Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Hertogenbosch
Logo van Gemeente Hertogenbosch

Programmamanager Spoorzone

Wolvenhoek 1, 5211 HH 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

19 nov 2025
Opdracht tarief 0Opdracht uren 32

Omschrijving

De situatie

De Spoorzone geeft een enorme nieuwe impuls aan de binnenstad! Het is een veelzijdig gebied waar cultuur, geschiedenis, natuur en vervoer samenkomen. Hier vind je jonge mensen, nieuwe banen en ruimte voor innovatie. De gemeente gebruikt de Spoorzone ook als een plek om nieuwe ideeen te testen en toe te passen. Dit alles doen we op een zo duurzaam mogelijke manier. Het investeringsvolume in de spoorzone is groot. Van verschillen de partners zoals het Rijk, de provincie, de gemeente, ontwikkelaars, corporaties en ondernemers! Er komen meer dan 5.000 woningen, de toekomstige economie en meer dan genoeg plek voor kunst, cultuur, sport en ontmoeten. Zie Projecten in de Spoorzone s-Hertogenbosch voor een toelichting door de voormalig wethouder. We willen de Spoorzone verder ontwikkelen en verbinden met de historische binnenstad. Zo ontstaat een levendig stadsgebied: de Brede Binnenstad. Het college heeft hiervoor een plan gemaakt. In het Position Paper Brede Binnenstad: motor van de koploper (zie Spoorzone - Gemeente s-Hertogenbosch) staat hoe we dit willen aanpakken en welke rol de Spoorzone daarin speelt.

De functie

Als programmamanager Spoorzone werk je in opdracht van de Ambtelijk opdrachtgever Spoorzone, de directeur Stadsontwikkeling. De programma-organisatie wordt momenteel opnieuw ingericht voor een volgende fase. Jij wordt daarvan de trekker en tevens de spil in de afstemming tussen bestuurlijk en ambtelijk lopdrachtgevers en de organisatie die werkt aan dit grote programma. Bestuurlijk zijn meerdere wethouders betrokken, de hele stad is nieuwsgierig naar de ontwikkeling! Je werkt met een bestaand programmateam van de gebiedsontwikkeling met daarin omgevingsmanagement, strategie, programmaondersteuning, projectleiders en specialisten van verschillende afdelingen uit de sectoren Stadsontwikkeling en Stadsbeheer. Het programmaplan moet geactualiseerd worden, de organisatie zoals gezegd goed tegen het licht gehouden worden. Je initieert en regisseert processtukken ten behoeve van besluitvorming in stuurgroep, college of gemeenteraad, je laat de programmamonitoring inrichten, bewaakt daarmee de voortgang en bespreekt die met de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgevers. Je zorgt dat de programma-administratie is ingericht, het informatiebeheer en de programmasite op orde blijven. Je signaleert risicos en knelpunten, brengt deze ter sprake en neemt beheersmaatregelen

Eisen

  • een afgerond HBO studie in een relevante richting, dit blijkt uit het CV.
  • 10 jaar ervaring als programmamanager of projectmanager in gebiedsontwikkeling waarvan, dit blijkt uit het CV.
  • 5 jaar ervaring in een rol als programmamanager of projectmanager op grote en complexe gebiedsontwikkelingen, dit blijkt uit het CV

Wensen en competenties

Competenties

  • ruime ervaring in het werken in een bestuurlijke en politieke omgeving.
  • vaardig in het vertegenwoordigen van de gemeente in allerlei situaties.
  • toont inspirerend leiderschap en eigenaarschap.
  • weet draagvlak te creeren en van aan- en doorpakken.
  • weet interne en externe partijen oplossingsgericht te verbinden en enthousiasmeren voor de gezamenlijke opgave.
  • informeert, organiseert en coordineert.
  • kan zich goed inleven in verschillende interne en externe stakeholders.
  • kan knopen doorhakken.
  • kan richting geven.
  • kan onderhandelen.

Organisatie en team

Je verricht je werkzaamheden voor in ieder geval de gehele sector Stadsontwikkeling. Je bent daarin een vaste gesprekspartner van de directeur Stadsontwikkeling, je ambtelijk opdrachtgever, Je vindt een thuisbasis in de afdeling Programmas en Projecten van Sector Stadsontwikkeling. Vanuit deze afdeling worden alle grote ontwikkelingen in de gemeente bemenst met programmamanagers, projectmanagers en projectondersteuners. Je krijgt te maken met andere afdelingen binnen de Sector Stadsontwikkeling zoals Leefomgeving, Ruimtelijke Ordening & Stedenbouw en Wonen & Grondzaken. Bij de sector Stadsbeheer zijn dat vooral de afdelingen Projectmanagement & Voorbereiding en Beheer & Programmeren.

Gespreksinformatie

De interviews staan gepland op woensdagmiddag 10 december 2025 vanaf 14.30 uur.

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.Met de top-3 of 5 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin we onder andere zullen toetsen of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgeen de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiting bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling. Weging: 25 %

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Dienstencategorie: Andere diensten

CPV code: 79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Bijlagen:

  • Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA).pdf
  • Specifieke voorwaarden inhuur derden gemeente 's-Hertogenbosch.pdf
  • Algemene voorwaarden inhuur derden 2025.pdf

Gevraagde documenten: Aanleveren na gunning Actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument

Gunningscriteria:

  • Weging prijsdeel: 20 %
  • Opleiding Een afgeronde WO studie in een relevante richting, dit blijkt uit het CV. Weging: 10 %
  • Werkervaring Ervaring met grote programmas of projecten waar naast gebiedsontwikkeling (in de vorm van nieuwbouw) sprake is van behoud en tijdelijk gebruik van (cultuurhistorische waardevolle) gebouwen, dit blijkt uit het CV. Weging: 15 %
  • Werkervaring Actuele kennis van en ervaring en affiniteit met partijen die binnen gebiedsontwikkeling zorgen voor aanbod van wonen maar ook van maatschappelijke voorzieningen zoals cultuur, horeca en onderwijs, dit blijkt uit het CV. Weging: 15 %
  • Werkervaring Ervaring met en gevoel voor communicatie en marketing, onder andere via placemaking, dit blijkt uit het CV. Weging: 15 %
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr