. Zwartewaterland is dus een bedrijvige en een groene gemeente, prachtig gelegen aan het Zwartewater. Belangrijk daarbij is het behoud van evenwicht tussen economie en ecologie. Kenmerkend is verder het respect van de mensen naar elkaar en de betrokkenheid van de gemeenschappen bij onze samenleving.

Bij de gemeente Zwartewaterland werken we met ongeveer 200 mensen. Het is overzichtelijk, persoonlijk en collegiaal. Samen creeren we de beste ondersteuning voor onze inwoners, door breed te denken op een kleinschalige manier en altijd met een passende oplossing. Daarvoor maken wij ons hard. Onze kernwaarden zijn: menselijke maat, oog en oor voor iedere stem, sterke samenwerking, dienstbaarheid en kwaliteit. Onze organisatie kent weinig hierarchie en veel korte lijnen. Als medewerker van Zwartewaterland draag je grote verantwoordelijkheden. Je wordt uitgedaagd om buiten vakspecialistische kaders te denken. Daarbij hanteren we vanzelfsprekend moderne arbeidsvoorwaarden. Vanuit ons kantoor in Hasselt, aan de rand van de binnenstad, ben je binnen 10 minuten op de A28. Prima bereikbaar vanaf bijvoorbeeld Zwolle, Meppel en Kampen.

Gespreksinformatie

Beoordeling en Selectieproces

Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv's op de Vereisten / Knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.

Stap 2: Selectie 10 cv's voor de organisatie
Flextender beoordeelt de cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen op de gunningscriteria. De 10 best scorende kandidaten worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de 10 geselecteerde cv's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de kandidaten voldoen aan het profiel, met name op de competenties. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien dit niet lukt, wordt stap 3 herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

  • Gesprekken bij de opdrachtgever: vrijdag 5 december 2025
  • Bericht aan uitgenodigde kandidaten: uiterlijk donderdag 4 december 2025
  • Bericht aan overige kandidaten: na de gesprekken over de voortgang.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend.

De Opdrachtgever zal om de volgende documenten vragen:

  • Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

  • Een Uittreksel Handelsregister (KvK)

  • Een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring

  • Een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Bring your own device is van toepassing (eisen apparatuur):

  • De laptop draait op Windows 10 of Windows 11 en heeft een USB-C aansluiting die de Thunderbolt 4 standaard ondersteunt.

  • De telefoon wordt door de fabrikant nog wordt ondersteund met updates en is voorzien van de laatste updates.

  • Wordt niet op afstand beheerd door een andere organisatie (2 MDM beheer oplossingen op 1 toestel is niet mogelijk)

Meer informatie

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de
desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr