Logo van Gemeente Urk
Logo van Gemeente Urk

Senior beleidsmedewerker/vergunningverlener fysieke leeftomgeving

Singel 9, 8321 GT Urk, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

19 mei 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 105Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Context

Bij gemeente Urk werk je in de opdracht als vergunningverlener aan oplossingen die ertoe doen. Je maakt impact in een omgeving waar we elkaar kennen, helpen en samen vooruit willen. Praktisch, betrokken en met korte lijnen.

Opdracht

In deze opdracht werk je op het snijvlak van beleid en uitvoering binnen de dynamische context van de Omgevingswet. Je bent zowel aanspreekpunt voor (complexe) vergunningaanvragen als verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en advies aan het college en je collegas. Je bent van begin tot eind betrokken bij het behandelen van aanvragen, het voeren van overleg met initiatiefnemers en het toetsen van initiatieven aan wet- en regelgeving. Tegelijkertijd vertaal je landelijke en regionale ontwikkelingen naar lokaal beleid en draag je bij aan continue verbetering van processen en dienstverlening.

Werkzaamheden

  • Beoordelen van (complexe) aanvragen omgevingsvergunningen (toetsen aan omgevingsplan, Besluit bouwwerken leefomgeving, beleidsregels enz.)
  • Informeren, adviseren en begeleiden van aanvragers en collegas in het proces
  • Voeren van vooroverleggen, vertegenwoordigen van de gemeente
  • Afhandelen van bezwaren en beroepen en opstellen van verweerschriften
  • Ontwikkelen en onderhouden van beleidsregels (Omgevingswet);
  • Adviseren van het college
  • Deelnemen aan projectgroepen en de omgevingstafel
  • Overleggen met de portefeuillehouder en optreden als sparringpartner
  • Voeren van (pre)mediation en onderhouden van statistische gegevens.

Eisen

  • Afgeronde hbo-opleiding (bij voorkeur bouwkunde of vergelijkbaar) of hbo werk- en denkniveau, aantoonbaar met minimaal 7 jaar ervaring in een soortgelijke functie.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring binnen een (gemeentelijke) overheidsorganisatie in een soortgelijke functie in de afgelopen vijf jaar.
  • In het bezit zijn van diploma's ABW I en II.
  • Actuele kennis van de Omgevingswet, Bbl, Awb en aanverwante regelgeving.
  • Kandidaat spreekt en schrijft vloeiend Nederlands.
  • Deze opdracht staat niet open voor zzp'ers, omdat je werkt vanuit leiding en toezicht van de leidinggevende.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare ervaring bij een (gemeentelijke) overheidsorganisatie van 3-5 jaar (5%), 5-7 jaar (10%) of > 7 jaar (20%).
  • Op c.v. aantoonbare kennis van Rx Mission.
  • Woon-werk afstand van maximaal een uur rijden vanaf Urk.

Competenties

  • Stevige inhoudelijke kennis en een proactieve houding.
  • Makkelijk schakelen tussen beleid en praktijk.
  • Denken in oplossingen.
  • Goed omgaan met bestuurlijke gevoeligheid.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en het vermogen om verbinding te maken.
  • Adviesvaardigheden.
  • Kennis van vergunningverlening fysieke leefomgeving.

Organisatie en team

Bij gemeente Urk werk je in de opdracht als vergunningverlener aan oplossingen die ertoe doen. Je maakt impact in een omgeving waar we elkaar kennen, helpen en samen vooruit willen. Praktisch, betrokken en met korte lijnen.

Gespreksinformatie

De interviews worden gepland op donderdag 18 december tussen 09.00 uur en 12.30 uur. Na de eerste selectieronde worden met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling en worden beoordeeld volgens de aangegeven criteria.

  • Kennis en ervaring zoals aangegeven in de uitvraag

  • Communicatieve vaardigheden en het vermogen te verbinden

  • Adviesvaardigheden

  • Kennis van vergunningverlening fysieke leefomgeving

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 4 maanden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr