Logo van Gemeente Smallingerland
Logo van Gemeente Smallingerland

Strategisch adviseur bestuur, organisatie & financiën

Gauke Boelensstraat 2, 9203 RM Drachten, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

15 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

13 nov 2025
Opdracht tarief 140Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

De gemeente Smallingerland bevindt zich in de overgang naar een nieuwe raadsperiode. Ter ondersteuning van deze fase wordt tijdelijke strategische adviescapaciteit ingezet. De adviseur richt zich op de verbinding tussen bestuur, organisatie en financien en levert een bijdrage aan de versterking van sturing en strategische advisering binnen de ambtelijke organisatie.

De opdracht omvat het begeleiden en opleveren van het ambtelijk overdrachtdossier, het adviseren in de voorbereiding van de coalitievorming, het uitvoeren van een organisatiebrede quickscan en het versterken van de bestuurlijke P&C-cyclus. De opdrachtnemer bepaalt zelfstandig de aanpak en levert concrete adviesproducten op die overdraagbaar zijn binnen de organisatie.

De inzet heeft een duur van ruim zeven maanden, met de mogelijkheid tot verlenging indien de afronding van de nieuwe bestuursperiode dit incidenteel noodzakelijk maakt.

Resultaat van de opdracht

  • Een volledig en overdraagbaar ambtelijk overdrachtdossier voor de politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen.
  • Een adviesdocument over de inrichting en ondersteuning van de coalitieonderhandelingen en de vertaling van het coalitieakkoord naar bestuurlijke planning & control.
  • Een organisatiebrede quickscan met aanbevelingen per team over versterking van sturing, kwaliteit, innovatie en efficientie.
  • Een adviesrapport aan de teammanager Financien over verdere versterking van de financiele functie en borging in de organisatie.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 4 pagina's A4 toe.

  • Minimaal tien jaar recente werkervaring in strategische adviestrajecten binnen gemeentelijke organisaties, waaronder nadrukkelijk ook adviestrajecten met bestuurlijke impact.

  • Minimaal universitair diploma in de richting bestuurskunde, bedrijfskunde, (bedrijfs)economie of een aanverwante discipline.

  • Aantoonbare ervaring met het visueel, mondeling en schriftelijk vertalen van bestuurlijke ambities en doelen naar ambtelijke uitvoering en vice versa.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 90 %
Gewicht van prijs: 10 %

Wensen

  • Kennis van bestuurlijk relevante ontwikkelingen in Fryslân en bij voorkeur ook binnen de gemeente Smallingerland.
    Gewicht: 34 %

  • Je kunt de Friese taal ten minste verstaan en idealiter ook spreken.
    Gewicht: 33 %

  • Beschikbaarheid in de avonduren tijdens piekmomenten vormt geen bezwaar.
    Gewicht: 33 %

Competenties

  • Zelfstandigheid

  • Politiek bestuurlijke sensitiviteit

  • Analytisch vermogen

  • Communicatieve vaardigheid

Organisatie en team

De gemeente Smallingerland bevindt zich in de overgang naar een nieuwe raadsperiode.

Gespreksinformatie

De hoogst gerankte inschrijver(s) ontvangen een uitnodiging voor het interview. Wij behouden ons het recht voor om zelf te bepalen welk aantal inschrijvers wij uitnodigen. De niet geselecteerde aanbieders ontvangen een afwijzing via deze applicatie. 

Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is, en dus daadwerkelijk voldoende aansluit op de door ons gestelde eisen en wensen, wordt de kandidaat verder beoordeeld op basis van criteria. Die criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling wordt de gunning of afwijzing aan u onderbouwd per telefoon of per e-mail en ontvangt u een afwijs- of gunningsbericht via deze applicatie. 

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
1x de initiële looptijd

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 4 pagina's A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar voor een initiële periode van 7 maanden vanaf 1-1-2026 tot en met 15-07-2026 voor 32-36 uur per week. Verlengen is in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer mogelijk met maximaal 1 keer de initiële contractperiode.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Smallingerland
De algemene voorwaarden van inschrijver zijn uitdrukkelijk niet van toepassing. Uitsluitend de algemene voorwaarden van de gemeente Smallingerland, die u kunt inlezen en downloaden onder de deze link, zullen van toepassing zijn. 

VOG
Een tijdelijke arbeidskracht  of opdrachtnemer mag bij gemeente Smallingerland alleen starten met de werkzaamheden wanneer deze beschikt over een VOG (niet ouder dan 6 maanden). Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de controle of de tijdelijke arbeidskracht of opdrachtnemer over de VOG beschikt en deze dient voor aanvang van de werkzaamheden overhandigt te worden aan de gemeente Smallingerland.

Het uurtarief
Het uurtarief betreft een all-in tarief, dus inclusief reiskosten en overige kosten, zoals een thuiswerkvergoeding. Dergelijke kosten mogen niet separaat worden gedeclareerd. 

ZZP
Dit betreft een opdracht en fictieve dienstbetrekking is niet van toepassing. Zowel kandidaten met een dienstbetrekking als ZZP-ers of BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder worden uitgenodigd om aan te bieden.

Aanvullend

  • De opdrachtgever geeft geen aanwijzingen of voorschriften met betrekking tot de wijze van uitvoering van de werkzaamheden, de werktijden, de locatie of kledingvoorschriften. De opdrachtnemer is hierin volledig zelfstandig. Indien afstemming over deze aspecten wenselijk is in het kader van samenwerking, veiligheid of praktische uitvoering, kan hierover in overleg tussen partijen werkbare afspraken worden gemaakt, zonder dat daarmee sprake is van een gezagsverhouding of inbreuk op de zelfstandige positie van de opdrachtnemer;

  • De opdrachtnemer maakt geen deel uit van de interne organisatie van de opdrachtgever en draait niet mee in vaste overlegstructuren of organisatorische processen. Er is geen verplichting tot deelname aan interne teammeetings, personeelsbijeenkomsten of bedrijfsactiviteiten. Evenmin is de opdrachtnemer gerechtigd tot interne faciliteiten of voorzieningen die bedoeld zijn voor werknemers, zoals declaraties voor interne feestdagen, personeelskortingen of attenties zoals kerstpakketten;

  • Opdrachtnemer krijgt tijdelijk toegang tot een gemeentelaptop vanwege beveiliging. Gebruik is beperkt tot het project en eindigt bij afronding van de opdracht;

  • Opdrachtnemer is bevoegd zich, in overleg met de opdrachtgever, te laten vervangen door een derde, mits deze over vergelijkbare kwalificaties en ervaring beschikt en de continuïteit van de opdracht gewaarborgd blijft. De opdrachtgever zal een vervanging niet op onredelijke gronden weigeren. De opdrachtnemer blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit van het resultaat;

  • Opdrachtnemer is vrij om de geraamde uren naar eigen inzicht en passend bij de voortgang van de opdracht in te zetten, mits de overeengekomen resultaten tijdig worden behaald. Er worden geen vaste werkdagen, werkuren of aanwezigheidseisen afgesproken. Afstemming over planning en voortgang vindt plaats op basis van gelijkwaardige samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Facturatie vindt plaats op op basis van de werkelijk bestede uren. Er is geen sprake van loonbetaling;

  • De opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade en kosten, waaronder meerwerk of herstel, die het gevolg zijn van zijn handelen of nalaten bij de uitvoering van de opdracht;

  • In geval de benoemde kandidaat een zelfstandige zonder personeel betreft, wordt gebruik gemaakt van de 'Modelovereenkomst voor branche of beroepsgroep | Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)'. In geval de benoemde kandidaat een dienstbetrekking heeft, gebruiken we de standaard inhuurovereenkomst van gemeente Smallingerland.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr