Beleidsadviseur Wonen (medior) Periode: Zsm (1-12-2024) 31-7-2025 (8 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging Belasting: 32-36 uur per week gemiddeld Tarief: Max. 110,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Korte beschrijving speelveld Utrecht heeft jou nodig!
Utrecht groeit snel en vraagt om slimme oplossingen om de stad leefbaar te houden. Binnen het organisatieonderdeel Ruimte van de gemeente Utrecht werk je in opgaveteams aan integrale oplossingen voor deze groei. De opgaven volgen uit de Ruimtelijke Strategie Utrecht, waarin 'Gezond Stedelijk Leven' centraal staat voor de stadsontwikkeling.
Utrecht is een aantrekkelijke stad om in te wonen en ontwikkelt zich snel. Utrecht wil zorgen voor betaalbare en passende woonplekken voor iedereen. Dit is echter niet vanzelfsprekend. Het nieuwe gemeentebestuur wil een stap maken van woningmarkt naar volkshuisvesting. Dit vraagt om het aanpakken van diverse vraagstukken, zowel voor het optimaal benutten van de bestaande 160.000 woningen als voor het realiseren van 60.000 nieuwe woningen. Het uitgangspunt hierbij is ongelijk investeren om gelijke kansen te creeren. Jouw opdracht is om als beleidsadviseur wonen een belangrijke bijdrage te leveren aan deze doelstellingen.
Je voert deze opdracht uit binnen het team Thuis voor iedereen, onderdeel van de afdeling Wonen. De afdeling bestaat uit ongeveer 30 collegas verdeeld over vier teams: Thuis voor iedereen, Bestaande voorraad, Woningcorporaties en Markt. Er wordt nauw samengewerkt binnen de afdeling om de woningmarktproblemen integraal aan te pakken. Binnen jouw team werk je specifiek aan vraagstukken rond woonplekken voor kwetsbare groepen in de stad.
Zo draag je bij aan een leefbare, gezonde en eerlijke stad voor alle inwoners van Utrecht.
Je taken zijn: In deze opdracht werk je samen met je collegas uit het team Thuis voor iedereen aan het vinden van woonplekken voor aandachtsgroepen in Utrecht. Dit gaat over het toewijzen van woningen aan mensen die extra hulp nodig hebben, zoals statushouders en andere aandachtsgroepen. Daarnaast werk je samen met regionale en lokale partners aan oplossingen binnen de zorg- en asielketen.
Je belangrijkste taken zijn:
Verbeteren van werkprocessen voor volkshuisvesting, zoals urgentieverlening, beroepenvoorrang en huisvestingsvergunningen.
Herkennen en aanpakken van problemen in beleid, verordeningen en afspraken.
Behandelen van moeilijke gevallen rondom urgentieverlening.
Verbeteren van de instroom, doorstroom en uitstroom van aandachtsgroepen op beschikbare woonplekken.
Meewerken aan de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting, vooral voor woningtoewijzing en urgentieverlening.
Oplossingen bedenken en bijdragen aan huisvesting voor aandachtsgroepen in de stad.
In deze rol draag je bij aan een thuis voor iedereen door je werk voor aandachtsgroepen in Utrecht. Je werkt samen met collegas van de afdelingen Wonen en Maatschappelijke Ondersteuning en zorgt voor een goed bestuurlijk proces voor de wethouder, het college en de gemeenteraad. Dit doe je onder andere door vergaderstukken, raadsbrieven en besluitvormingsdocumenten te maken.
Daarnaast verwachten we dat je een frisse blik hebt op de woningmarkt en met nieuwe ideeen komt om verschillende groepen in Utrecht een passende woonplek te geven.
Jij bent/hebt:
Minimaal een afgeronde hbo opleiding, bij voorkeur in de studierichting van wonen, zoals bijvoorbeeld planologie, sociale geografie, sociologie, sociaal werk of bestuurskunde
Je hebt werkervaring in het woondomein, opgedaan bij bijvoorbeeld woningcorporaties, maatschappelijke organisatie, kennisinstelling of een overheid
Je hebt bij voorkeur zo'n 5 jaar ervaring met huisvesting van aandachtsgroepen, urgentiedienstverlening, implementatie van wetgeving, huisvestingsverordening of toewijzingssystemen voor woningzoekenden
De opdracht vereist dat je beschikt voer de volgende competenties/vaardigheden
Omgevingsbewust zijn: je hebt goed ontwikkelde voelsprieten voor verhoudingen en verschillende belangen duidt op een sterk bewustzijn van de omgeving en politieke dynamieken.
Samenwerken: In de samenwerkingen ben je goed in staat om collegas en partners te informeren en in beweging te krijgen.
Initiatief nemen: Je neemt initiatief en steekt de handen uit de mouwen.
Resultaatgericht werken: Je gaat op een doortastende manier te werk en weet tot resultaten te komen.
Druk weerstaan: Ook onder stressvolle omstandigheden zoals tijdsdruk.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten: Gesprekken zijn gepland in de week van 11 november.De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.