Jurist Handhaving

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

27 aug 2025

Omschrijving

De functie juridisch adviseur handhaving is momenteel moeilijk invulbaar. Ter overbrugging van de wervingsperiode voor een structurele invulling zoekt de gemeente tijdelijke specialistische ondersteuning. De opdracht richt zich op het afronden van lopende complexe handhavingsdossiers en het waarborgen van juridische kwaliteit in bezwaar- en beroepsprocedures. De opdracht wordt uitsluitend op zelfstandige en resultaatgerichte wijze uitgevoerd, zonder hiërarchische aansturing. De opdrachtnemer werkt volledig zelfstandig en bepaalt eigen planning, werkwijze en inhoudelijke invulling.

Het leveren van juridische producten en adviezen die bijdragen aan:

  • De afronding van lopende, complexe dossiers op het gebied van bestuursrechtelijke handhaving;

  • De versterking van juridische kwaliteit in bezwaar- en beroepsprocedures;

  • Tijdige signalering van juridische risico's.

Op te leveren Resultaten

De opdrachtnemer levert gedurende de opdrachtperiode zelfstandig de volgende producten op:

  1. Handhavingsbesluiten:

    • Minimaal 5 juridisch onderbouwde besluiten per maand;

    • Motivering conform actuele wet- en regelgeving;

    • Maandelijkse afstemming over juridische lijn met opdrachtgever.

  2. Bezwaar- en Beroepsprocedures:

    • Behandeling van minimaal 6 dossiers;

    • Inclusief verweerschriften, processtukken, en eventuele vertegenwoordiging ter zitting.

  3. Juridische Adviezen en Risicosignalering:

    • Wekelijkse toetsing van handhavingsdossiers;

    • Maandelijks schriftelijk overzicht met aanbevelingen en mitigatiestrategieën.

  4. Memos en Notities:

    • Minimaal 2 memos of schriftelijke adviezen per kwartaal over actuele juridische vraagstukken.

Alle resultaten worden digitaal aangeleverd (PDF/Word), conform overeengekomen deadlines.

Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch medewerker in de afgelopen 10 jaar binnen een overheidsinstantie;
  • Minimaal 1,5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch medewerker Omgevingswet handhaving binnen een gemeente;
  • Uiterlijk beschikbaar per 22 september voor minimaal 24 uur in de week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van Rechten (20 punten);

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch medewerker in de afgelopen 15 jaar binnen een overheidsinstantie (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het behandelen van bezwaar- en beroepschriften (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met juridische advisering op bestuursrechtelijke handhaving (20 punten).

Competenties

  • Gedreven;

  • Communicatief;

  • Sociaal;

  • Proactief;

  • Kritisch;

  • Resultaatgericht;

  • Overzicht bewaren;

  • Verbinder.

Organisatie en team

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie
De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.  

We vormen samen met 275 professionals onze organisatie
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving.
Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is. 

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 3 september 2025, tussen 15.30 en 17.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 2 september 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10a. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur